Bu çalışmanın amacı,
biyoloji öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeylerini çeşitli değişkenler
açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim ve öğretim
yılı bahar döneminde, Trabzon il merkezinde bulunan rastgele seçilmiş on sekiz
devlet lisesinde görev yapan otuz biyoloji öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, kritik düşünme düzeyi ölçeği olan
“California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği (CCTDI)” kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen CCTDI verileri, SPSS 21 istatistik paket programı ile analiz
edilmiştir. Öğretmenlerin eleştirel düşünme düzeylerinin cinsiyet, mezun olunan
fakülte ve eğitim durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek
için bağımsız örneklem t testinden, mesleki kıdeme göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek için tek yönlü anova testinden yararlanılmıştır.
CCTDI’nın alt boyutları ile ilişkisini belirlemek amacıyla Pearson korelasyon
analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde; biyoloji
öğretmenlerinin eleştirel düşünme düzeylerinin “düşük düzey” de olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca cinsiyet ve mesleki kıdeme göre eleştirel düşünme
düzeyleri anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Öğretmenlerin öğrenim
durumlarına göre, CCTDI ölçeği kapsamında bulunan doğruyu arama ve
analitiklilik tutumu, lisansüstü mezunlarının lehine anlamlı bir fark
gösterirken, diğer alt kategorilerde böyle bir anlamlı farka rastlanmamıştır.
Öğretmenlerin mezun olunan fakülteye göre CCTDI ölçeği kapsamında bulunan
meraklılık ve analitiklilik tutumu, eğitim fakültesi mezunları lehine anlamlı
bir fark gösterirken, diğer alt kategorilerde böyle bir anlamlı farka
rastlanmamıştır. Lisansüstü düzeyde alınan derslerin ve yürütülen çalışmaların,
bireylerin eleştirel düşünme düzeylerinin gelişimine katkıda bulunduğu sonucuna
varılabilir. Yapılan bu araştırmaya başka şehirlerde görev yapan biyoloji
öğretmenleri de dahil edilerek geniş kapsamlı çalışmalar yapılması ilgili alana
katkı sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)