Amaç: Bireyin e-öğrenmeye
hazır bulunuşluğu; bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) olanaklarından
yararlanma becerisi olarak düşünülebilir. Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi
öğretim üyelerinin e-öğrenme hazır bulunuşluk düzeylerinin belirlenmesidir.
Materyal ve Metot: Bu çalışma, betimsel bir araştırma olup, elverişli örnekleme yöntemiyle gönüllü
106 kişiden veri toplanmıştır. Veri toplama formu demografik bilgiler, öğretim
üyelerinin sahip oldukları teknolojiler ve bu teknolojileri kullanma durumlarını
belirleyen seçenekli ve açık uçlu sorular içermektedir. Ayrıca öğretim üyeleri
için e-öğrenme hazır bulunuşluk ölçeği (EÖHB) kullanılmıştır. Elde edilen tüm
veriler %95 güven aralığında ve SPSS 17.0 yazılımı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların yaş
ortalaması 49 civarında olup, %58’i kadındır. Öğretim
üyelerinin BİT kullanımı öz yeterliği (BİTKÖY: 5,91±1,08) yüksektir. Ancak
e-öğrenmede kendilerine güvenleri (EÖKG: 2,94±1,32) ve e-öğrenmeye yönelik
tutumları (EÖYT: 3,82±1,39) oldukça düşüktür. Ayrıca e-öğrenmeye yönelik eğitim
ihtiyaçları (EÖYEİ: 4,94±1,50) da yüksektir. Öğretim üyelerinin sahip oldukları
teknolojik donanımlar yeterli olup, sürekli internet erişimleri de vardır. Öğretim
üyeleri gün içerisinde interneti daha çok bilimsel çalışmalar için (%85)
kullanmaktadır. EÖKG alt boyutunda kadınlar erkeklerden anlamlı olarak daha
düşük güvene sahiptir (t(99)=
2,251; p <0,05). Daha önce eğitici
olarak e-öğrenme deneyimine sahip olanların EÖHB düzeyleri her alt boyut için eğitici
deneyimi olmayanlardan daha yüksektir.
Sonuç: Gazi Üniversitesi
Tıp Fakültesi öğretim üyelerinin bilgisayar ve internet kullanım öz
yeterliklerinin (BİTKÖY) yüksek olduğu; bilimsel çalışmalarında ve ders
materyali hazırlarken güncel kaynaklara eriştikleri görülmektedir. Ancak
e-öğrenme konusunda kendilerine güvenleri ve e-öğrenmeye yönelik tutumları oldukça
düşüktür. E-öğrenme konusunda eğitim ihtiyacı hissetmektedirler. E-öğrenmede
kullanılan içerik yönetim sistemleri, çevrimiçi ders tasarımı, elektronik ders
materyalleri hazırlama ve geliştirme ve e-öğrenmeye ilişkin yasal konularda
düzenli biçimde sürekli eğitimler planlanmalıdır. Diğer taraftan yatırım ve
çabaların boşa gitmemesi için; her kurum kendi paydaşlarının hazır bulunuşluk düzeyini
belirlemeli ve gereken eğitim, kaynak ve altyapı hizmetlerini bu çerçevede
planlamalıdır.
E-öğrenme hazır bulunuşluk düzeyi öğretim üyesi tıp fakültesi çevrimiçi öğrenme
Objectives: The e-learning readiness of an individual; can be thought as the ability to utilize the possibilities of information and communication technologies (ICT). The purpose of this study is to determine the level of e-learning readiness of medical educators.
Materials and Methods: This study is a descriptive research and data was collected from 106 volunteer faculty members by using convenience sampling method. The data collection tool includes demographic information, the technologies that faculty members have, and optional & open-ended questions that determine the use of these technologies. In addition, the e-learning readiness scale (ELRS) was used for the faculty members. The data were analyzed with 95% confidence interval by using SPSS 17.0 software.
Results: The mean age of the participants was around 49 and the 58% were females. Faculty members’ self-efficacy of ICT usage was high (BİTKÖY: 5.91 ± 1.08). However, their self-confidence in e-learning (EOKG: 2.94 ± 1.32) and their attitudes towards e-learning (EOYT: 3.82 ± 1.39) was very low. In addition, their training need for e-learning (EOYEI: 4.34 ± 1.50) was also high. The instructors have sufficient technological equipment and they also have constant internet connection. Instructors use the internet mostly for scientific studies (85%) during the day. Women in the EOKG subscale have significantly lower levels of self-confidence than men (t(99) = 2.251; p <0.05). Those with previous e-learning experience as educators have higher levels of ELRS than those with no experience for each of the subscales.
Conclusion: The self-efficacy of computer and internet usage of the faculty members in Gazi University Faculty of Medicine was high. Also, they reach latest sources in their scientific studies and while preparing the course materials. But they have very low level of self-confidence in e-learning and attitudes toward e-learning. They are in need of training about e-learning. Continuous medical education should be planned regularly about the following subjects: the legal issues related to e-learning, content/learning management systems, online course design, electronic course material preparation and development. In order for investments and efforts not to be wasted; each institution should determine the level of e-readiness of its stakeholders and plan the necessary training, resources and basic services in this framework.
E-learning readiness faculty instructor faculty of medicine online learning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 2 |