Bu araştırmada pedagojik formasyon sertifika programında
öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretim sürecinin düzenlenmesine yönelik
öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2015-2016 öğretim yılı bahar yarıyılında
Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi’nde Pedagojik
formasyon programına katılan 900 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklemi ise,
tesadüfî örnekleme yolu ile belirlenmiş 335 pedagojik formasyon öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından
geliştirilen, “Öğretim Sürecinin
Düzenlemesine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları Ölçeği” kullanılmıştır.
Veriler, cinsiyet, alan ve dersi izleme değişkenlerine göre analiz edilmiştir.
Verilerin analizinde aritmetik ortalama, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü
varyans analizi ve Bonferroni testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara
göre; öğretmen adaylarının öğretim sürecinin düzenlenmesinde genel olarak
kendilerini yeterli olduklarına inandıkları anlaşılmıştır. Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının dersin öğretim elemanı tarafından izlenme
durumuna, öğretmen adaylarının branşlarına göre anlamlı şekilde farklılaştığı;
öğretmen adaylarının öğretim sürecinin düzenlenmesine yönelik öz-yeterlik
inançlarının cinsiyet değişenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği
saptanmıştır. Dersleri izlenen öğretmen
adaylarının öz-yeterlik inançlarının olumlu yönde gelişme gösterdiği sonucuna
varılmıştır. Öğretmen adaylarının öğretimin düzenlenmesine yönelik öz-yeterlik
inançlarının gelişebilmesi için adayların uygulamalarının izlenmesi ve onlara
yapıcı dönütler verilmesi önerilmiştir.
Öğretmen Eğitimi Öğretmenlik Uygulaması Öğretmen Inançları Öz-Yeterlik
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)