Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Bilimleri Lisans Eğitiminde Anatomi Dersi Kapsamında Anatomik Maketlerin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 303 - 309, 31.05.2022
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1113296

Öz

Amaç: Bu araştırma, sağlık bilimleri lisans eğitiminde anatomi dersi kapsamında anatomik maketlerin kullanımının öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Hemşirelik Fakültesinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, bu Fakültelerin 2019-2020 veya 2021-2022 eğitim öğretim yılı güz dönemlerinde anatomi dersi almış olan birinci sınıf öğrencileri (N=1204), örneklemi ise çalışmaya dahil edilme kriterlerine uyan 580 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin anatomi dersi başarı notları ve demografik bilgileri üniversitenin öğrenci bilgi sisteminden (OBİS) alınmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov-Smirnov testi ile not ortalamalarının karşılaştırması ise Student’s t testi ile yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %36.9’u Ebelik, %33.4’ü Çocuk Gelişimi ve %29.7’si Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencisidir. 2019-2020 yılı güz dönemi öğrencilerinin anatomi dersi başarı not ortalaması (73.13±10.99), 2021-2022 yılı güz dönemi öğrencilerinin anatomi dersi başarı not ortalamalarından (64.45±12.14) daha yüksek olup bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.001).
Sonuç: İki farklı dönemde anatomi dersi alan öğrencilerin anatomi başarı not ortalamalarının anatomi laboratuvarı öncesi grupta daha yüksek olduğu saptanmıştır. Pandemi nedeniyle ders saatlerinin kısaltılması, öğrencilerin derse devam zorunluluğunun kaldırılması gibi eğitim öğretimde yapılan bazı düzenlemelerin 2021-2022 yılı güz döneminde anatomi laboratuvarı kurulduktan sonra ders alan öğrencilerin başarı notunu düşürmüş olacağı kanaatine varılmıştır.  

Destekleyen Kurum

Bu çalışma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi BAP birimi tarafından 26.08.2019 tarihinde SBF-19009 numarası ile alt yapı projesi olarak desteklenmiştir.

Proje Numarası

SBF-19009

Kaynakça

  • 1. Kırlı, M. (2019). Hemşirelik eğitiminde anatomi dersinin yeri ve önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Türkiye Cumhuriyeti Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • 2. Mutluay, Ş. D., Açıkgöz, A. K. (2020). Öğrenci ebe ve hemşirelerin anatomi eğitimi hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Lokman Hekim Dergisi, 10 (2), 201-208.
  • 3. Tuygar, Ş. F. (2014). Tıp fakültelerinde mezuniyet öncesi anatomi eğitiminin öğrenci geribildirimleri ile değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • 4. Çetkin, M., Turhan, B., Bahşi, İ., Kervancıoğlu, P. (2016). Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal,22(2),82-88 .
  • 5. Topal, A. D., Ocak, M. A. (2014). Harmanlanmış öğrenme ortamı ile hazırlanan anatomi dersinin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 48-62.
  • 6. Demir, M., Atay, E., Kılıç, M., İpekçi, N. (2014). Kilis 7 Aralık Üniversitesi lisans ve önlisans eğitiminde öğrencilerin anatomi dersi ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması. Sağlık Bilimleri Dergisi, 23, 144-148.
  • 7. Yükseköğretim Kurulu Tarafından Eğitim ve Öğretime Başlanması ve Sürdürülebilmesi İçin Asgari Koşulları Belirlenen Programlar https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/asgari-kosullar (Erişim tarihi: 23 Mart 2022).
  • 8. Johnston, A. N. (2010). Anatomy for nurses: proving students with the best learning experience. Nurse Educ. Pract. 10, 222e226.
  • 9. Akbaba, Ö., Tercan, B., Tarsuslu, S., Yurt, S. U. (2020). İlk ve acil yardım laboratuvarında uygulanan simülasyon eğitiminin öğrencilerin temel beceri düzeyine etkisi. Journal of Health Services and Education, 3(2), 45-51.
  • 10. Bolatlı, G. (2021). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin anatomi dersi hakkındaki düşünceler. STED, 30(4), 238-44.
  • 11. Wu P, Hwang L, Su, Y. M. (2012). A context-aware mobile learning system for supporting cognitive apprenticeships in nursing skills training. International Forum of Educational Technology & Society, 15,223-36.

The Effect of Using Anatomical Models in the Scope of Anatomy Course in Undergraduate Health Sciences Education on Academic Achievement of Students

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 303 - 309, 31.05.2022
https://doi.org/10.46237/amusbfd.1113296

Öz

Objective: This research was conducted to evaluate the effect of using anatomical models on the academic achievement of students within the scope of anatomy lecture in health sciences undergraduate education.
Methods: The research was carried out in Aydın Adnan Menderes University Faculty of Health Sciences and Nursing. The population of the research consisted of first-year students (N=1204) who took anatomy lessons in the 2019-2020 or 2021-2022 fall semesters of these Faculties, and the sample consisted of 580 students who met the inclusion criteria of the study. Anatomy pass mark and demographic information of the students were obtained from the university's student information system (OBIS). The Kolmogorov-Smirnov test was performed to show data distribution and the comparison of the pass marks were made with the Student's t test.
Results: 36.9% of the students are Midwifery, 33.4% Child Development and 29.7% Nutrition and Dietetics Department students. The average of the anatomy pass mark of the 2019-2020 fall semester students (73.13±10.99) is higher than the 2021-2022 fall semester students (64.45±12.14), and this difference was statistically significant (p<0.001).
Conclusion: It was determined that the anatomy pass mark averages of the students who took anatomy lecture in two different semesters were higher in the pre-anatomical laboratory group. It has been concluded that some of the arrangements made in education, such as shortening the course hours and removing the obligation for students to attend classes due to the pandemic, might reduce the success grade of the students in the fall semester of 2021-2022.

Proje Numarası

SBF-19009

Kaynakça

  • 1. Kırlı, M. (2019). Hemşirelik eğitiminde anatomi dersinin yeri ve önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Türkiye Cumhuriyeti Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • 2. Mutluay, Ş. D., Açıkgöz, A. K. (2020). Öğrenci ebe ve hemşirelerin anatomi eğitimi hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Lokman Hekim Dergisi, 10 (2), 201-208.
  • 3. Tuygar, Ş. F. (2014). Tıp fakültelerinde mezuniyet öncesi anatomi eğitiminin öğrenci geribildirimleri ile değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • 4. Çetkin, M., Turhan, B., Bahşi, İ., Kervancıoğlu, P. (2016). Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal,22(2),82-88 .
  • 5. Topal, A. D., Ocak, M. A. (2014). Harmanlanmış öğrenme ortamı ile hazırlanan anatomi dersinin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 48-62.
  • 6. Demir, M., Atay, E., Kılıç, M., İpekçi, N. (2014). Kilis 7 Aralık Üniversitesi lisans ve önlisans eğitiminde öğrencilerin anatomi dersi ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması. Sağlık Bilimleri Dergisi, 23, 144-148.
  • 7. Yükseköğretim Kurulu Tarafından Eğitim ve Öğretime Başlanması ve Sürdürülebilmesi İçin Asgari Koşulları Belirlenen Programlar https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/asgari-kosullar (Erişim tarihi: 23 Mart 2022).
  • 8. Johnston, A. N. (2010). Anatomy for nurses: proving students with the best learning experience. Nurse Educ. Pract. 10, 222e226.
  • 9. Akbaba, Ö., Tercan, B., Tarsuslu, S., Yurt, S. U. (2020). İlk ve acil yardım laboratuvarında uygulanan simülasyon eğitiminin öğrencilerin temel beceri düzeyine etkisi. Journal of Health Services and Education, 3(2), 45-51.
  • 10. Bolatlı, G. (2021). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin anatomi dersi hakkındaki düşünceler. STED, 30(4), 238-44.
  • 11. Wu P, Hwang L, Su, Y. M. (2012). A context-aware mobile learning system for supporting cognitive apprenticeships in nursing skills training. International Forum of Educational Technology & Society, 15,223-36.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aslıhan Büyüköztürk Karul 0000-0002-3738-2888

Yelda Özsunar 0000-0001-6379-1573

Ayten Taşpınar 0000-0001-7918-2457

Hatice Öner 0000-0002-6556-5753

Belgin Yıldırım 0000-0001-5451-5526

Hulki Başaloğlu 0000-0002-0904-3539

Ayfer Metin Telliğlu 0000-0002-3720-1936

Güler Ünal 0000-0001-5920-6693

Selcen Oncu 0000-0001-6329-4227

İmran Kurt Omurlu 0000-0003-2887-6656

Proje Numarası SBF-19009
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Büyüköztürk Karul, A., Özsunar, Y., Taşpınar, A., Öner, H., vd. (2022). Sağlık Bilimleri Lisans Eğitiminde Anatomi Dersi Kapsamında Anatomik Maketlerin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 303-309. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1113296