Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 53 - 66, 26.06.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı gelişmiş bir Uzak Doğu ülkesi olan Japonya’da uygulanan vatandaşlık eğitimi süreçlerinin incelenmesidir. Bir derleme makalesi olarak hazırlanan bu çalışmada Japon eğitim sisteminin özellikleri ile vatandaşlık eğitiminin tarihsel gelişimi incelenmiş, daha sonra ise günümüz Japonya’sında vatandaşlık eğitiminin okullara yansımaları, var olan farklı anlayışlar ve gerçekleştirilen çeşitli eğitim uygulamaları ele alınmıştır. Bu süreçte Sosyal Bilgiler derslerinin oynadığı rol detaylandırılmış, son olarak ise Japonya’da vatandaşlık eğitimiyle ilgili olarak devam etmekte olan sorunlar irdelenmiştir. Çalışma sonucunda Japonya’da 2. Dünya Savaşı’na kadar sistematik bir vatandaşlık eğitimi anlayışının olmadığı ve bu dönemde vatana ve imparatora bağlılık gibi hususların vatandaşlık eğitiminin odak noktasını oluşturduğu belirlenmiştir. İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemde ise eğitimin yapısı demokrasiye dönmüş ve vatandaşlık eğitimi ile ilgili önemli dersler okul müfredatlarına girmiştir. Bununla beraber İlkokul 1. sınıftan başlamak üzere, liseler dâhil vatandaşlık eğitiminin örgün eğitim kurumlarında çeşitli dersler yoluyla öğrencilere verildiği, bu sürecin örtük program dahilinde çeşitli faaliyetlerle de geliştirilmeye çalışıldığı, tüm bu süreçte ise Sosyal Bilgiler derslerinin önemli bir role sahip olduğu belirlenmiştir. Bütün bunların yanında Japon vatandaşlık eğitiminde çeşitli sorunların var olduğu, son yıllarda ise küresel vatandaşlık ve çok kültürlü vatandaşlık gibi konular üzerine yapılan tartışmaların arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksu, D. (2013). Japonya eğitim sistemi. S. Ada ve Z. N. Baysal (Editörler), Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış içinde (s. 349-376). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Barnard, C. (2003). Language, ideology and Japanese history textbooks. London: Routledge Curzon.
  • Bosio, E. (2021). Global human resources or critical global citizens? An inquiry into the perspectives of Japanese university educators on global citizenship education. Prospects. https://doi.org/10.1007/s11125-021-09566-6
  • Bukh, A (2007). Japan's history textbooks debate: national identity in narratives of victimhood and victimization. Asian Survey, 47(5), 683-704.
  • Davies, I., Mızuyama, M. & Thompson, G.H. (2010). Citizenship Education in Japan. Citizenship, Social And Economics Education. 9(3). 170-178.
  • Delgado Algarra, E. (2016). Occidente en Japón y Japón en Occidente. Claves científicas, educativas y culturales para el intercambio entre Japón y Occidente. Universidad de Huelva.
  • Dierkes, J. (2005). The Stability of Postwar Japanese History Education amid Global Changes, E. Vickers, A. Jones, (eds.) History Education and National Identity in East Asia içinde, (s. 255–274), Routledge.
  • Ellington, L. (2005). Japanese education. National Clearinghouse for United States-Japan Studies, Indiana University. 26 Aralık 2021 tarihinde https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public /digest5.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hirai, Y. (2019). Global citizenship and deliberative democratic education: focusing on the controversy in political philosophy and the philosophy of education, Journal of Southeast Asian Education, 1, 21-29.
  • Ikeno, N. (2005). Citizenship Education In Japan After World War II. International Journal of Citizenship and Teacher Education, 1(2), 93-98.
  • Lee, K. (2021). Impact of Family Income on Academic Outcomes among Japanese Children. Journal of Poverty, https://doi.org/10.1080/10875549.2021.2010867
  • Mccullough, D. (2008). Moral and social education in Japanese schools: Conflicting conceptions of citizenship. Citizen Teaching and Learning, 4(1), 21-34.
  • Memmedova Telci, A. (2021). Japon eğitim sistemi. A. Balcı (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemileri içinde (s.569-590). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • MEXT. (2021a). Principles guide japan’s educational system. 26 Aralık 2021 tarihinde https://www.mext.go.jp/en/policy/education/overview/index.htm adresinden erişilmiştir.
  • MEXT. (2021b). Promotion of collaboration among schools, families, and communities. 26 Aralık 2021 tarihinde https://www.mext.go.jp/en/policy/education/lifelonglearning/title02/detail02/1373925.htm adresinden erişilmiştir.
  • MEXT. (2021c). Basic act on education. 26 Aralık 2021 tarihinde https://www.mext.go.jp/en/policy/education/lawandplan/title01/detail01/1373798.htm adresinden erişilmiştir.
  • MEXT. (2021c). Curriculum Guidelines ("Courses of Study") and ESD. 26 Aralık 2021 tarihinde https://www.mext.go.jp/en/policy/education/lawandplan/title01/detail01/1373798.htm adresinden erişilmiştir.
  • Mori, C. & Davies, I. (2015) Citizenship education in civics textbooks in the Japanese junior high school curriculum. Asia Pacific Journal of Education, 35(2), 153-175.
  • Nagasue, M. (2020). Citizenship Education in Japan - Current Situation and its Limitations at Stake- Journal of Global Studies, 11, 289-302.
  • Nakayama, A. (2020). Three Educational Approaches Responding to Globalization in Japan. A. Akkari, K. Maleq (Eds) Global Citizenship Education Critical and International Perspectives içinde (45-57). Springer.
  • Otsu, K. (2000). Civics Education in Japan: Values Promoted in the School Curriculum, Asia Pacific Journal of Education, 20(1), 53-62.
  • Parmenter, L., Mizuyama, M. & Taniguchi, K. (2008). Citizenship education in Japan. J. Arthur, Davies, I., Hahn, C. (Eds.) SAGE handbook of education for citizenship and democracy içinde (s. 205-215) SAGE Publication
  • Pholsim, S. (2020). Civic Education in Japanese School. Journal of Man and Society, 5(2),123-148.
  • Şahin, C.T. (2020). Japonya. C. Öztürk (Ed), Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları içinde (s. 277-298). Akademi Yayınları.
  • Takaya, K. (2017). Citizenship education in Japan: past, present, and future. C. Broom (Ed.) Youth civic engagement in a globalızed World citizenship education in comparative perspective İçinde (s. 127-144) Palgrave Macmillan.
  • The Constitution of Japan. (1946). Article 26. Aralık 2021 tarihinde https://japan.kantei.go.jp/constitution_and_government_of_japan/constitution_e.html adresinden erişilmiştir.
  • Turgut Kahyaoğlu, S. (2010). Karşılaştırmalı eğitim. A. Türkoğlu (Ed.), Japonya eğitim sistemi içinde (s. 313-338). Anı Yayıncılık.
  • Willis, D. B. (2002). Citizenship challenges for Japanese education for the 21st century:”pure” or “multicultural”? multicultural citizenship education in Japan. International Education Journal, 3(5), 16-32.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Yetişensoy 0000-0002-6517-4840

Şemsettin Akdeniz 0000-0002-2880-3660

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yetişensoy, O., & Akdeniz, Ş. (2022). Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 53-66.
AMA Yetişensoy O, Akdeniz Ş. Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2022;11(1):53-66.
Chicago Yetişensoy, Okan, ve Şemsettin Akdeniz. “Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2022): 53-66.
EndNote Yetişensoy O, Akdeniz Ş (01 Haziran 2022) Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11 1 53–66.
IEEE O. Yetişensoy ve Ş. Akdeniz, “Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 53–66, 2022.
ISNAD Yetişensoy, Okan - Akdeniz, Şemsettin. “Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (Haziran 2022), 53-66.
JAMA Yetişensoy O, Akdeniz Ş. Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;11:53–66.
MLA Yetişensoy, Okan ve Şemsettin Akdeniz. “Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, 2022, ss. 53-66.
Vancouver Yetişensoy O, Akdeniz Ş. Japonya’da Vatandaşlık Eğitimi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;11(1):53-66.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)