Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL KÜRESELLEŞME ARACI OLARAK SOSYAL MEDYANIN TÜKETİM TOPLUMUNA ETKİSİ

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 28 - 39, 12.01.2019

Öz

Küreselleşme
dünyanın tek bir pazar haline gelmesini amaçlayan ekonomik ve kültürel bir
olgudur. Küreselleşmeyle birlikte teknoloji ve iletişim alanında yaşanan gelişmeler
ekonomik ve kültürel sınırları ortadan kaldırmıştır. Batı toplumları, özellikle
sosyal medya hâkimiyeti sayesinde kendi değerlerini, mallarını üretmekte ve
yaymaktadır. Günümüz tüketicileri kararlarını verirken ürün karşılaştırması
yapan Instagram gibi içerik paylaşım mecralarına Twitter gibi mikroblog
sitelerine ve Whatsapp gibi mesajlaşma uygulamalarına başvurmaktadırlar. Sonuç
olarak yerküre bir pazar yeri haline gelmiş ve tüketiciler homojen davranışlar sergilemeye
başlamışlardır. Bu noktadan hareketle mevcut araştırmada kültürel küreselleşme
aracı olarak sosyal medyanın tüketim toplumuna etkisi incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akar, E. (2010). Sosyal medya pazarlaması: Sosyal web’de pazarlama stratejileri. Ankara: Efil Yayınevi.
  • Akça, E. (2012). Küreselleşme üzerine bir tartışma: Kültürel emperyalizm ve kültürel küreselleşme tezleri. Siyasal İletişim Enstitüsü. www.siyasaliletisim.org/dr-bahadr-kaleaas/yrd-doc-dr-emel-akca/224-kuereselleme-uezerine-bir-tartma-qkueltuerel-emperyalizmq-ve-qkueltuerel-kueresellemeq-tezleri.html (Erişim Tarihi: 22 Aralık 2018).
  • Aksu, S. (2013). Lüks markaların sosyal medya kullanımı: Facebook üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Altıntop, A.K. (2016). Küreselleşme ve tüketim kültürü: 1987 yılı sonrası Türkiye'de AVM kültürü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aral, A.E. (2014). Kültür propagandasından kültürel diplomasiye: British Council'in Türkiye'deki faaliyetlerinin 1940-1950 ve 2005-2014 dönemlerinde karşılaştırmalı incelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, S. (2015). Tüketim toplumu ve televizyon dizileri: Medcezir dizisi incelemesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avcıoğlu, S.V. (2018). Tüketim kültürü ve sosyal medya bağlamında Türkiye'de televizyon dizileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cengizhan, S. (2018). 2018 Türkiye internet kullanım ve sosyal medya istatistikleri. https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ (Erişim Tarihi: 03 Ocak 2019).
  • Ceylan, Y. (2002). Global etik. Doğu Batı Dergisi, 5 (18), 123-128.
  • Civelek, E. (2009). İnternet çağı dinamikleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir iletişim dili olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96.
  • Coşkun, S. (2011). Küreselleşme sürecinde tüketim toplumu ve tüketim kültürü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Doğan, F.B. (2018). Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno'da modern insan düşüncesi ve tüketim toplumu analizi; Samsun örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yozgat.
  • Ferman, M. (1989). Yaşam kalitesi ve pazarlama üzerine değerlendirmeler. Pazarlama Dünyası, 3(13), 13-28.
  • Gündel, N. (2010). Kültürel küreselleşmenin reklam mesajlarına yansımaları Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • İçli, G. (2001). Küreselleşme ve kültür. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 163-172.
  • Kemp, S. (2018). Digital in 2018: World's internet users pass the 4 billion mark. https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018 (Erişim Tarihi: 03 Ocak 2019).
  • Keyman, E. F. (2000). Giriş: Global-yerel ekseninde Türkiye, siyaset ve toplumsal yaşam. EF Keyman & AY Sarıbay (Edt.). Global-Yerel Eksende Türkiye, 1-5. İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • Kırcova, İ. ve Enginkaya, E. (2015). Sosyal medya pazarlama. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Koç, B. (2014). Türkiye'de tüketim toplumu ve din: Yabancılaşma kavramı analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçdemir, K. (2002). Küreselleşme: Koordinatları okumak. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Kongar, E. (1999). Kültür Üzerine. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kraidy, M. M. (2005). Hybridity or the cultural logic of globalization. Philadelphia, PA: Temple University Press.
  • Mccracken, G. (1988). Culture and consumption, new approaches to the symbolic character of consumer goods and activities. Bloomington: Indiana University Press.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim kültürü yetinen toplumun tüketen topluma dönüşümü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Orçan, M. (2004). Osmanlı’dan günümüze modern Türk tüketim kültürü. Ankara: Kadim Yayınları.
  • Öz, A. (2018). Sosyal medya ortamında gösterişçi tüketim: Bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa.
  • Sugur, N. (1995). Küreselleşme üzerine sosyolojik bir inceleme. Birikim Dergisi, 5(73).
  • Tarcan, A. (2006). Sanal dünyada dil savaşları. Üniversite ve Toplum Dergisi, 6 (1), 1-9.
  • Tellan, D. (2009). Tüketim kavramını anlamlandırmak: Tarihi ve sosyolojisi. Der: Banu Dağtaş, Erdal Dağtaş). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları: Türkiye Medyasından Örüntüler. Ankara: Ütopya Yayınevi, 76-102.
  • Tomlinson, J. (1999). Kültürel emperyalizm. Emrehan Zeybekoğlu (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Topçu, F. (2018). Kültürel küreselleşme ve televizyon. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Torlak, Ö. (2000). Tüketim bireysel eylemin toplumsal dönüşümü. İstanbul: İnkılâp Yayınları.
  • Tosun, C. (2005). Dil zenginliği, yozlaşma ve Türkçe. Journal of Language and Linguistic Studies, 1 (2), 136-153.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Büyük Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Üstel, F. (2011). Küreselleşen hangi kültür ya da kültürel küreselleşmenin demokrasi sınırı. Ö. Adadağ, & C. Yıldızcan içinde, Küreselleşme ve Demokrasi (s. 93-140). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yaman, H., & Erdoğan, Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2).
  • Yanıklar, C. (2006). Tüketim sosyolojisi. İstanbul: Birey Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2010). Kitle iletişim kuramları- egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zencirkıran, M. (2013). Dünden bugüne Türkiye’nin toplumsal yapısı. Bursa: Dora Yayınları.
  • Zorlu, A. (2006). Modern tüketimin tarihinden tüketim araştırmalarına tüketim sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınları.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Subhan Ahmadov

Yayımlanma Tarihi 12 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ahmadov, S. (2019). KÜLTÜREL KÜRESELLEŞME ARACI OLARAK SOSYAL MEDYANIN TÜKETİM TOPLUMUNA ETKİSİ. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 28-39.

21561

ANADOLU AKADEMİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ / ANATOLIAN ACADEMY SOCIAL SCIENCES JOURNAL  ISSN: 2667-5471


21538     21569    21539    21537     22512

 21536 21570    21571  21813