Aim: This study aims to develop an educational skills self-competence scale for parents of children with autism spectrum disorder (ASD).
Methods: In the current study, the self-competence scale regarding the educational skills of parents having a child identified with Autism Spectrum Disorder was developed, and validity and reliability studies were conducted. The scale development process included generating the scale items, studies on the content, and face validity, conducting a pilot study, item analysis, conducting EFA and CFA, and reliability studies.
Results: The factor loadings of the items included in the scale range from 0.50 to 0.812. The 6-factor structure explains 65.151% of the total variability as a result of the exploratory factor analysis. Cronbach alpha coefficient of the scale was found to be .921 for cognitive skills, .937 for language and communication skills, .854 for social and emotional skills, .874 for problem behaviors, .837 for psychomotor skills, and .837 for self-care skills. It is seen that the overall reliability coefficient of the scale was calculated as .962. Confirmatory factor analysis (CFA) was used to determine the quality and overall structure of the factors calculated, and the extent to which the scale explains self-competence regarding parents’ educational competencies.
Conclusion: Data is a good fit with the model; and the 6-dimensional structure consisting of 40 items was confirmed. As a result of the study, it was concluded that the scale could measure the self-competency regarding the educational competencies of parents having children identified with ASD.
Amaç: Otizm Spektrum Bozukluğuna (OSB) sahip çocuğu olan ebeveynlerin eğitsel becerilerine ilişkin öz-yeterlik ölçeği geliştirmektir.
Yöntem: Bu çalışmada Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı alan çocuğa sahip ebeveynlerin eğitsel yeterliklerine ilişkin öz yeterlilik ölçeği geliştirilmiş, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçek geliştirme süreci; ölçek maddelerinin oluşturulması, içerik ve görünüş geçerliği çalışmaları, pilot çalışma yapılması, madde analizi, AFA ve DFA yapılması ve güvenirlik çalışmalarını içermektedir.
Bulgular: Ölçekte yer alan maddelerin faktör yükleri incelendiğinde faktörlerin .50 ile .812 arasında değerler aldığı görülmektedir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda. 6 faktör toplam değişkenliğin %65.151’ini açıklamaktadır. Ölçeğin cronbach alpha güvenirlik katsayıları bilişsel beceriler için .921, dil ve iletişim becerileri için .937, sosyal ve duygusal beceriler için .854, problem davranışlar için .874, psikomotor beceriler için .837, özbakım beceriler için. .837 dir. Ölçeğin toplam güvenirlik katsayısının ise .962 olduğu görülmektedir. Ortaya çıkartılan faktörlerin genel yapısına, kalitesine ve ölçeğin ebeveynlerin eğitsel becerilerine ilişkin öz-yeterliklerini ne derece açıkladığına yönelik bilgiler Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) aracılığıyla anlaşılmıştır.
Sonuç: Modelin veriye uyum sağladığı ve 6 boyutlu 40 maddelik yapının doğrulandığı görülmektedir. Ölçeğin OSB tanılı çocukları olan ebeveynlerin eğitsel becerilerine ilişkin öz-yeterliklerini ölçebildiği anlaşılmıştır.
Tezden üretilen yayın olduğu için etik kurul kararı istenmemektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilişsel Gelişim, Öğrenme Psikolojisi, Sosyal Gelişim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License