Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Impact of Landforms on Trade between the Countries: The Sample of Turkey- Iran

Yıl 2016, , 69 - 80, 01.12.2016
https://doi.org/10.18506/anemon.258551

Öz

Seigniories, countries, empires founded in the Middle East constituted important civilizations throughout human history when the geopolitical situations of counties are taken into consideration. It seems that political, social and economic factors play an important role in the formation and development of civilizations. The geographical structure of the Middle East has a dominant effect in the formation and development of relations among civilizations. A variety of factors seem to be effective on economic relations between Safavid and Ottoman and between Iran and Turkey. Landforms constitute only one of the factors. Landforms have been a major influence in both the formation of the border and in the development of commercial relations between two countries.

Because of the fact that the border region between Turkey and Iran is mountainous, it has led to the number of road and rail network to be less developed, and caused a shortage in the number of border crossings.  Climatic conditions are more hardened owing to the height in this region in which continental climate is widespread. Since the roughness of landforms affects the development of highway negatively, transportation network is poorly developed. This situation creates a negative impact on economic relations. Therefore, this study focuses on the effects of landforms on economic activities between Turkey and Iran.


Kaynakça

  • Aktaş, E. (2007). Antik Çağda Doğu Karadeniz Bölgesi Kıyı Yerleşimleri ve Yerleşim Stratejileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Alagöz, M. (2014). Gürbulak Sınır Kapısı Ve Bölgesel Etkileri Hakkında Bir Ekonomik Coğrafya Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Atalay, İ., & Mortan, K. (1997). Türkiye Bölgesel Coğrafyası. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Ateşağaoğlu, Ü. (2012). İran Ülke Raporu. Ankara: T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı.
  • Avcı, S. (2005). Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’nin Ulaşım Politikaları ve Coğrafi Sonuçları. Ulusal Coğrafya Kongresi. 29–30 Eylül. İstanbul.
  • Baytar, İ. (2014). Van’da Ulaşım Sistemleri Ve Ulaşım Sistemlerinin Tarihi Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Belli, O. (1977). Urartular Çağında Van Bölgesi Yol Şebekesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Davutoğlu, A. (2010). Stratejik Derinlik/Türkiye’nin Uluslararası Konumu. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Deniz, O., & Yazıcı, H. (2003). Van Gölünde Ulaşım Faaliyetleri ve Tarihi Gelişimi. Türk Coğrafya Dergisi, (40), 17-33.
  • Doğanay, H., Özdemir Ü., & Şahin, İ. F. (2012). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Güner, İ. (2010). Türkiye’nin Coğrafi Konumu, Sınırları ve Jeopolitiği. Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. (Ed. Yazıcı, H., & Koca, M. K.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kökçe, R. (2005). 1994-2004 Yılları Arasında Güneydoğu Anadolu Bölgesi ile Suriye ve Irak Arasında Gerçekleşen Sınır Ticaretinin Bölge Ekonomisine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Orhan, Z. O. (2000). Sınır Ticaretinin Türkiye Ekonomisine Etkileri. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • TÜİK (2015). İstatistik Veri Tabanı. [Erişim: 20.05.2015], http://www.tuik.gov.tr/
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (1997). Ekonomik Coğrafya Küreselleşme ve Kalkınma. İstanbul: Çantay Kitabevi.

Yeryüzü Şekillerinin Ülkeler Arası Ticarete Etkisi: Türkiye-İran Örneği

Yıl 2016, , 69 - 80, 01.12.2016
https://doi.org/10.18506/anemon.258551

Öz

Ülkelerin jeopolitik konumları göz önünde bulundurulduğunda Ortadoğu’da kurulan beylikler, ülkeler, imparatorluklar insanlık tarihi boyunca en önemli medeniyetleri oluşturmuşlardır. Medeniyetlerin oluşumunda ve gelişiminde siyasi, sosyal ve ekonomik faktörlerin önemli roller üstlendiği görülmektedir. Ortadoğu’nun coğrafi yapısı, medeniyetler arasındaki ilişkilerin oluşum ve gelişiminde önemli bir etken oluşturmuştur. Safevi-Osmanlı ve İran-Türkiye arasındaki ekonomik ilişkiler üzerinde çeşitli faktörlerin etkili olduğu görülmektedir. Yeryüzü şekilleri bu faktörlerden birini oluşturmaktadır. Yeryüzü şekillerinin bu ülkeler arasındaki sınırın oluşmasında ve ticari ilişkilerin gelişmesinde önemli etkisi olmuştur.

Türkiye-İran arasındaki sınır bölgesinin dağlık olması, iki ülke arasındaki karayolu ve demiryolu ağının gelişmemiş olması ve sınır kapılarının sayısının azlığına neden olmuştur. Karasal iklim özelliklerinin etkili olduğu bu bölgede yükseltinin artmasına bağlı olarak iklim şartları daha da sertleşmektedir. Bu durum, kış mevsiminin uzamasına ve ulaşım sisteminin de aksamasına neden olmaktadır. Türkiye’yi İran’a bağlayan demiryolu ağının yeryüzü şekillerinin engebeliliğinden dolayı bir hatla sınırlı kalması ve bu hattın modernizasyon sıkıntıları, iki ülke arasındaki ağır yük taşınmasını zorlaştırmaktadır. 


Kaynakça

  • Aktaş, E. (2007). Antik Çağda Doğu Karadeniz Bölgesi Kıyı Yerleşimleri ve Yerleşim Stratejileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Alagöz, M. (2014). Gürbulak Sınır Kapısı Ve Bölgesel Etkileri Hakkında Bir Ekonomik Coğrafya Araştırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Atalay, İ., & Mortan, K. (1997). Türkiye Bölgesel Coğrafyası. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Ateşağaoğlu, Ü. (2012). İran Ülke Raporu. Ankara: T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı.
  • Avcı, S. (2005). Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’nin Ulaşım Politikaları ve Coğrafi Sonuçları. Ulusal Coğrafya Kongresi. 29–30 Eylül. İstanbul.
  • Baytar, İ. (2014). Van’da Ulaşım Sistemleri Ve Ulaşım Sistemlerinin Tarihi Gelişimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Belli, O. (1977). Urartular Çağında Van Bölgesi Yol Şebekesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Davutoğlu, A. (2010). Stratejik Derinlik/Türkiye’nin Uluslararası Konumu. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Deniz, O., & Yazıcı, H. (2003). Van Gölünde Ulaşım Faaliyetleri ve Tarihi Gelişimi. Türk Coğrafya Dergisi, (40), 17-33.
  • Doğanay, H., Özdemir Ü., & Şahin, İ. F. (2012). Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Güner, İ. (2010). Türkiye’nin Coğrafi Konumu, Sınırları ve Jeopolitiği. Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. (Ed. Yazıcı, H., & Koca, M. K.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kökçe, R. (2005). 1994-2004 Yılları Arasında Güneydoğu Anadolu Bölgesi ile Suriye ve Irak Arasında Gerçekleşen Sınır Ticaretinin Bölge Ekonomisine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Orhan, Z. O. (2000). Sınır Ticaretinin Türkiye Ekonomisine Etkileri. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • TÜİK (2015). İstatistik Veri Tabanı. [Erişim: 20.05.2015], http://www.tuik.gov.tr/
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (1997). Ekonomik Coğrafya Küreselleşme ve Kalkınma. İstanbul: Çantay Kitabevi.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İrfan Baytar

Murat Erginyürek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Kabul Tarihi 7 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Baytar, İ., & Erginyürek, M. (2016). Yeryüzü Şekillerinin Ülkeler Arası Ticarete Etkisi: Türkiye-İran Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 69-80. https://doi.org/10.18506/anemon.258551

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.