Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Status of Consumption and Consuming the Status: A Theoretical Discussion on Alain de Botton's ‘Status Anxiety’ in the Context of Post-Modern Consumer

Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

Consumption has become one of the most important determinants of social status, together with the Post-Modern society, which is also called the "age of mass consumption". This increase in consumption has also caused the discussion of the sustainability of the economy and natural resources to gain importance. It has resulted in the importance of marketing, which takes consumption as a direct research object. The existence of studies that interpret marketing science as a synthesis of the basic social sciences, economy, philosophy, sociology, and anthropology, also shows this importance. In order for this process to be conducted more accurately, the approaches in the social sciences mentioned above should be discussed in the context of marketing. In this study, which was conducted for this purpose, the post-modern consumption phenomenon was discussed in the context of marketing with Alain de Botton's theory of Status Anxiety. In this study, first of all, status, snobbery, and envy phenomena were examined within the framework of Status Anxiety. Thus, the positions of these concepts in the post-modern consumption phenomenon were determined. Finally, a synthesis was put forward in the discussion and conclusion section together with these literature reviews. In this context, the implications for marketing in Botton's approach were compiled, and the solution proposals were criticized. As a result, the existence of a consumer who wants unlimited consumption leaves sustainability problems unsolved. In this context, consumers need to develop a consumption philosophy through alternative economic systems. In this study, deficiencies in Botton's theory were identified, and non-economized post-materialism and minimalism were presented as solutions.

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.
Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.
Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.
Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.
Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.
Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.

The Status of Consumption and Consuming the Status: A Theoretical Discussion on Alain de Botton's ‘Status Anxiety’ in the Context of Post-Modern Consumer

Yıl 2023, , 436 - 448, 31.08.2023
https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Öz

“Kitle tüketim çağı” olarak da adlandırılan Post-Modern toplumla birlikte toplumsal statülerin en önemli belirleyicilerinden biri tüketim haline gelmiştir. Bu da tüketim olgusunu doğrudan araştırma nesnesi edinen pazarlamanın önem kazanması ile sonuçlanmıştır. Pazarlama bilimini temel sosyal bilimler olan ekonomi, felsefe, sosyoloji ve antropolojinin bir sentezi olarak yorumlayan çalışmaların varlığı da bu önemi göstermektedir. Bu sürecin daha doğru bir şekilde yürütülmesi için bahsi geçen sosyal bilimler alanlarındaki yaklaşımların pazarlama bağlamında tartışmaya açılması gerekmektedir. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilen bu çalışmada Alain de Botton’un Statü Endişesi adlı çalışması ile post-modern tüketim olgusu pazarlama bağlamında tartışılmıştır. Bu çalışmada öncelikle Statü Endişesi çerçevesinde statü, snopluk ve kıskançlık olguları incelenmiştir. Böylece bu kavramların post-modern tüketim olgusu içindeki konumları belirlenmiştir. Son olarak, bu literatür taramaları ile birlikte tartışma ve sonuç bölümünde bir sentez ortaya konmuştur. Bu kapsamda Botton'un yaklaşımında pazarlamaya yönelik çıkarımlar derlenmiş ve çözüm önerileri eleştirilmiştir. Sonuç olarak, sınırsız tüketim isteyen bir tüketicinin varlığı, sürdürülebilirlik sorunlarını çözümsüz bırakmaktadır. Bu bağlamda tüketicilerin alternatif ekonomik sistemler üzerinden bir tüketim felsefesi geliştirmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada Botton'un teorisindeki eksiklikler tespit edilmiş ve ekonomize edilmemiş post-materyalizm ve minimalizm çözüm olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ackerman, F. (1997). Consumed in theory: Alternative perspectives on the economics of consumption. Journal of Economic Issues, 31(3), 651-664.
  • Alver, K. (2006). Züppelik Anlatısı ve Toplum: Türk Romanında Züppe Tipi. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 163-182
  • Aydemir, M.A. (2011). Tüketim: Modern dünyanın kültürel göstereni -bir tüketim kültürü ve alışveriş merkezleri çözümleme denemesi-. K. Alver, N. Doğan (Ed), Kültür Sosyolojisi içinde (ss. 325-344). Ankara: Hece Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Devine, F. E. (1975). Absolute democracy or defeasible right: Hobbes versus Locke. The Journal of Politics, 37(3), 736-768.
  • Durmuş, M. (2010). Kapitalizmin krizi. Ankara: Tan Kitabevi Yayınları.
  • Elgün, M. N. & Karabıyık, H. Ç. (2020). Tüketici karar teorisi ve Postmodern Yaklaşım üzerine iktisat ve psikoloji bilimleri bağlamında teorik bir tartışma. International Social Sciences Studies Journal, 6(67), 3342-3353.
  • Erdoğan, B. Z. (2018). Bilim olarak pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gabbott, M. (2008). Consumer behaviour. M. J. Baker & S. J. Hart (Ed.), The Marketing Book içinde (ss. 109-120). Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Imber, J. (2000). Dictionary of marketing terms. New York: Barron’s.
  • Lenski, G. E. (1954). Status crystallization: A non-vertical dimension of social status. American Sociological Review, 19(4), 405-413
  • Mucuk, İ. (2017). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi
  • Schumacher, E. F. (2019). Küçük güzeldir. (O.Ç. Deniztekin, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Smith, A. (1997). Ulusların zenginliği. (A. Yunus, M. Bakırcı, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. (Z. Gültekin, C. Atay, Çev.) İstanbul: Babil Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Çağatay Karabıyık 0000-0002-1898-5907

Mahmut Nevfel Elgün 0000-0002-8380-886X

Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 3 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Karabıyık, H. Ç., & Elgün, M. N. (2023). The Status of Consumption and Consuming the Status: A Theoretical Discussion on Alain de Botton’s ‘Status Anxiety’ in the Context of Post-Modern Consumer. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 436-448. https://doi.org/10.18506/anemon.1219722

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.