Amfora, denizcilik alanındaki güncel gelişmelerin, yeniliklerin ve yapılan özgün çalışmaların bilim dünyası ile paylaşılmasına ve açık erişimli olarak yayımlanmasına imkân sağlayacak dijital bir ortam sunmayı ve aynı zamanda da olumlu ya da olumsuz yönleriyle bu gelişmelerin tartışılabileceği akademik bir platform olmayı amaç edinmiştir.
Amfora, açık erişimli, odağında denizcilik alanı olan çok disiplinli, çift kör hakem politikası uygulayan, Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi tarafından yılda iki kez elektronik ortamda yayımlanan bilimsel bir dergidir.
Dergide etik kurallara uyumlu olarak hazırlanmış deneysel çalışmalar, özgün araştırma makalesi, derleme, olgu sunumu, çeviri, konferans bildirisi, yasa incelemesi, karar incelemesi, kitap incelemesi, kısa bildiri ve editöre mektup türündeki çalışmalar yayımlamaktadır. Dergiye kabul edilecek yazılar ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel niteliklere sahip ve başlıca; deniz işletmeciliği, gemi yönetimi, deniz ulaştırma işletme yönetimi, deniz ulaştırmasında insan faktörü, gemi insanlarının eğitimi, lojistik, deniz ulaştırma lojistiği, denizcilik ekonomisi, denizcilik politikaları, deniz hukuku, deniz jeopolitiği, deniz turizmi, denizcilikte emniyet ve güvenlik, deniz ve çevre kirliliği, deniz teknolojisi, gemilerde enerji ekonomisi ve verimliliği, gemi yakıtları, seyir mühendisliği, gemi simülasyonları, gemi elektroniği, kontrol ve otomasyonu, gemi makineleri, gemi ve yat tasarımı ile uygulama alanı denizcilik olan konuları kapsamaktadır.
Yayınlar internet ortamında, dosya eki olarak dergi web sayfası üzerinden gönderilecektir. Yazar(lar) ile ilgili bilgiler, hakem sürecinden geçtikten sonra, editör tarafından yazıya eklenecektir. Yayınlar, Microsoft Word programında yazılmalı, metin ve sayfa yapıları aşağıdaki gibi düzenlenmelidir.
Başlık
Makale çalışmasında Türkçe ve İngilizce başlık yer almalıdır. Başlıklar özetlerin üstünde, ilk harfleri büyük ve 14 punto (Bold ve Times New Roman Yazı Stili) olmalıdır.
Yazar(lar) Adı Bilgileri
Yazar adı ve soyadı, çalışmanın Türkçe-İngilizce başlığının altında iki tarafa yaslı olarak ve yazarlara ait bilgiler de adların altında ve italik olarak 10 punto; kurumu, görev yaptığı birim, bölüm adı, il/ülke, mail adresi ve yazara ait ORCID kodu eklenmelidir.
Özet / Abstract ve Anahtar Kelimeler
Özgün makalelerde, en az 150 en fazla 250 kelimeden oluşan 10 punto Türkçe (Özet) ve İngilizce (Abstract) olmalıdır. Özet ve abstract altında ise en fazla 3-5 kelimelik Türkçe (Anahtar Kelimeler), İngilizce (Keywords) yer almalıdır.
Sayfa Düzeni
Kâğıt Boyu A4 Dikey
Üst Kenar Boşluk 2,5 cm
Alt Kenar Boşluk 2,5 cm
Sol Kenar Boşluk 2,5 cm
Sağ Kenar Boşluk 2,5 cm
Yazı Tipi Times New Roman (İki yana yaslı)
Yazı Tipi Stili Normal
Boyutu (Normal Metin) Başlıkta 12, Metinde 12, Özetlerde 10 punto
Boyutu (Dipnot Metin) 10 punto
Paragraf Aralığı Önce 6 nk, sonra 6 nk
Satır Aralığı 1.5
9.5. Başlıkların Numaralandırılması
Çalışma ana başlıklar Giriş kısmından itibaren numaralandırılmalıdır. Çalışma Ana Başlıklar, Alt başlıkları İlk Harfler Büyük ve Koyu olacak şekilde yazılmalıdır.
Örneğin:
Giriş
Kavramsal Çerçeve/Literatür İncelemesi
Bulgular
3.1. Demografik Bulgular
3.2…..
Tartışma ve Sonuç
Kaynakça
Tablolar ve Şekiller
Tablo, şekil ve grafikler metnin uygun yerlerinde ardışık numaralandırılmış (Tablo 1., Tablo 2., Şekil 1., Şekil 2., Grafik 1., …,Grafik 2.,) bir şekilde sayfaya ortalı olarak gösterilmelidir. Her grafik, şekil veya tabloya bir başlık verilmelidir. Başlıklar, Times New Roman yazı tipinde olmalı ve normal kalınlıkta 11 punto ile yazılmalıdır. Tablo başlıkları, tablonun üstünde olmalıdır. Grafik ve şekil başlıkları, grafik veya şeklin altına olmalıdır. Her bir tablo ve şekil metin içindeki sıralanmasına göre ardışık olarak numaralandırıldıktan sonra, tek nokta konularak tablo, şekil veya grafik başlığı yazılmalıdır. Başlıkların sadece ilk harfleri büyük olmalı sonra gelen cümleler küçük harfle devam etmelidir. Tablo, şekil veya grafik başlığı ile tablo arasındaki paragraf aralığı (6 nk) olmamalıdır. Tablolar ihtiyaç duyulması halinde yatay olarak da kullanılabilir. Kaynak bildirimleri tablo, şekil veya grafiklerin altında 11 punto büyüklüğünde verilmelidir. Tablo, şekil vs. içindeki metin 8 veya 10 punto aralığında olmalıdır. Metinde yer alacak matematiksel denklemlere sıra numarası verilmeli, sıra numaraları parantez içerisinde sayfanın sağına yaslı olarak yazılmalıdır.
Tablo, grafik veya şekillere metin içinde atıf yapıldığında, numaraları ile birlikte metin yazı formatına uygun olarak kullanılmalıdır. ( Örneğin, bu açıklama için Tablo 1’de verilen tablo, Şekil 1’de verilen şekil ve Grafik 1’de verilen grafik örnek olarak cümle içinde kullanılmıştır.)
Metin İçinde Atıf Gösterme
Metin içinde yapılan atıflar için (Yazar soyadı, Yıl: Sayfa No) veya (Yazar soyadı, Yıl) biçimi kullanılmalı, dipnot şeklinde atıf gösterimi kullanılmamalıdır.
Örneğin:
Tek yazar;
(Yorulmaz, 2018).
İki yazar;
(Yorulmaz ve Alkan, 2019).
Üç veya daha fazla yazar;
ilk atıfta (Yorulmaz, Mansuroğlu ve Özbağ, 2020), sonraki atıflarda (Yorulmaz vd., 2020).
Cümlenin içinde gösterilecekse;
Kayhan’a göre (2019)……...
Bamyacı ve Tıkız (2018) yaptıkları çalışmada… .
Koca vd., (2017)……..sonucuna ulaşmışlardır.
Başarıcı ve Tanzer’in (2019) çalışmalarında tespit ettikleri…
Aynı parantez içinde birden fazla çalışmaya atıf yapılacak ise tarih sırasına göre ve aralarında noktalı virgül olmalı;
(Kayahan, 2002; Şahin, 2017; Taş ve Yorulmaz, 2020; Çınar, Özer ve Hazar, 2021)
Yazar olarak bir grup veya tüzel kişiye (dernekler, şirketler, devlet kurumları ve diğer çalışma grupları gibi) atıf yapılıyorsa, ilk atıfta açık şekilde ve kısaltması ile birlikte, daha sonraki atıflarda ise sadece kısaltması kullanılır;
Cümle içinde kullanım: İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası (IMEAK, 2020) tarafından yapılan araştırmada,…
Cümle sonunda kullanım: (İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Bölgeleri Deniz Ticaret Odası [IMEAK, 2020]).
Cümle içinde yabancı kurum için kullanım: Uluslararası Limanlar Birliği (International Association of Ports and Harbors-IAPH, 2020) tarafından yapılan araştırmada,...
Orijinal kaynağa ulaşılmadığı durumda kullanılan ikincil kaynağın künye bilgisi kaynakçada gösterilir ve atıf yapılırken de aktaran şeklinde belirtilir;
Barda’nın (1960) çalışmasında… (aktaran Akten, 2008).
…( Barda1960, aktaran Akten, 2008)
Doğrudan alıntı yapıldığı durumlarda italik, tırnak içinde ve sayfa numarası da belirtilmeli ve eğer alıntı üç satırdan fazla ise her iki taraftan 1 cm girinti yapılarak verilmelidir;
“Güverte, makine ve yardımcı hizmetli sınıfı gemi adamları arasında, örgütsel vatandaşlık davranışları ve iş performansı açısından istatistiksel anlamda farklılıklar olduğu” belirlenmiştir (Yorulmaz, 2019: 79).
Literatürde geçen bazı liman tanımları aşağıda verilmiştir:
‘‘Limanlar, rıhtım veya iskelelerine gemilerin, deniz taşıma araçlarının yanaşıp bağlayabileceği veya su alanlarına demirleyebileceği imkânları kapsayan, tekneden kıyıya, tekneden tekneye, kıyıdan tekneye yük veya insan nakli, teknelerin bağlanıp kaldırılması veya demirlemeleri, eşyanın karada ve denizde teslimine kadar muhafazası için tesisleri ve imkânları bulunan sınırlandırılmış kara ve deniz alanlarıdır.’’ (Altınçubuk, 1989:9).
Kaynakça
Makalede yararlanılan kaynaklar, Kaynakça başlığı altında verilir. Atıflardaki yazar adı ve tarih bilgisi kaynakçadaki yazar adı ve tarih bilgisi ile birebir aynı olmalıdır. Kaynakçada numaralandırma veya madde işaretleri kullanılmaz. Kitap, sempozyum/kongre ve dergi adları italik olarak yazılır. Kitap ve makale adlarında ilk harfleri büyük yazılır (bağlaçlar hariç). Makale veya bölüm başlığı italik yapılmaz, tırnak içinde verilmez. Başlığın sonuna nokta konulur. Kaynaklar nitelik (tez, kitap, makale, rapor vb.) ayrımı yapılmaksızın yazar soyadına göre alfabetik olarak sıraya konulmalıdır. Kaynakçada kullanılan kısaltmalar, referans verilen kaynağın dili gözetilmeksizin, makalenin yazım diline uygun yazılmalıdır. Örneğin yazım dili Türkçe olan bir makalede referans gösterilen kaynak İngilizce ise, yazarlar arasında “and” yerine “ve” kullanılmalıdır. Gönderilecek olan makalelerin kaynak gösterme kuralları aşağıda özetlenmiştir.
Kitaplar;
Stopford, M. (2009). Maritime Economics (3rd. Ed.). New York: Routledge.
Akten, N. ve Albayrak, M. A. (1988). Deniz Taşımacılığı Kılavuzu. İstanbul: Ekim Matbaası.
Editörlü Kitaplar;
Yorulmaz, M. (2019). The Effect of the Perceived Leadership Behaviors of Ship Managers on the Contextual Performance of Seafarers. Y. Cakirel (Ed.), Management and Organization: Various Approaches. (191-203). Berlin: Peter Lang.
Cerit, A.G., Deveci, D.A. ve Denktaş Şakar, G. (2013). Denizcilik İşletmeleri Yönetimi: Sınıflamalar, İşlevler ve Deniz Ulaştırması. A. G. Cerit, D.A. Deveci ve S. Esmer (Ed.), Denizcilik İşletmeleri Yönetimi. (3-21). İstanbul: Beta Yayınları.
Dergiler;
Yorulmaz, M. (2019). Çalışan Algısına Göre Gemi Performansı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 1053-1065.
Kayahan, E. (2019). Denizcilik Sektörü ve Lazerler. Deniz Ticareti Dergisi, Mayıs, 86-89.
Yorulmaz, M. and Birgün, S. (2017). Maritime Transport Logistics Service Capabilities Impact on Customer Service and Financial Performance: An Application in the Turkish Maritime Sector. Journal of Business Research - Turk, 9(3), 468-486.
Basarıcı, A. S., Satır, T. and Bamyacı, M. (2020). The Effect of Ship Operator-Based Empty Container Imbalance on Container Circulation. Marine Technology Society Journal, 54(4), 100-111.
Arıcan, O.H. ve Eroğlu, P.G.Ö. (2018). Yaşam Değerleri ve Tarzları (VALS) Modelinin, Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrencileri Üzerindeki Rolüne Dair Kantitatif Bir Araştırma. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi,4(1), 135-144.
İnternet Kaynakları;
Şişmanyazıcı, H. (2017). Alternatif Deniz Yakıtları ve Yeni Bir Kavram Batarya Gemileri. Erişim Adresi: https://www.kaptanhaber.com/yazarlar/harun-sismanyazici/alternatif-deniz-yakitlari-ve-yeni-bir-kavram-batarya-gemileri/101081. (29.10.2020).
Konferans Bildirileri;
Yorulmaz, M. ve Alnıpak, S. (2019). Gemilerde Bilişim Teknolojileri Kullanmanın Yönetici Düzeyindeki Gemi Adamları Üzerindeki Etkisi. VI. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 108-113, İstanbul.
Özbağ, K. G. (2017). A Research on Corporate Social Responsibility Perceptıons of Marıtıme Faculty Students, 1st. Internatıonal Congress on Tourısm, Economıc and Busıness Scıences, 01-05, Macedonia.
Taş, A. and Alkan, G. (2016). Analysis of Grounding Accidents in the Mediterranean and the Aegean Sea Coast of Turkey. The Second Global Conference on Innovation in Marine Technology and the Future of Maritime Transportations, 290-300, Bodrum/Muğla.
Tezler;
Çınar, İ. (2021). Lazerle Yüzey İşlemenin Bronz Pervaneler Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Arslan, O. (2021). The Social Sustainability Model for Maritime Labor Force. (Unpublished Doctoral Dissertation). Piri Reis University, Graduate Institute, İstanbul.
YAYIN ETİĞİ
Amfora, bilimsel yayınların kalitesini korumak, kamuoyunun bilimsel bulgulara güvenirliğini korumak ve orjinal fikirlerin itibarinı sağlamak amacı ile belirli etik kuralları takip eder. Amfora, yayın etiği komitesi (COPE) bağlıdır ve onların davranış kurallarını uyarak uygulama kılavuzlarına en iyi şekilde bağlı kalmayı amaçlar (Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors and COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors).
Amfora’ya yazılarını gönderen yazarlar, çalışmalarının orijinal olduğunu ve başka bir yerde yayınlanmadığını veya yayınlanmak üzere değerlendirme sürecinde olmadığını onaylar. Ayrıca yazarlar gönderilen makalelerin diğer makale ya da çalışmalarından kısmen veya tamamen kopyalanmadığını veya intihal olmadığını onaylar. Yazarlar makaleleri ile ilgili potansiyel çıkar çatışması veya kısmi faydaları olmadığını onaylar.
Amfora, yayınlamadan önce gönderilen bütün çalışmalarda intihal olup olmadığını kontrol edecektir. Yayın sürecinin herhangi bir aşamasında intihal tespit edilirse yazara(lara) yeniden çalışmayı yazma talimatı gönderilecektir. İntihali önlemek için her makale Turnitin tarafından taranacaktır. Herhangi bir çalışmanın %30’unda intihal olması durumunda makale reddedilecek ve yazara bilgi yazısı gönderilecektir. Yazarlara yayına göndermeden önce makale içeriğini ücretsiz çevrimiçi yazılımlar kullanarak kontrol etmesini şiddetle tavsiye ederiz.
Amfora, gönderilen çalışmaların tarafsız bir şekilde değerlendirilmesi ve yazarlar ile hakemler arasındaki fiili ya da potansiyel çıkar çatışmalarının önlenmesi için gerekli düzenlemeleri yapar.
EDİTÖRLERİN SORUMLULUKLARI
Yayın Sorumlulukları ve Bağımsızlık
Tüm Amfora editörü ve editör yardımcıları dergideki değerlendirme ve kararlarında bağımsızdır. Hiçbir dış ve/veya iç faktör kararlarını etkileyemez. Editörler herhangi bir olumlu ve/veya olumsuz kısıtlamaya maruz kalırlarsa, kısıtlamaya dahil olanlara karşı yasal işlem yapma hakkını saklı tutar. Diğer yandan editörler dergide verdikleri kararlardan sorumludur. Dergi editörö, dergi içeriğinden ve zamanında yayınlamadan sorumlu tek kişidir.
Gizlilik ve Çıkar Çatışması
Dergi editörleri ve yardımcıları gönderilen çalışmaları yayın kurulu dışındaki 3. Kişilerle paylaşması ve/ veya kendileri kullanmaları yasaktır. Bir editör ile bir yazar veya yazarın çalıştığı kurum arasında işbirliği veya rekabet açısından bir çıkar çatışması varsa değerlendirme sürecini yönetmek üzere Yayın Kurulu'ndan başka bir üye görevlendirilir.
Yayın Kararları
Editörler, alanında uzman en az iki hakem tayin ederek gönderilen makalelerin hakem incelemesini sağlar. Çalışmaların araştırmacılar ve okuyucular için önemi, hakem raporları, intihal ve telif hakkı ihlali hukuki konular olarak dikkate alınarak bir makalenin yayınlanması kararından editör sorumludur. Editör, kararını diğer editör yardımcıları ve hakemlerle tartışabilir.
Amfora, yayın öncesi, değerlendirme sürecinde veya sonrası için herhangi bir ücret talep etmeyen, açık erişimli bir dergidir. Tüm yazarlar ve okuyucular, makalelere ulaşmakta serbesttir.
Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.
Makale Şablonu için tıklayınız...