Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of Middle School Science Examination Questions According to Bloom's Cognitive Domain Taxonomy

Yıl 2018, , 43 - 49, 10.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.354846

Öz

The purpose of the study is to analyze 5, 6, 7 and 8th grade
science and technology course exam questions of secondary schools according to
Bloom's Taxonomy of the Cognitive Domain and question forms and to try to find
out how a distribution the questions have. In the research, document analysis
method was used in the framework of the qualitative research approach. For this
purpose, 4868 science and technology questions were received from 29 teachers
in the center of Muş in 2013 – 2014 education year.  First and second term period exam questions
obtained from these exam questions were written. Analysis of these questions
was conducted in accordance with expert opinion. As a result of the analysis
carried out according to Bloom's Cognitive Domain Taxonomy, it was determined
that  total questions’ 59.5% were information,
20.4% were understanding, 13.4% were 
application, 5.2%  were analysis,
1,5%  were synthesis and 0%  was assessment level.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akpınar, E., (2003). Ortaöğretim Coğrafya Dersleri Yazılı Sınav Sorularının Bilişsel Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 5 (1). 13-21 Arı, A., Aypay, A., Gökler, Z.S., (2012). İlköğetim İngilizce Dersi Hedefleri Kazanımları SBS Soruları ve Yazılı Sınav Sorularının Yeni Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Politika Analiz Dergisi.(Journal of Policy Analysis in Education). (1) 2. 114-133 Baki, A., Köğce, D., (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi. (17) 2. 557-574 Baysen, E., (2006). Öğretmenlerin Sınıfta Sordukları Sorular ile Öğrencilerin Bu Sorulara Verdikleri Cevapların Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. ( 14) 1.21-28. Erman, E., (2008). 2003-2006 Yılları Arasında Yapılan Ortaöğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme Sınavında Yer Alan Tarih Bilimi Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye. Dindar, H. ve Demir, M. (2006). Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilgisi Dersi Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26 (3). 87-96 Dursun, A., (2014). YGS 2013 Matematik Soruları ile Orta Öğretim 9. Sınıf Matematik Sınav Sorularının Bloom Taksonomisi ve Öğretim Programına Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi-Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. Gündüz, Y., (2009). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Sorularının Ölçme Araçlarına ve Bloom’un Bilişsel Alan Taksonomisine göre Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2009. Cilt: 6. Sayı:2. 150-165 Kaptan. F., (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara. Koray, Ö., Altunçekiç, A., Yaman, S., (2002). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. (10) 2. 317-324 Ocak, G., (2010). Yapılandırmacı öğrenme Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. (30). 835-857.

Orta Okul Fen Bilimleri Dersi Sınav Sorularının Bloom’un Bilişsel Alan Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi: Muş İli Örneği

Yıl 2018, , 43 - 49, 10.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.354846

Öz

Araştırmanın
amacı, ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf Fen Bilimleri dersi sınav sorularının
Bloom’un Bilişsel Alan Taksonomisine göre analizini yapıp, soruların nasıl bir
dağılım gösterdiğini bulmaya çalışmaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı
çerçevesinde doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla, 2013–2014
eğitim öğretim yılında Muş merkezde bulunan toplam 29 Fen Bilimleri
öğretmeninden, Fen Bilimleri dersine ait 4868 adet yazılı sınav sorusu elde
edilmiştir. 1. ve 2. döneme ait yazılı sınav sorusu alınmıştır. Bu soruların analizleri
uzman görüşleri doğrultusunda yapılmıştır. 29 Fen Bilimleri öğretmeninden 21
öğretmenle mülakat yapılıp çıkan sonuçların sebepleri araştırılmıştır. Bloom’un
Bilişsel Alan Taksonomisine göre yapılan analizler neticesinde toplam soruların
%59,5’i bilgi, %20,4’ü kavrama, %13,4’ü uygulama, %5,2’i analiz, %1,5’i sentez
ve %0’ı değerlendirme düzeyinde olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akpınar, E., (2003). Ortaöğretim Coğrafya Dersleri Yazılı Sınav Sorularının Bilişsel Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 5 (1). 13-21 Arı, A., Aypay, A., Gökler, Z.S., (2012). İlköğetim İngilizce Dersi Hedefleri Kazanımları SBS Soruları ve Yazılı Sınav Sorularının Yeni Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Eğitimde Politika Analiz Dergisi.(Journal of Policy Analysis in Education). (1) 2. 114-133 Baki, A., Köğce, D., (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi. (17) 2. 557-574 Baysen, E., (2006). Öğretmenlerin Sınıfta Sordukları Sorular ile Öğrencilerin Bu Sorulara Verdikleri Cevapların Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. ( 14) 1.21-28. Erman, E., (2008). 2003-2006 Yılları Arasında Yapılan Ortaöğretim Kurumlarına Öğrenci Seçme Sınavında Yer Alan Tarih Bilimi Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye. Dindar, H. ve Demir, M. (2006). Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilgisi Dersi Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26 (3). 87-96 Dursun, A., (2014). YGS 2013 Matematik Soruları ile Orta Öğretim 9. Sınıf Matematik Sınav Sorularının Bloom Taksonomisi ve Öğretim Programına Göre Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi-Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. Gündüz, Y., (2009). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Sorularının Ölçme Araçlarına ve Bloom’un Bilişsel Alan Taksonomisine göre Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2009. Cilt: 6. Sayı:2. 150-165 Kaptan. F., (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara. Koray, Ö., Altunçekiç, A., Yaman, S., (2002). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. (10) 2. 317-324 Ocak, G., (2010). Yapılandırmacı öğrenme Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. (30). 835-857.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Güleryüz 0000-0002-0941-4969

İbrahim Erdoğan Bu kişi benim 0000-0001-5522-9871

Yayımlanma Tarihi 10 Nisan 2018
Kabul Tarihi 12 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Güleryüz, H., & Erdoğan, İ. (2018). Orta Okul Fen Bilimleri Dersi Sınav Sorularının Bloom’un Bilişsel Alan Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi: Muş İli Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 43-49. https://doi.org/10.18506/anemon.354846

Cited By









Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.