Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin akademik yazı yazma becerilerini değerlendirmek üzere analitik dereceli puanlama anahtarı (DPA) geliştirmektir. Araştırmanın verileri, 2019-2020 eğitim –öğretim yılının bahar döneminde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Lisans Programı’nda Türk Dili 2 Dersini alan 50 öğrenci ile iki puanlayıcıdan elde edilmiştir. Puanlama anahtarının geçerlik çalışması kapsamında yapı geçerliği incelenmiş ve bu doğrultuda Açımlayıcı Faktör Analizi’nden yararlanılmıştır. Puanlama anahtarının güvenirlik çalışması kapsamında, her bir ana ölçüt için Cronbach Alfa katsayısı, madde-toplam korelâsyonları ve Kendall W uyuşum katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmada puanlama anahtarının geçerlik çalışması sonucunda, her bir ana ölçütün kendi içinde tek boyutlu bir yapıya sahip olduğu ve alt ölçütlerle ana ölçütler arasındaki ilişkilerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Güvenirlik çalışması sonucunda, Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı Görev Tanımı ölçütü için 0.724, İçerik ölçütü için 0.808, Kaynak Kullanımı ölçütü için 0.651, Anlatım ölçütü için 0.742 ve Biçimsel Özellikler ölçütü için ise 0.700 olarak belirlenmiştir. Analitik dereceli puanlama anahtarının tamamı için Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.890 bulunmuştur. Madde-toplam korelâsyonlarının ise 0.331 ile 0.764 arasında değiştiği belirlenmiştir. Kendall W uyuşum katsayısı Görev Tanımı ölçütü için 0.936, İçerik ölçütü için 0.931, Kaynak Kullanımı ölçütü için 0.917, Anlatım ölçütü için 0.888 ve Biçimsel Özellikler ölçütü için 0.978 bulunmuştur. Dereceli puanlama anahtarından elde edilen puanlara ilişkin Kendall W uyuşum katsayısının ise 0.950 olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda geliştirilen puanlama anahtarının üniversite öğrencilerinin akademik yazı yazma becerilerini ölçebilecek nitelikte bir araç olduğu ortaya konulmuştur. Araştırmacılar farklı öğretim kademelerinde ya da derslerde kullanılabilecek şekilde uyarlama çalışmaları yapabilirler.
akademik yazı yazma dereceli puanlama anahtarı geçerlik güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)