Evde Ders Okulda Ödev Modelinin Öğretmen Adaylarının Sınıf İklimi Algılarına Etkisi
Yıl 2024,
Cilt: 2 Sayı: 2, 73 - 86, 31.12.2024
Mehmet Fatih Kayan
,
Abdullah Adıgüzel
Öz
Bu çalışmanın amacı, Evde Ders Okulda Ödev (EDOÖ) modelinin öğretmen adaylarının sınıf iklimi algıları üzerindeki etkisini araştırmak ve modele ilişkin görüşlerini belirlemektir. Çalışmada, karma yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırma bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 38 öğretmen adayı ile “Eğitim Psikolojisi” dersinde yürütülmüştür. Öğretmen adayları iki gruba ayrılmış ve gruplar seçkisiz olarak deney ve kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda EDOÖ modeli uygulanmış, kontrol grubunda ise geleneksel sunuş yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçları kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı Sınıf İklimi Envanterinden yararlanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak ise odak grup görüşmesi formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizi için bağımsız gruplar için t-Testi ve bağımlı gruplar için t-Testi, kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre deney ve kontrol grubu öğretmen adaylarının, sınıf iklimi algısı puanları arasında anlamlı düzeyde bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Deney grubu öğretmen adaylarının genel olarak EDOÖ modeline yönelik olumlu bir tutuma sahip oldukları görülmüştür.
Etik Beyan
Çalışmada kullanılan veriler araştırmacılar tarafından 2017-2018 yılları arasında elde edilmiştir. İlgili tarihlerde etik kurul kararı istenmediğinden dolayı etik kurul izni alınmamıştır.
Kaynakça
- Adıgüzel, A. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri: Süreçler stratejiler yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Barr, J. J. (2016). Developing a Positive Classroom Climate. IDEA Paper Center, Inc.,61, 1-9.
- Benjamin, C. M. (2019). Effects of flipped lessons on academic performance and student involvement in an anatomy and physiology course. Doctoral dissertation, Delta State University, Cleveland.
- Bergmann, J. & Sams, A. (2008) Remixing chemistry class. Learning and Leading
with Technology, 36(4), 24-27.
- Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in everyclass everyday. Washington, DC: Internal Society for Technology in Education.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Clark, K. R. (2015). The effects of the flipped model of instruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators Online, 12(1), 91-115.
- Clark, R. M., Besterfield-Sacre, M., Budny, D., Bursic, K. M., Clark, W. W., Norman, B. A., ... and Patzer, J. F. (2016). Flipping engineering courses: A school wide initiative. Advances in Engineering Education, 5(3), 1-39.
- Creswell, J. W. (2013). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. USA: Sage publications Inc.
- Çengel, M. & Türkoğlu, A. (2015). Classroom climate perceived by students scale: a validity and reliability study. Journal of Theory and Practice in Education. 11(4), 1240-1257.
- Ellis, R. A., Steed, A. F. A&nd Applebee, A. C. (2006). Teacher conceptions of blended learning, blended teaching and associations with approaches to design. Australasian Journal of Educational Technology, 22(3), 312-335.
- Fırat, M., Kabakçı-Yurdakul, I. & Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 65-86.
- Fraser, B. J. (1998). Classroom environment instruments: Development, validity and applications. Learning environments research, 1(1), 7-34.
- Fraser, B. J. & Walberg, H. J. (2005). Research on teacher–student relationships and learning environments: Context, retrospect and prospect. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 103-109.
- Graham, S. W. & Gisi, S. L. (2000). The effects of instructional climate and student affairs services on college outcomes and satisfaction. Journal of College Student Development. 41, 279–291.
- Griffith, A. D. D. (2017). The feasibility of flipping: An exploratory analysis of the flipped classroom in a developing country. The Journal of Effective Teaching, 17(2), 72-89.
- Hallinan, M. T. & Smith, S. S. (1989). Classroom characteristics and student friendship cliques. Social forces, 67(4), 898-919.
- Hantla, B. F. (2014). The effects of flipping the classroom on specıfıc aspects of critical thinking in a christian college: A quasi-experimental, mixed-methods study. Doctoral dissertation, Southeastern Baptist Theological Seminary, Wake Forest.
- Hirschy, A. S. &and Wilson, M. E. (2002). The sociology of the classroom and its influence on student learning. Peabody Journal of Education, 77(3), 85-100.
- Johnson, B. & McClure, R. (2004). Validity and reliability of a shortened, revised version of the Constructivist Learning Environment Survey (CLES). Learning Environments Research, 7(1), 65-80.
- Karadeniz, A. (2015). Ters-yüz edilmiş sınıflar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(3), 322-326.
- Kardaş, F. ve Yeşilyaprak, B. (2015). Eğitim ve öğretimde güncel bir yaklaşım: teknoloji destekli esnek öğrenme (flippedlearning) modeli. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(2), 103-121.
- Özüdoğru, M. (2018). Ters yüz öğrenmenin öğretmen adaylarının başarıları ve sınıf ortamı algılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Reid, L. D. & Radhakrishnan, P. (2003). Race matters: The relation between race and general campus climate.
Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 9(3), 263-275.
- Rowe, E. W., Kim, S., Baker, J. A., Kamphaus, R. W. & Horne, A. M. (2010). Student personal perception of classroom climate: Exploratory and confirmatory factor analyses. Educational and Psychological Measurement, 70(5), 858-879.
- Sağkal, A. S., Kabasakal, Z. T. & Türnüklü, A. (2015). Sınıf iklimi envanteri'nin (SİE) Türkçe'ye uyarlanması. İlkogretim Online, 14(4), 1179-1192.
- See, S. & Conry, J. M. (2014). Flip My Class! A faculty development demonstration of a flipped-classroom. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 6(4), 585-588.
- Simpson, R. D. & Steve Oliver, J. (1990). A summary of major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education, 74(1), 1-18.
- Sink, C. & Spencer, L. (2005). My Class Inventory-Short Form as an accountability tool for elementary school counselors to measure classroom climate. Professional School Counseling, 9(1), 37-48.
- Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171-193.
- Topalak, Ş. (2016). Çevrilmiş öğrenme modelinin başlangıç seviyesi piyano öğretimine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Van Dinther, M., Dochy, F. & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational research review, 6(2), 95-108.
- Xie, X. & Fang, Q. (2016, September). A Study of Flipped Classroom's Influence on Classroom Environment of College English Reading, Writing and Translating. In 2016 6th International Conference on Management, Education, Information and Control (MEICI 2016). Atlantis Press.
- Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
The Effect of Flipped Learning Model on Prospective Teachers' Perceptions of Classroom Climate
Yıl 2024,
Cilt: 2 Sayı: 2, 73 - 86, 31.12.2024
Mehmet Fatih Kayan
,
Abdullah Adıgüzel
Öz
The aim of this study is to investigate the effect of flipped learning model on classroom climate perceptions of prospective teachers and to determine their opinions concerning the model. In this study, mixed method design was used. The study was conducted in a “Educational Psychology” course with 38 prospective teachers who study Science Education in Faculty of Education in a public university. Prospective teachers were divided into two groups and the groups were randomly assigned as experimental and control groups. Flipped learning model was applied in the experimental group and for the control group traditional method was used. Quantitative and qualitative data collection tools were used in the study. Classroom Climate Inventory was used as quantitative data collection tool. As qualitative data collection tool; focus group interview form was used. T-test for independent groups and t-test for dependent groups tests were used for the analysis of quantitative data. For the analysis of qualitative data, descriptive analysis technique was used. It was found that there was no significant difference between classroom climate perceptions of the prospective teachers in experimental and control group. It was concluded that prospective teachers have a positive attitude towards the flipped learning model.
Kaynakça
- Adıgüzel, A. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri: Süreçler stratejiler yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Barr, J. J. (2016). Developing a Positive Classroom Climate. IDEA Paper Center, Inc.,61, 1-9.
- Benjamin, C. M. (2019). Effects of flipped lessons on academic performance and student involvement in an anatomy and physiology course. Doctoral dissertation, Delta State University, Cleveland.
- Bergmann, J. & Sams, A. (2008) Remixing chemistry class. Learning and Leading
with Technology, 36(4), 24-27.
- Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in everyclass everyday. Washington, DC: Internal Society for Technology in Education.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Clark, K. R. (2015). The effects of the flipped model of instruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators Online, 12(1), 91-115.
- Clark, R. M., Besterfield-Sacre, M., Budny, D., Bursic, K. M., Clark, W. W., Norman, B. A., ... and Patzer, J. F. (2016). Flipping engineering courses: A school wide initiative. Advances in Engineering Education, 5(3), 1-39.
- Creswell, J. W. (2013). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. USA: Sage publications Inc.
- Çengel, M. & Türkoğlu, A. (2015). Classroom climate perceived by students scale: a validity and reliability study. Journal of Theory and Practice in Education. 11(4), 1240-1257.
- Ellis, R. A., Steed, A. F. A&nd Applebee, A. C. (2006). Teacher conceptions of blended learning, blended teaching and associations with approaches to design. Australasian Journal of Educational Technology, 22(3), 312-335.
- Fırat, M., Kabakçı-Yurdakul, I. & Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 65-86.
- Fraser, B. J. (1998). Classroom environment instruments: Development, validity and applications. Learning environments research, 1(1), 7-34.
- Fraser, B. J. & Walberg, H. J. (2005). Research on teacher–student relationships and learning environments: Context, retrospect and prospect. International Journal of Educational Research, 43(1-2), 103-109.
- Graham, S. W. & Gisi, S. L. (2000). The effects of instructional climate and student affairs services on college outcomes and satisfaction. Journal of College Student Development. 41, 279–291.
- Griffith, A. D. D. (2017). The feasibility of flipping: An exploratory analysis of the flipped classroom in a developing country. The Journal of Effective Teaching, 17(2), 72-89.
- Hallinan, M. T. & Smith, S. S. (1989). Classroom characteristics and student friendship cliques. Social forces, 67(4), 898-919.
- Hantla, B. F. (2014). The effects of flipping the classroom on specıfıc aspects of critical thinking in a christian college: A quasi-experimental, mixed-methods study. Doctoral dissertation, Southeastern Baptist Theological Seminary, Wake Forest.
- Hirschy, A. S. &and Wilson, M. E. (2002). The sociology of the classroom and its influence on student learning. Peabody Journal of Education, 77(3), 85-100.
- Johnson, B. & McClure, R. (2004). Validity and reliability of a shortened, revised version of the Constructivist Learning Environment Survey (CLES). Learning Environments Research, 7(1), 65-80.
- Karadeniz, A. (2015). Ters-yüz edilmiş sınıflar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 4(3), 322-326.
- Kardaş, F. ve Yeşilyaprak, B. (2015). Eğitim ve öğretimde güncel bir yaklaşım: teknoloji destekli esnek öğrenme (flippedlearning) modeli. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(2), 103-121.
- Özüdoğru, M. (2018). Ters yüz öğrenmenin öğretmen adaylarının başarıları ve sınıf ortamı algılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Reid, L. D. & Radhakrishnan, P. (2003). Race matters: The relation between race and general campus climate.
Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 9(3), 263-275.
- Rowe, E. W., Kim, S., Baker, J. A., Kamphaus, R. W. & Horne, A. M. (2010). Student personal perception of classroom climate: Exploratory and confirmatory factor analyses. Educational and Psychological Measurement, 70(5), 858-879.
- Sağkal, A. S., Kabasakal, Z. T. & Türnüklü, A. (2015). Sınıf iklimi envanteri'nin (SİE) Türkçe'ye uyarlanması. İlkogretim Online, 14(4), 1179-1192.
- See, S. & Conry, J. M. (2014). Flip My Class! A faculty development demonstration of a flipped-classroom. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 6(4), 585-588.
- Simpson, R. D. & Steve Oliver, J. (1990). A summary of major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education, 74(1), 1-18.
- Sink, C. & Spencer, L. (2005). My Class Inventory-Short Form as an accountability tool for elementary school counselors to measure classroom climate. Professional School Counseling, 9(1), 37-48.
- Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171-193.
- Topalak, Ş. (2016). Çevrilmiş öğrenme modelinin başlangıç seviyesi piyano öğretimine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- Van Dinther, M., Dochy, F. & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational research review, 6(2), 95-108.
- Xie, X. & Fang, Q. (2016, September). A Study of Flipped Classroom's Influence on Classroom Environment of College English Reading, Writing and Translating. In 2016 6th International Conference on Management, Education, Information and Control (MEICI 2016). Atlantis Press.
- Yavuz, M. (2016). Ortaöğretim düzeyinde ters yüz sınıf uygulamalarının akademik başarı üzerine etkisi ve öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.