Objective: This research was conducted to determine the academic and educational-instruction satisfaction levels of nursing students.
Methods: The descriptive cross-sectional study was conducted with 266 students studying in the nursing department of a state university in the 2021-2022 academic year. “Student Identification Form”, “Undergraduate Nursing Students’ Academic Satisfaction Scale” and “A Scale of Student Satisfaction Concerning About Education and Instruction at Higher Education” were used the collect data. The descriptive characteristics of the students were given as mean and percentage. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Spearman’s Correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: It was determined that 74.4% of the students included in the study were female, 76.7% were 21 years old and under, and 36.5% were third grade. The mean total score of the “Undergraduate Nursing Students’ Academic Satisfaction Scale” was determined to be 193.37±30.28, “A Scale of Student Satisfaction Concerning About Education and Instruction at Higher Education” was determined to be 121.56±19.76. It was found that there was a high level of positive correlation between the scales and all sub-dimensions (p< n altı0.001).
Conclusion: According to the results obtained from the study, it was determined that the academic and educational-instruction satisfaction levels of nursing students were above the average and at a good level. A significant difference was found between students’ academic and educational satisfaction levels and the variables of gender, willingness to choose the nursing department and school, and perceived academic success level. It can be suggested that regularly conduct studies on collecting student opinions on nursing undergraduate programs and to plan new research in universities that use different education methods.
Academic training pleasure baccalaureate nursing education nursing student
yok
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin akademik ve eğitim-öğretim memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı kesitsel tipteki araştırma, 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılında bir kamu üniversitesinin hemşirelik bölümünde eğitim alan 266 öğrenci ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında, “Öğrenci Tanıtım Formu”, “Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Akademik Memnuniyet Ölçeği” ile “Yükseköğretimde Eğitim-Öğretimle İlgili Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Öğrencilerin tanımlayıcı özellikleri ortalama ve yüzde olarak verilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman’s Korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya dahil olan öğrencilerin %74.4’ünün kadın, %76.7’sinin 21 yaş ve altında, %36.5’inin üçüncü sınıf olduğu saptanmıştır. “Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Akademik Memnuniyet Ölçeği” toplam puan ortalamasının 193.37±30.28, “Yükseköğretimde Eğitim-Öğretimle İlgili Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” toplam puan ortalamasının 121.56±19.76 olduğu saptanmıştır. Ölçekler ve tüm alt boyutları arasında pozitif yönlü yüksek düzey ilişki bulunmuştur (p< 0.001).
Sonuç: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, hemşirelik öğrencilerinin akademik ve eğitim-öğretim memnuniyet düzeylerinin ortalamanın üzerinde ve iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin akademik ve eğitim-öğretim memnuniyet düzeyleri ile cinsiyet, hemşirelik bölümü ve okulu isteyerek tercih etme durumu, algılanan akademik başarı seviyesi değişkenleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Hemşirelik lisans programlarına yönelik öğrenci görüşlerinin alınmasına ilişkin çalışmaların düzenli olarak uygulanması ve farklı eğitim yöntemleri kullanan üniversitelerde yeni araştırmalar planlanması önerilebilir.
Akademik eğitim memnuniyet hemşirelik lisans eğitimi hemşirelik öğrencisi
yok
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.