Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Value Orientations of Pre-service Teachers of Religion: Comparison of Divinity and Religious Education

Yıl 2017, , 507 - 516, 01.07.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.291230

Öz

The aim of this research is to examine the value orientations of pre-service teachers of religious culture and ethics in terms of different variables. The sampling of the research consists of 450 students studying in divinity and in the department of religious culture education at Ataturk University, Dicle University, Inonu University, Ondokuz Mayis University, Selcuk University and Uludag University between 2015 and 2016 education year. As data collection tools, the Schwartz Values List developed by Kuşdil and Kağıtçıbaşı (2000) and the personal information form prepared by the researcher were used.

As a result of the research, it was understood that students’ value orientation to Success, Conformity, and Stimulation differed significantly in favor of female students. When the relationship between the class levels of the students and the value tendencies is examined; Universalism, Tradition and Security scores obtained at individual level values differed significantly in favor of third grade students. It has been understood that students' degree programs do not significantly differentiate scores at any individual level value.

Kaynakça

  • Arslan, M., & Tunç, E. (2013). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimlerindeki Farklılaşmalar. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 7-39.
  • Balay, R., & Kaya, A. (2014). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Ahlaki Değer Yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(28), 7-45.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 69-91.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M.E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışları ile Değer Tercihlerinin İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18, 9-24.
  • Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Halstead, J. M., & Taylor, M. J. (1996). Values in Education and Education in Values. London: The Falmer Press.
  • Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Kluckhohn, C. K. (1951). Values and Value Orientations in the Theory of Action. In T. Parsons and E. A. Shils (Eds.), Toward a general theory of action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kuşdil, E. M., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 45, 59-76.
  • Mehmedoğlu, A. U. (2006). Gençlik, Değerler ve Din: Küreselleşme, Ahlak ve Değerler. İstanbul: Litera.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: The Free Press.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73–88.
  • Sarıcı Bulut, S. (2012). Gazi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 1(3), 216-238.
  • Schwartz, S. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In M. P. Zanna, (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (pp.1-65). San Diego: Academic Press.
  • Yapıcı, A. (2009). Küreselleşme ve Değerler Krizi. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, 7, 14-18.
  • Yapıcı, A., & Zengin, Z.S. (2003). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerinde Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 173-206.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M.O., & Bilican, F.I. (2012). Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 129-151.

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri: İlahiyat - DKAB Karşılaştırması

Yıl 2017, , 507 - 516, 01.07.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.291230

Öz

Bu araştırmanın amacı, din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının değer yönelimlerinin tespiti ve farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Örneklem olarak 2015–2016 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi, Dicle Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesinin ilahiyat ile din kültürü ve ahlak bilgisi (DKAB) eğitimi programlarında öğrenim gören 348’i erkek, 102’si kız olmak üzere toplam 450 öğretmen adayı seçilmiştir Veri toplama araçları olarak, Kuşdil ve Kağıtçıbaşı tarafından geliştirilen Schwartz Değerler Listesi ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. 

Araştırmanın sonucunda öğrencilerin cinsiyete göre değer eğilimlerinin; Başarı, Hazcılık, Uyarılım birey düzeyi değerlerinde kız öğrenciler lehine anlamlı şekilde farklılaştığı anlaşılmıştır. Öğrencilerin sınıf düzeyleri ve değer eğilimleri arasındaki ilişkiye bakıldığında; Evrenselcilik, Gelenek ve Güvenlik birey düzeyi değerlerinde elde edilen puanların, üçüncü sınıf öğrencileri lehine anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin öğrenim gördükleri lisans programının değer yönelimlerini anlamlı şekilde farklılaştırmadığı anlaşılmıştır.


Kaynakça

  • Arslan, M., & Tunç, E. (2013). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimlerindeki Farklılaşmalar. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 7-39.
  • Balay, R., & Kaya, A. (2014). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Ahlaki Değer Yönelimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(28), 7-45.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H., & Çıkılı, Y. (2008). Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 69-91.
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M.E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışları ile Değer Tercihlerinin İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18, 9-24.
  • Güngör, E. (1998). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Halstead, J. M., & Taylor, M. J. (1996). Values in Education and Education in Values. London: The Falmer Press.
  • Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Kluckhohn, C. K. (1951). Values and Value Orientations in the Theory of Action. In T. Parsons and E. A. Shils (Eds.), Toward a general theory of action. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kuşdil, E. M., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 45, 59-76.
  • Mehmedoğlu, A. U. (2006). Gençlik, Değerler ve Din: Küreselleşme, Ahlak ve Değerler. İstanbul: Litera.
  • Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: The Free Press.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73–88.
  • Sarıcı Bulut, S. (2012). Gazi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi 1(3), 216-238.
  • Schwartz, S. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In M. P. Zanna, (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (pp.1-65). San Diego: Academic Press.
  • Yapıcı, A. (2009). Küreselleşme ve Değerler Krizi. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, 7, 14-18.
  • Yapıcı, A., & Zengin, Z.S. (2003). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerinde Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 173-206.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M.O., & Bilican, F.I. (2012). Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 129-151.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Kamil Coskun

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 20 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Coskun, M. K. (2017). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri: İlahiyat - DKAB Karşılaştırması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 507-516. https://doi.org/10.18506/anemon.291230

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.