Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Scientists Known by Secondary School Students

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 16, 29.06.2024
https://doi.org/10.17539/amauefd.1393646

Öz

The main purpose of this study is to determine the scientists that secondary school students know and from what perspective they know these scientists. In this context, the research was conducted with the case study design of the qualitative research method. 155 secondary school students were participated to the research. Appropriate sampling method was used to determine the participants. The data collection tool in the research is a form consisting of open-ended questions developed by the researchers. The data obtained was analyzed with the descriptive analysis method. The results of the research show that the number of known scientists is directly proportional to the grade level. As the grade level increases, the number of scientists the students know increases. Also, the participants mostly mentioned the names of the scientists they knew within the scope of the science course that year. Regarding to the results of the study, some suggestions were given, such as future studies can be repeated at different education levels and that textbooks should be examined and their content regarding scientists should be analyzed.

Kaynakça

  • Buldu, M. (2006). Young children’s perceptionsof scientists: A preliminary study. Educational Research, 48(1), 121-132. DOI::10.1080/00131880500498602
  • Can, B. (2008). İlköğretim öğrencilerinin bilimin doğası ile ilgili anlayışlarını etkileyen faktörler [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. DSpace Repository. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/6851/220316.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (3. baskı). Sage
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 139-153.https://doi.org/10.9779/PUJE612
  • Demir, M. ve Poyraz Rüstemoğlu, H. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının bilim insanı imajlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 442-460 DOI: https://doi.org/10.31592/aeusbed.1096143
  • Demircioğlu, T. (2022). Bir bilim şenliğine katılan ortaokul öğrencilerinin bilim insanlarına yönelik algıları ve bilim şenliğinin farklı grup katılımcılara göre değerlendirilmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 186-197. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2653186
  • Digilli-Baran, A. ve Karaçam, S. (2020). Bilim insanlarının sahip oldukları risklere yönelik ortaokulların algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 269-290. https://doi.org/10.9779/pauefd.597429
  • Doğan, H. (2015). Farklı çeşitlerin 11-13 yaş aralığındaki bilim ve bilim insanlarının olayları yaşanıyor [Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Akdeniz Üniversitesi DSpace http://acikerisim.akdeniz.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2491
  • Farland-Smith, D. ve McComas, W. (2009). Teaching the human dimension of science. Science and Children, 46(9), 48-51.
  • Jones, M.G., Howe, A. ve Rua, M.J. (2000). Gender differences in students’ experiences, interests, and attitudes toward science and scientists. Science Education, 84(2), 180-192.
  • Kara, B. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. Sınıf) halkının bilim insanına yönelik tutumu ve imajının belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi [Tez No: 340194]
  • Kara, B. ve Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanlarına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 90-116.
  • Mead, M. ve Metraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school students: A pilot study. Science, 126(3270), 384-390. https://stsinfrastructures.org/sites/default/files/artifacts/media/pdf/1752140.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc
  • Medina-Jerez, W., Middleton, K.V. ve Orihuela-Rabaza, W. (2011). Using the DAST-C to explore Colombian and Bolivian students’ images of scientists. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 657-690.
  • Monhardt, R.M. (2003). The image of the scientist through the eyes of Navajo children. Journal of American Indian Education, 42(3), 25-39.
  • Narayan, R., Park, S., Peker, D. ve Suh, J. (2013). Students’ images of scientists and doing science: An international comparison study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(2), 115-129.
  • Newton, L.D. ve Newton, D.P. (1998). Primary children’s conceptions of science and the scientist: İs the impact of a National Curriculum breaking down the stereotype? International Journal of Science Education, 20(9), 1137-1149.
  • Özdeş, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsani Algılarının Belirlenmesi ve Bu Algılara Neden Olan Faktörlerin Analizi [Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Açık Bilim. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297405
  • Özdemir, E. (2022). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanı imajlarına dair düşüncelerinin analizi. EDUCATIONE, 1(1), 69-104. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2194339
  • Şahin, Ş., Sarıtaş, D., ve Tufan, Y. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim insanlarına yönelik genel bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 921-929. https://doi.org/10.20875/makusobed.637901
  • Sarıtaş, D. (2019). Bilimin sosyokültürel doğası bağlamında fen bilimleri öğretmenlerinin yerli ve yabancı bilim insanları hakkındaki bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 720-735. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/910441
  • Unat, Y. (2017). Bilim tarihinden örneklerle genç bilim insanlarına öneriler. Journal of Gifted Education and Creativity, 4(1), 13-26. https://dergipark.org.tr/en/pub/jgedc/issue/38701/449419
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Seçkin.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.

Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 16, 29.06.2024
https://doi.org/10.17539/amauefd.1393646

Öz

Bu çalışma ile ortaokul öğrencilerinin tanıdıkları bilim insanlarının belirlenmesi ve bu bilim insanlarını hangi yönleri ile tanıdıklarının tespiti amaçlanmıştır. Bu kapsamda araştırma nitel araştırma yönteminin durum çalışma deseni ile yürütülmüştür. Araştırma 155 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan ve araştırmacılar tarafından geliştirilen bir form kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları sınıf seviyesi arttıkça tanınan bilim insanı sayısının arttığını göstermektedir. Bununla birlikte katılımcılar daha çok o yıl fen bilimleri dersi kapsamında tanıdıkları bilim insanlarının isimlerini belirtmişlerdir. İleride yapılacak olan çalışmaların farklı eğitim seviyelerinde tekrarlanabileceği, ders kitapları incelemesi yapılarak bilim insanlarına ilişkin içeriğinin analizinin yapılması yönünde önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Buldu, M. (2006). Young children’s perceptionsof scientists: A preliminary study. Educational Research, 48(1), 121-132. DOI::10.1080/00131880500498602
  • Can, B. (2008). İlköğretim öğrencilerinin bilimin doğası ile ilgili anlayışlarını etkileyen faktörler [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. DSpace Repository. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/20.500.12397/6851/220316.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (3. baskı). Sage
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 139-153.https://doi.org/10.9779/PUJE612
  • Demir, M. ve Poyraz Rüstemoğlu, H. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının bilim insanı imajlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 442-460 DOI: https://doi.org/10.31592/aeusbed.1096143
  • Demircioğlu, T. (2022). Bir bilim şenliğine katılan ortaokul öğrencilerinin bilim insanlarına yönelik algıları ve bilim şenliğinin farklı grup katılımcılara göre değerlendirilmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 186-197. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2653186
  • Digilli-Baran, A. ve Karaçam, S. (2020). Bilim insanlarının sahip oldukları risklere yönelik ortaokulların algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 269-290. https://doi.org/10.9779/pauefd.597429
  • Doğan, H. (2015). Farklı çeşitlerin 11-13 yaş aralığındaki bilim ve bilim insanlarının olayları yaşanıyor [Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Akdeniz Üniversitesi DSpace http://acikerisim.akdeniz.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2491
  • Farland-Smith, D. ve McComas, W. (2009). Teaching the human dimension of science. Science and Children, 46(9), 48-51.
  • Jones, M.G., Howe, A. ve Rua, M.J. (2000). Gender differences in students’ experiences, interests, and attitudes toward science and scientists. Science Education, 84(2), 180-192.
  • Kara, B. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. Sınıf) halkının bilim insanına yönelik tutumu ve imajının belirlenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi], Ulusal Tez Merkezi [Tez No: 340194]
  • Kara, B. ve Akarsu, B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanlarına yönelik tutum ve imajının belirlenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 90-116.
  • Mead, M. ve Metraux, R. (1957). Image of the scientist among high-school students: A pilot study. Science, 126(3270), 384-390. https://stsinfrastructures.org/sites/default/files/artifacts/media/pdf/1752140.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Fen bilimleri dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications, Inc
  • Medina-Jerez, W., Middleton, K.V. ve Orihuela-Rabaza, W. (2011). Using the DAST-C to explore Colombian and Bolivian students’ images of scientists. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 657-690.
  • Monhardt, R.M. (2003). The image of the scientist through the eyes of Navajo children. Journal of American Indian Education, 42(3), 25-39.
  • Narayan, R., Park, S., Peker, D. ve Suh, J. (2013). Students’ images of scientists and doing science: An international comparison study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(2), 115-129.
  • Newton, L.D. ve Newton, D.P. (1998). Primary children’s conceptions of science and the scientist: İs the impact of a National Curriculum breaking down the stereotype? International Journal of Science Education, 20(9), 1137-1149.
  • Özdeş, S. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Bilim İnsani Algılarının Belirlenmesi ve Bu Algılara Neden Olan Faktörlerin Analizi [Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Açık Bilim. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/297405
  • Özdemir, E. (2022). Ortaokul öğrencilerinin bilim insanı imajlarına dair düşüncelerinin analizi. EDUCATIONE, 1(1), 69-104. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2194339
  • Şahin, Ş., Sarıtaş, D., ve Tufan, Y. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim insanlarına yönelik genel bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(30), 921-929. https://doi.org/10.20875/makusobed.637901
  • Sarıtaş, D. (2019). Bilimin sosyokültürel doğası bağlamında fen bilimleri öğretmenlerinin yerli ve yabancı bilim insanları hakkındaki bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 720-735. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/910441
  • Unat, Y. (2017). Bilim tarihinden örneklerle genç bilim insanlarına öneriler. Journal of Gifted Education and Creativity, 4(1), 13-26. https://dergipark.org.tr/en/pub/jgedc/issue/38701/449419
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Seçkin.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Özgün Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Karabulut 0000-0002-0895-8665

İbrahim Birgün 0000-0002-6657-7545

İshak Afşin Kariper 0000-0001-9127-301X

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2023
Kabul Tarihi 1 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karabulut, H., Birgün, İ., & Kariper, İ. A. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 1-16. https://doi.org/10.17539/amauefd.1393646
AMA Karabulut H, Birgün İ, Kariper İA. Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2024;13(1):1-16. doi:10.17539/amauefd.1393646
Chicago Karabulut, Hilal, İbrahim Birgün, ve İshak Afşin Kariper. “Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, sy. 1 (Haziran 2024): 1-16. https://doi.org/10.17539/amauefd.1393646.
EndNote Karabulut H, Birgün İ, Kariper İA (01 Haziran 2024) Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13 1 1–16.
IEEE H. Karabulut, İ. Birgün, ve İ. A. Kariper, “Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 13, sy. 1, ss. 1–16, 2024, doi: 10.17539/amauefd.1393646.
ISNAD Karabulut, Hilal vd. “Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/1 (Haziran 2024), 1-16. https://doi.org/10.17539/amauefd.1393646.
JAMA Karabulut H, Birgün İ, Kariper İA. Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2024;13:1–16.
MLA Karabulut, Hilal vd. “Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 13, sy. 1, 2024, ss. 1-16, doi:10.17539/amauefd.1393646.
Vancouver Karabulut H, Birgün İ, Kariper İA. Ortaokul Öğrencilerinin Tanıdıkları Bilim İnsanlarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2024;13(1):1-16.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)