Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation Of High School Entrance Exam (LGS)2018in Terms of Mathematics Learning Field and Revised Bloom Taxonomy

Yıl 2019, , 9 - 18, 24.06.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.462717

Öz



The aim of this research is to determine the level of cognitive skills
by comparing the Mathematics course questions asked in 2018 with the learning
areas of 5th, 6th, 7th and 8th grade curriculum of Elementary Mathematics
Teaching Program. The research data was obtained through a document review in the
context of the qualitative research method. The exam consisted of 20
Mathematics questions.
Descriptive statistics was used
during the analysis of the data. The reliability of the analysis was
re-examined according to expert opinions. As a result of this research
analysis, it is seen that the LGS questions measure the cognitive skills only
at the stages of application and analysis.



Kaynakça

  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D. R. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Pegem Akademi.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman.
  • Arı, A. Gökler, Z. S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının Yeni Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2414-30_05_2012-16_57_22.pdf adresinden 15 Ağustos 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Bümen, N. T. (2006). Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Dursun, A. Ve Aydın Parim, (2014). YGS 2013 matematik soruları ile ortaöğretim 9. Sınıf Matematik Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine ve Öğretim Programına Göre Karşılaştırılması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 17-37. http://ebad-jesr.com
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80. Hitchcock G. ve Hughes D. (1995). Research and the Teacher: A Qualitative Introduction to School Based Research (2nd Ed.), London: Routledge. Kala, A. (2015). KPSS biyoloji alan bilgisi sorularının alan bilgisi yeterlikleri çerçevesinde Yenilenmiş Bloom Taksonomisi ile analizi: 2013 yılı örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaman, M., Bindak, R. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Sınav Soruları ile TEOG Matematik Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre Analizi. Curr Res Educ (2017), 3(2) : 51-65
  • Keleş, T., Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2015). 2006-2012 Yılları Arasında Yapılan ÖSS, YGS ve LYS Matematik ve Geometri Sorularının Bloom Taksonomisinin Bilişsel Süreç Boyutuna Göre İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education , 6(3): 532-552
  • Köğce, D. ve Baki, A. (2009). Matematik öğretmenlerinin yazılı sınav soruları ile ÖSS sınavlarında sorulan matematik sorularının Bloom taksonomisine göre karşılaştırılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 70-80.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview, Theory into practice, 41(4), 212-218.
  • MEB (2018). Sınavla Öğrenci Alacak Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezî Sınava Ait Soru ve Cevap Anahtarları. [Online]: Dsgm.meb.gov.tr/www/2-haziran-2018-tarihinde-yapilan-sinavla-ogrenci-alacak-ortaogretim-kurumlarina-iliskin-merkez-sinava-ait-soru-ve-cevap-anahtarlari/icerik/317 adresinden 04 Haziran 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özer Keskin, M. ve Aydın, S. (2011). Seviye belirleme sınavı 6. sınıf fen ve teknoloji testinde çıkan biyoloji sorularının revize edilmiş taksonomiye göre incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 727-742.
  • Özmen, H., (2005). 1990–2005 OSS Sınavlarındaki kimya sorularının konu alanlarına ve Bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi, Eurasian Journal of Educational Research, 21, 187-199.
  • Ralph, E. G. (1999). Developing novice teachers' oral-questioning skills, Mcgilljournal of Educatıon, 34(1), 29-47.
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. ve Çiftçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının Bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları, 36, 257-275.
  • Şad, S. N. ve Şahiner, Y.S. (2016).Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. Elementary Education Online, 2016; 15(1): 53-76.
  • Thompson, T. (2008). Mathematics teachers’ interpretatıon of higher-order thinking in Bloom’s Taxonomy. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(2), 96-109.
  • Topçu, E. (2017). TEOG Tarih Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. U l u s l a r a r a s ı T ü r k E ğ i t i m B i l i m l e r i D e r g i s i, (9):321-335.

2018 Yılı Liseye Geçiş Sınavı (LGS) Matematik Sorularının Öğrenme Alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bağlamında Değerlendirilmesi

Yıl 2019, , 9 - 18, 24.06.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.462717

Öz

Bu
araştırma, İlköğretim Matematik Dersi 5., 6., 7. ve 8. Sınıflar öğretim
programında yer alan öğrenme alanlarıyla, 2018 yılı Liseye Geçiş Sınavı’nda
sorulan Matematik dersi soru alanları  arasındaki
ilişkinin belirlenmesi ve bu sorular ile Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre
hangi düzeyde  bilişsel süreçlerin
ölçüldüğünün ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma verileri nitel
araştırma yöntemi çerçevesinde doküman incelenmesi ile elde edilmiştir.
Sınav toplam 20 matematik sorusu içermektedir. Verilerin analizinde betimsel istatistikten
yararlanılmıştır. Bu bağlamda öncelikle soru tipleri Yenilenmiş Bloom
taksonomisi kapsamında incelenerek, sorular çeşitli alt başlıklar altında
toplanmıştır. Ayrıca,
uzman görüşlerinden de
yararlanılarak, yapılan analizin güvenirliği kontrol edilmiştir. Araştırmanın
sonucunda ise LGS soru tiplerinin, Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin sadece
uygulama ve analiz etme basamaklarındaki bilişsel süreçleri ölçtüğü sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Anderson, L.W., & Krathwohl, D. R. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Pegem Akademi.
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., & Wittrock, M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman.
  • Arı, A. Gökler, Z. S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi kazanımları ve SBS sorularının Yeni Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi. http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2414-30_05_2012-16_57_22.pdf adresinden 15 Ağustos 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Bümen, N. T. (2006). Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • Dalak, O. (2015). TEOG sınav soruları ile 8. sınıf öğretim programlarındaki ilgili kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Dursun, A. Ve Aydın Parim, (2014). YGS 2013 matematik soruları ile ortaöğretim 9. Sınıf Matematik Sınav Sorularının Bloom Taksonomisine ve Öğretim Programına Göre Karşılaştırılması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 17-37. http://ebad-jesr.com
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80. Hitchcock G. ve Hughes D. (1995). Research and the Teacher: A Qualitative Introduction to School Based Research (2nd Ed.), London: Routledge. Kala, A. (2015). KPSS biyoloji alan bilgisi sorularının alan bilgisi yeterlikleri çerçevesinde Yenilenmiş Bloom Taksonomisi ile analizi: 2013 yılı örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karaman, M., Bindak, R. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Sınav Soruları ile TEOG Matematik Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre Analizi. Curr Res Educ (2017), 3(2) : 51-65
  • Keleş, T., Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2015). 2006-2012 Yılları Arasında Yapılan ÖSS, YGS ve LYS Matematik ve Geometri Sorularının Bloom Taksonomisinin Bilişsel Süreç Boyutuna Göre İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education , 6(3): 532-552
  • Köğce, D. ve Baki, A. (2009). Matematik öğretmenlerinin yazılı sınav soruları ile ÖSS sınavlarında sorulan matematik sorularının Bloom taksonomisine göre karşılaştırılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 70-80.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview, Theory into practice, 41(4), 212-218.
  • MEB (2018). Sınavla Öğrenci Alacak Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezî Sınava Ait Soru ve Cevap Anahtarları. [Online]: Dsgm.meb.gov.tr/www/2-haziran-2018-tarihinde-yapilan-sinavla-ogrenci-alacak-ortaogretim-kurumlarina-iliskin-merkez-sinava-ait-soru-ve-cevap-anahtarlari/icerik/317 adresinden 04 Haziran 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özer Keskin, M. ve Aydın, S. (2011). Seviye belirleme sınavı 6. sınıf fen ve teknoloji testinde çıkan biyoloji sorularının revize edilmiş taksonomiye göre incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 727-742.
  • Özmen, H., (2005). 1990–2005 OSS Sınavlarındaki kimya sorularının konu alanlarına ve Bloom taksonomisi’ne göre incelenmesi, Eurasian Journal of Educational Research, 21, 187-199.
  • Ralph, E. G. (1999). Developing novice teachers' oral-questioning skills, Mcgilljournal of Educatıon, 34(1), 29-47.
  • Sönmez, Ö. F., Koç, H. ve Çiftçi, T. (2013). ÖSS, YGS ve LYS sınavlarındaki coğrafya sorularının Bloom taksonomisi bilişsel alan düzeyi açısından analizi. Karadeniz Araştırmaları, 36, 257-275.
  • Şad, S. N. ve Şahiner, Y.S. (2016).Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sistemine İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Veli Görüşleri. Elementary Education Online, 2016; 15(1): 53-76.
  • Thompson, T. (2008). Mathematics teachers’ interpretatıon of higher-order thinking in Bloom’s Taxonomy. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(2), 96-109.
  • Topçu, E. (2017). TEOG Tarih Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi. U l u s l a r a r a s ı T ü r k E ğ i t i m B i l i m l e r i D e r g i s i, (9):321-335.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Onur Ekinci 0000-0003-2694-9655

Ayten Pınar Bal 0000-0003-1695-9876

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2019
Kabul Tarihi 1 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). 2018 Yılı Liseye Geçiş Sınavı (LGS) Matematik Sorularının Öğrenme Alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 9-18. https://doi.org/10.18506/anemon.462717

Cited By


































Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.