This study aimed to examine the professional ethical dilemmas of school counselors and their suggestions for solutions. The study group consists of 14 psychological counselors, 8 of whom are female and 6 of whom are male. The study was designed using phenomenological design, one of qualitative research models. The study data were collected using a semi-structured interview form developed by the researcher. The qualitative data obtained in the study were analyzed using the content analysis method. As result of the content analysis, was seen that the participants defined the professional ethical dilemma based on professional factors and individual factors. It was seen that they addressed their professional dilemmas under three themes: ethical dilemmas related to clients, ethical dilemmas related school administrators, and ethical dilemmas related the counseling process. Finally, was seen that they referred to coping with mechanisms such ethical principles and professional rules, legal obligations, professional competence, holistic handling the situation. This study draws attention the importance increasing ethical sensitivity in the field of psychological counseling and supporting counselors professional ethics issues and offers suggestions for more effective application of professional ethical principles in counseling processes. The results obtained are discussed the light of the relevant literature.
Professional Ethics Professional responsibility Psychological Counseling Psychological Counseling Process Ethical Dilemmas
Bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarının mesleki etik ikilemleri ve çözüm önerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 8’i kadın ve 6’si erkek olmak üzere toplam 14 psikolojik danışmandan oluşmaktadır. Araştırma, nitel araştırma modellerinden olgu-bilim deseninde tasarlanmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda katılımcıların mesleki etik ikilemini mesleki etkenleri ve bireysel etkenleri temele alarak tanımladıkları görülmüştür. Yaşadıkları mesleki ikilemlerini danışanlarla ilgili etik ikilemler, okul yöneticileri ile ilgili etik ikilemler ve danışma süreci ile ilgili etik ikilemler olmak üzere üç temada ele aldıkları görülmüştür. En çok gizlilik kaygıları, yetkinlik, çoklu sorunlar ve acil durumlarda konularında ikilem yaşadıkları görülmüştür. Son olarak etik ikilemlere karşı etik ilkeler ve meslek kuralları, yasal yükümlülükler, mesleki yetkinlik, durumun bütüncül ele alınması ve süpervizyon destek alınması gibi baş etme mekanizmalarına atıf yaptıkları görülmüştür. Bu çalışma psikolojik danışmanlık alanında etik duyarlılığın arttırılmasının, danışmanların mesleki etik konularında desteklenmesinin önemine dikkat çekmekte ve mesleki etik ilkelerinin danışmanlık süreçlerinde daha etkili bir şekilde uygulanabilmesi için öneriler sunmaktadır. Elde edilen sonuçlar ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Mesleki Etik Mesleki Sorumluluk Psikolojik Danışma Psikolojik Danışma Süreci Etik İkilemler
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Etik kurul onayına ilişkin bilgi Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı = Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu Etik değerlendirme kararının tarihi = 02.07.2024 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası = 01-22
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
| Bölüm | Özgün Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)