Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Research on the Behaviours of Dealers and Customers and Mutual Bazaar Strategies Used in the Traditional Bazaar Environment

Yıl 2018, , 113 - 119, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452763

Öz

The aim of this study is to determine dealer and customer behaviours during the trade and mutual bazaar strategies used in the bazaar. With this purpose, face to face interview was conducted with 10 dealers and 5 men and 5 women totally 10 customers at two open-air public bazaars and one covered public bazaar in Bandırma in Balıkesir. A qualitative phenomenological model was used in this study. Research data was acquired using by semi-structered interview form improved by the authors. According to research results, it has been determined that dealers have cared stall appearance, communication, their own appearance and their own behaviour to attract the customers. In addition, it has been determined that the reasons why customers preferred bazaar are cheaper and fresher product, availability of bargain and product range. Customers complained about dealers mixing decay and fresh products and differences between front of and back of stall.

Kaynakça

  • Adelzadeh, A. (2016). Social Dimensions of Bazaar in Historical Cities of Iran: The Tabriz Bazaar. The International Journal of Engineering and Science, 5(5), 36-44
  • Aliağaoğlu, A. (2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilikler ve Sorunlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 43 – 72.
  • Baykara, T. (2001). Türk Kültür Tarihine Bakışlar. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Bromley, R. (2000). Street Vending And Public Policy: A Global Review. International Journal of Sociology and Social Policy, 20(1/2), 1-28.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research desing: Choosing among five approaches. SAGE Publications.
  • Çalışkan, V. (2007). Kentsel Mekân Kullanımındaki Farklılıklar Üzerine Bir Yaklaşım: Bursa ve Çanakkale’nin Periyodik (Haftalık) Pazarlarından Örnekler. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(18), 49-78.
  • Gavcar, E., Uçma, T., & Köroğlu, Ç. (2006). Seyyar Pazar Esnafının Sorunları ve Çözüm Önerileri (Muğla İli Örneği). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 133-142.
  • Ghapar, M. H. A., Zakariya, K., Harun, N. Z., & Zen, I. (2016). Factors Influencing the Change in the Sense of Place of Markets in Urban Regeneration. Middle-East Journal of Scientific Research, 24(2), 353-358.
  • Ibrahim, M. F., & Leng, S. K. (2003). Shoppers' Perceptions Of Retail Developments: Suburban Shopping Centres And Night Markets In Singapore. Journal of Retail & Leisure Property, 3(2), 176-189.
  • Koday, S., & Çelikoğlu, Ş. (2011). Geleneksel Alışveriş Mekânlarına Bir Örnek: Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 243 - 262.
  • Ozgüç, N., & Mitchell, W. A. (2000). Şehirlerin Alternatif Alışveriş Mekânları: İstanbul'da Haftalık Pazarlar. Tasarım+ Kuram Dergisi, 1(2), 35-59.
  • Öz, Ö., & Eder, M. (2012). Rendering Istanbul's Periodic Bazaars İnvisible: Reflections On Urban Transformation And Contested Space. International Journal of Urban and Regional Research, 36(2), 297-314.
  • Pourjafar, M., Amini, M., Varzaneh, E. H., & Mahdavinejad, M. (2014). Role Of Bazaars As A Unifying Factor In Traditional Cities Of Iran: The Isfahan Bazaar. Frontiers of Architectural Research, 3(1), 10-19.
  • Trak, S., (1959). İktisadî ve Ticarî Türkiye. Cilt: III. İzmir.
  • Tunçel, H. (2003). Anadolu şehirlerinde semt pazarları: Elazığ örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 49-70.
  • Tunçel, H. (2009). Geleneksel Ticaret Mekânı Olarak Türkiye’de Haftalık Pazarlar. eJournal of New World Sciences Academy, 4(2), 35-52.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Halk Pazarı Ortamında Alıcı Ve Satıcı Davranışları Ve Karşılıklı Uygulanan Pazar Stratejileri Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2018, , 113 - 119, 15.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.452763

Öz

Bu çalışmanın
amacı pazar ortamında alıcı ve satıcının alışveriş esnasındaki davranışları ve
pazarda uygulanan stratejileri tespit etmektir. Bu amaçla, Balıkesir’in
Bandırma ilçesinde kurulan 2 açık 1 kapalı olmak üzere 3 halk pazarındaki, 10
pazar esnafı ve 5 kadın, 5 erkek olmak üzere, 10 alıcı ile yüz yüze derinlemesine
mülakat yapılmıştır. Araştırmada olgubilim (fenomenoloji) deseni
kullanılmıştır. Araştırma verileri, araştırmacıların geliştirdiği yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırma
sonucunda; satıcıların, alıcıları çekmek için, tezgâhın düzenine,
iletişimlerine, dış görünüşlerine ve davranışlarına dikkat ettikleri tespit edilmiştir.
Pazarda ürün çeşitliliğinin fazla olması, ürünlerin taze ve ucuz olması,
pazarlık yapma şansının olması, alıcıların pazarı başlıca tercih etme nedenleri
olarak belirlenmiştir. Alıcılar, satıcılardan, çürük ürünleri araya
karıştırmaları, tezgâhın önü ile arkasındaki ürünlerin aynı olmaması gibi
nedenlerden dolayı şikâyetlerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Adelzadeh, A. (2016). Social Dimensions of Bazaar in Historical Cities of Iran: The Tabriz Bazaar. The International Journal of Engineering and Science, 5(5), 36-44
  • Aliağaoğlu, A. (2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilikler ve Sorunlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 17(27), 43 – 72.
  • Baykara, T. (2001). Türk Kültür Tarihine Bakışlar. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Bromley, R. (2000). Street Vending And Public Policy: A Global Review. International Journal of Sociology and Social Policy, 20(1/2), 1-28.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research desing: Choosing among five approaches. SAGE Publications.
  • Çalışkan, V. (2007). Kentsel Mekân Kullanımındaki Farklılıklar Üzerine Bir Yaklaşım: Bursa ve Çanakkale’nin Periyodik (Haftalık) Pazarlarından Örnekler. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(18), 49-78.
  • Gavcar, E., Uçma, T., & Köroğlu, Ç. (2006). Seyyar Pazar Esnafının Sorunları ve Çözüm Önerileri (Muğla İli Örneği). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 133-142.
  • Ghapar, M. H. A., Zakariya, K., Harun, N. Z., & Zen, I. (2016). Factors Influencing the Change in the Sense of Place of Markets in Urban Regeneration. Middle-East Journal of Scientific Research, 24(2), 353-358.
  • Ibrahim, M. F., & Leng, S. K. (2003). Shoppers' Perceptions Of Retail Developments: Suburban Shopping Centres And Night Markets In Singapore. Journal of Retail & Leisure Property, 3(2), 176-189.
  • Koday, S., & Çelikoğlu, Ş. (2011). Geleneksel Alışveriş Mekânlarına Bir Örnek: Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 243 - 262.
  • Ozgüç, N., & Mitchell, W. A. (2000). Şehirlerin Alternatif Alışveriş Mekânları: İstanbul'da Haftalık Pazarlar. Tasarım+ Kuram Dergisi, 1(2), 35-59.
  • Öz, Ö., & Eder, M. (2012). Rendering Istanbul's Periodic Bazaars İnvisible: Reflections On Urban Transformation And Contested Space. International Journal of Urban and Regional Research, 36(2), 297-314.
  • Pourjafar, M., Amini, M., Varzaneh, E. H., & Mahdavinejad, M. (2014). Role Of Bazaars As A Unifying Factor In Traditional Cities Of Iran: The Isfahan Bazaar. Frontiers of Architectural Research, 3(1), 10-19.
  • Trak, S., (1959). İktisadî ve Ticarî Türkiye. Cilt: III. İzmir.
  • Tunçel, H. (2003). Anadolu şehirlerinde semt pazarları: Elazığ örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 49-70.
  • Tunçel, H. (2009). Geleneksel Ticaret Mekânı Olarak Türkiye’de Haftalık Pazarlar. eJournal of New World Sciences Academy, 4(2), 35-52.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Özüdoğru 0000-0002-3023-9747

Aybeniz Akdeniz Ar Bu kişi benim 0000-0001-6935-2918

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Kabul Tarihi 4 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özüdoğru, M., & Ar, A. A. (2018). Halk Pazarı Ortamında Alıcı Ve Satıcı Davranışları Ve Karşılıklı Uygulanan Pazar Stratejileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ICEESS’ 18), 113-119. https://doi.org/10.18506/anemon.452763

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.