The purpose of the study is to analyze 5, 6, 7 and 8th grade
science and technology course exam questions of secondary schools according to
Bloom's Taxonomy of the Cognitive Domain and question forms and to try to find
out how a distribution the questions have. In the research, document analysis
method was used in the framework of the qualitative research approach. For this
purpose, 4868 science and technology questions were received from 29 teachers
in the center of Muş in 2013 – 2014 education year. First and second term period exam questions
obtained from these exam questions were written. Analysis of these questions
was conducted in accordance with expert opinion. As a result of the analysis
carried out according to Bloom's Cognitive Domain Taxonomy, it was determined
that total questions’ 59.5% were information,
20.4% were understanding, 13.4% were
application, 5.2% were analysis,
1,5% were synthesis and 0% was assessment level.
Araştırmanın
amacı, ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf Fen Bilimleri dersi sınav sorularının
Bloom’un Bilişsel Alan Taksonomisine göre analizini yapıp, soruların nasıl bir
dağılım gösterdiğini bulmaya çalışmaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı
çerçevesinde doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla, 2013–2014
eğitim öğretim yılında Muş merkezde bulunan toplam 29 Fen Bilimleri
öğretmeninden, Fen Bilimleri dersine ait 4868 adet yazılı sınav sorusu elde
edilmiştir. 1. ve 2. döneme ait yazılı sınav sorusu alınmıştır. Bu soruların analizleri
uzman görüşleri doğrultusunda yapılmıştır. 29 Fen Bilimleri öğretmeninden 21
öğretmenle mülakat yapılıp çıkan sonuçların sebepleri araştırılmıştır. Bloom’un
Bilişsel Alan Taksonomisine göre yapılan analizler neticesinde toplam soruların
%59,5’i bilgi, %20,4’ü kavrama, %13,4’ü uygulama, %5,2’i analiz, %1,5’i sentez
ve %0’ı değerlendirme düzeyinde olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.