In
this text it has been tried to explain the struggles experienced during the
teaching of standardized language from the teachers’ perspectives. Turkish
language classes in secondary schools are examined thematically on their
competence in assessing the reading-writing and verbal communication skills and
the effects of them on the educational areas are tried to be made clear. In
order to determine the deficiencies caused in the language learning process
while acquiring the listening/watching, speaking, reading and writing skills a
target group is chosen within thirty middle schools in Muş province Merkez
region. Turkish teachers from three middle schools are chosen randomly. The
fact that some of the students have a different mother language than the taught
curriculum is not neglected, but pointed out. Themes are determined with the
classification of the coded data that are collected from the frequency
(participant number) and percentage analysis of the surveys. By this means, a
contemporary contribution to the development of language skill assessment has
been aimed.
Turkish Teaching Process Language Skils Teacher’s Opinion Bilingualism
Ölçünlü
dilin öğretimiyle ilgili karşılaşılan problemlerin, öğretmen görüşleriyle
verildiği bu yazıda, dil kazanımları ortaokul düzeyinde incelenmiş; okuma-yazma
ve sözlü iletişim becerilerinin edinilmesinde bu okullardaki Türkçe dersleri,
tematik olarak sorgulanmış ve bu temaların rolü, sahanın aktif elemanları
aracılığıyla yansıtılmak istenilmiştir. Dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma
alanlarına yönelik becerilerin edinilmesi süreçlerinde karşılaşılan problemleri
nedenleriyle birlikte irdeleme amacıyla, araştırma evreni olan Muş ili Merkez
ilçesindeki otuz ortaokul arasından, üç ortaokulda görevli Türkçe öğretmenleri
rastgele yöntemle seçilerek bir örneklem grubu oluşturulmuştur. Bulgularda
ortaya çıkan ana dili farklılığı olgusu, öğretim sürecine etkisi dikkate
alınarak belli tema ve bunlarla ilişkili olarak biçimlenmiş anketlerin
sıklık/frekans (katılımcı sayısı) ve yüzde analizlerinden kurulu veriler
sınıflandırılarak değerlendirilmiş; bu şekilde dil becerilerinin
geliştirilmesinde hedeflenen kazanımlara dönük güncel bir katkı sağlanmak
istenmiştir.
Türkçe Eğitim-Öğretim Süreci Dil Becerileri Öğretmen Görüşü İki Dillilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.