Objectives: The aim of this study was to determine the knowledge and attitudes of the students of Health Services Vocational School on Complementary and Alternative Medicine (CAM) practices and to evaluate their behaviors.
Materials and Methods: This descriptive study was carried out between January and March 2019 among 1st and 2nd year students at Çankırı Karatekin University Eldivan Vocational School of Health Services with asking for their permission. The sample of the study consisted of 264 volunteer students who agreed to participate in the study. The 21-item questionnaire prepared by us was requested to be completed by the students. In the first part of the questionnaire, the demographic and socioeconomic status of the participants were asked to determine the socio-economic levels of the participants. In the second part, the students were asked to answer questions that measure their knowledge of CAM applications.
Results: The sample comprised of 264 students of which 62.90% were female and 37.10% were male. 53.80% of the students are studying at First Aid and Emergency, 28% are at Home-Care Service and 18.20% are at Child Development program. Among the students who participated in our study, the rate of those who never used CAM applications was 71.20% and the rate of those who thought that these practices were not useful was 4.20%. The students stated that they have the most access to information about CAM on the internet and it was determined that of the 15 methods adopted in the CAM applications regulation, the most commonly known applications were; cup application (n=206), leech application (n=198) and hypnosis (n=193).
Conclusion: It was concluded that the level of knowledge of the students in the Vocational School of Health Services about CAM is not sufficient and that various trainings should be given to raise awareness of the students.
Student Complementary and Alternative Medicine (CAM) knowledge level attitude
Giriş: Bu çalışma, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerini ve tutumlarını belirlemek ve davranışlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Çankırı Karatekin Üniversitesi Eldivan Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 1. ve 2. sınıf öğrencileri arasında 2019 yılı Ocak-Mart ayları arasında gerekli izinler alınarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 264 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Tarafımızca hazırlanan 21 soruluk anketin öğrenciler tarafından doldurulması istenmiştir. Anketin birinci bölümünde katılanların sosyoekonomik seviyesini tespit etmek için demografik ve sosyoekonomik durumlarını gösterir sorular sorulmuştur. İkinci bölümde ise öğrencilerden GETAT uygulamalarına yönelik bilgi durumlarını ölçen sorulara cevap vermesi istenmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan 264 öğrencinin %62,90’ı kız, %37,10’u erkek idi. Öğrencilerin %53,80’i İlk ve Acil Yardım, %28’i Evde Hasta Bakımı, %18,20’si Çocuk Gelişimi programında öğrenim görmekteydiler. Çalışmamıza katılan öğrencilerin arasında GETAT uygulamalarını hiç kullanmayanların oranı %71,20 iken bu uygulamaların yararlı olmadığını düşünenlerin oranı %4,20’dir. GETAT hakkındaki bilgiye en çok internetten ulaştıklarını ve GETAT uygulamaları yönetmeliğinde kabul edilen 15 yöntemden en sık bilinen uygulamaların sırasıyla; kupa uygulaması (n=206), sülük uygulaması (n=198) ve hipnoz (n=193) olduğu belirlendi.
Sonuç: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin GETAT konusunda bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı ve çeşitli eğitimler verilerek öğrencilerin bilinçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Öğrenci Gelenekse ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) bilgi düzeyi tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 4 |