Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gençler Arası Şiddetin Nedenlerini Belirlemeye Yönelik Alan Çalışması Elazığ İli Örneği

Yıl 2019, , 193 - 205, 27.08.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.470372

Öz



Günümüzde de genç ve ergen
gruplarında artan şiddet olgusu dikkat çekmektedir. Şiddete yönelten faktörler
kişilik özellikleri, ailevi özellikler ve okul ortamına ait özellikler olarak
sınıflandırılmaktadır. Şiddet türlerine eğilimi etkileyen sebeplerin tespit
edilmesi ve bu nedenlerin özel ve devlet okullarında farklılık gösterip
göstermediğinin ortaya çıkarılması bu çalışmanın amacını teşkil etmektedir.
Çalışma Elazığ ili merkez ilçeye bağlı olan devlet ve özel liselerde
gerçekleştirilmiş 42 liseye anket uygulaması yapılarak tamamlanmıştır.
Çalışmada; lise öğrencilerinin çoğunun yaşamlarında şiddetin var olduğu ve bunu
sıklıkla arkadaş ve okul ortamında yaşadıkları, şiddeti daha çok “dayak ve
kavga” gibi fiziksel boyutuyla tanımladıkları, cinsiyetin, sınıfın, özellikle
babanın ve annenin işsiz olmasının, ekonomik durumun, gelir seviyesinin şiddet
eğiliminde etkili faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.  



Kaynakça

  • Avcı, R. Ve Güçray, S. S. (2010). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, aile bireylerine ilişkin problemler, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 45-76.
  • Avrupa Konseyi. (2002). Okullarda şiddetin önlenmesi ve şiddetle mücadele için yerel ortaklıklar. Konferans Sonunda Kabul Edilen Sonuç Bildirgesi, Fransa, 2-4, Aralık.
  • Birimoğlu, C. (2012). Gaziantep Üniversitesinin Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Şiddete Bakış Açıları.
  • Chase KA., O' Leary K. D, Heyman R E. (2001). Categorizing Partner-Violent Men Within The Reactive-Proactive Typology Model, 69(3), 567-572.
  • Çakır, M. (2007). İslam Hukuku Açısından Şiddet Ve Terör Olgusu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Deveci, S. E., Acik, Y., & Ayar, A. (2007). A Survey Of Rate Of Victimization And Attitudes Towards Physical Violence Among School-Aged Children İn Turkey. Child: Care, Health And Development, 34 (1), 25-31.
  • Eke, C. Y., Ve Ögel, K. (2006). İstanbul’daki Okullarda Suç Ve Şiddetin Yaygınlığı. I. Şiddet Ve Okul: Okul Ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet Ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Özetleri. İstanbul: Duman Ofset, S.22.
  • Everett, S.,And Price, J. (1995). Students’ Perceptions Of Violence İn The Public Schools: The Met Life Survey. Journal Of Adolescent Health, 17, 345-352.
  • Filiz,H. (2000). Cumhurbaşkanlığının Üniversite Sorunları Raporu, 26 Mart, Ankara.
  • Gelbal S. (2006). Okullarda Şiddetin Önlenmesi, Mevcut Uygulamalar ve Sonuçları. Türk Eğitim Derneği Kitapçığı. Ankara, 28-31.
  • Güney C. (2008). Şiddetin Bahanesi Olmaz. Tepe Yayınları, Arı Matbaası; İstanbul, 144-151.
  • Kapçı, E. G. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığa Kalma Türünün Ve Sıklığının Depresyon, Kaygı Ve Benlik Saygısıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (1), 1-13.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki Şiddet Davranışının Kaynakları Üzerine Kuramsal Bir Yaklaşım, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs, 30 (1), 47-70.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Ortaöğretim İzleme ve Değerlendirme Raporu, http://www.meb.gov.tr/liselere-yonelik-degerlendirme-raporu-yayimlandi/haber/12227/tr, E.T: 03.01.2019.
  • Miller, A. K. and Chandler, K. (2004). Violence İn U. S. Public Schools. 2000 School Survey On Crime And Safety, National Center Of Education Statistics.
  • November, www.Apa.Org/Books/431639a.Html - 7k – E. T:02.01.2019.
  • Özcebe, H., Üner, S. ve Çetik, H. (2006). Adolesanlarda Şiddet Davranışları (Üç Lise, Ankara, 2004). I. Şiddet Ve Okul: Okul Ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet Ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Özetleri. İstanbul: Duman Ofset, S.27.
  • Özerkmen, N. (2012). Toplumsal Bir Olgu Olarak Şiddet. Akademik Bakış Dergisi, (28): 1-19.
  • Pietzak, D., Petersen, G. J. And Speaker, K. M. (1998). Perception Of School Violence By Elementary And Middle School. Professional School Counseling, 1(4), 23-29.
  • Pişkin, M. (2003). Okullarımızda Yaygın Bir Sorun: Akran Zorbalığı. VII. Ulusal Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Roberts G. Response of Health Professionals to Domestic Violence in Emergency Departments, www.Aic.Gov.Au/Publications/Proceedings/27/Roberts.Pdf, E. T. 01.01.2019.
  • Sevim Y. ve Ataş S. (2015). Üniversite Gençlerinde Şiddet Eğilimliliği Ve Öğrencilerin Aile İçi Şiddete Bakış Açıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (1),285-302.
  • Quinn, G., Bell-Ellison, B., Loomis, W., & Tucci, M. (2007). Adolescent Perceptions Of Violence: Formative Research Findings From A Social Marketing Campaign To Reduce Violence Among Middle School Youth. Public Health, 121 (5), 357-366.
  • The National School Safety Center, http://www.Schoolsafety.Us/School-Crime-And-Violence-Statistics-P- 9.html, E.T: 03.08.2018.
  • Tuncay S. (2000). Türkiye’de Gençlik Sorunlarının Psikolojik Boyutu” Muğla Üniversitesi, SBE Dergisi, Güz, 1 (1).
  • Turan İ. (2013),Gençlik Döneminde Görülen Ahlaki Sorunlar Karşısında Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinin Yeri, Atatük Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 40, 271-293.
  • U.S. Department Of Education. Crime, Violence, Discipline, And Safety İn U.S. Public Schools. Findings From The School Survey On Crime And Safety: 2005-06. Retrieved September 27, 2007. From Http://Nces.Ed.Gov/Pubsearch. Et: 08.10.2018.
  • Vahip I. (2002). Evdeki Şiddet Ve Gelişimsel Boyutu: Farklı Bir Açıdan Bakış, Türk Psikiyatri Dergisi, 13(4): 312-319.
  • Yarman, S. (2000). Cumhurbaşkanlığının Üniversite Sorunları Raporu, 26 Mart, Ankara.
  • Yurtal, F. ve Cenkseven, F. (2006). İlköğretim Okullarında Zorbalığın İncelenmesi. I. Şiddet Ve Okul: Okul Ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet Ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Özetleri. İstanbul: Duman Ofset.

Elazığ Province Case Study On Determining The Reasons Of Violence Among Teens

Yıl 2019, , 193 - 205, 27.08.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.470372

Öz



Today,
the phenomenon violence increasing in the young and adolescent ages attracts
attention. The factors directing to violence are classified as personality
traits, familial characteristics, and characteristics belonging to school
environment.  The aim of  this 
study is  to identify  the causes affecting  the tendency to  the sort of violence and  reveal whether or not  these 
causes becomes different in the private and  public 
schools.  The  study was carried  out  in
the public  and private  high schools under the central district
of  the 
province  Elâzığ  and completed by administering  survey in 42 high schools.  In the study, 
it  was concluded  that 
there was   violence in the lives
of  most of high school  student; 
that they experienced  this in the
classmate  and school environments; that
they defined violence in its physical dimensions  such as “beating  and fighting”; that the gender, class,  especially the mother and father that are
unemployed,  economic state,  and income level were   the effective factors  on propensity for  violence. 



Kaynakça

  • Avcı, R. Ve Güçray, S. S. (2010). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, aile bireylerine ilişkin problemler, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10, 45-76.
  • Avrupa Konseyi. (2002). Okullarda şiddetin önlenmesi ve şiddetle mücadele için yerel ortaklıklar. Konferans Sonunda Kabul Edilen Sonuç Bildirgesi, Fransa, 2-4, Aralık.
  • Birimoğlu, C. (2012). Gaziantep Üniversitesinin Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Şiddete Bakış Açıları.
  • Chase KA., O' Leary K. D, Heyman R E. (2001). Categorizing Partner-Violent Men Within The Reactive-Proactive Typology Model, 69(3), 567-572.
  • Çakır, M. (2007). İslam Hukuku Açısından Şiddet Ve Terör Olgusu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Deveci, S. E., Acik, Y., & Ayar, A. (2007). A Survey Of Rate Of Victimization And Attitudes Towards Physical Violence Among School-Aged Children İn Turkey. Child: Care, Health And Development, 34 (1), 25-31.
  • Eke, C. Y., Ve Ögel, K. (2006). İstanbul’daki Okullarda Suç Ve Şiddetin Yaygınlığı. I. Şiddet Ve Okul: Okul Ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet Ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Özetleri. İstanbul: Duman Ofset, S.22.
  • Everett, S.,And Price, J. (1995). Students’ Perceptions Of Violence İn The Public Schools: The Met Life Survey. Journal Of Adolescent Health, 17, 345-352.
  • Filiz,H. (2000). Cumhurbaşkanlığının Üniversite Sorunları Raporu, 26 Mart, Ankara.
  • Gelbal S. (2006). Okullarda Şiddetin Önlenmesi, Mevcut Uygulamalar ve Sonuçları. Türk Eğitim Derneği Kitapçığı. Ankara, 28-31.
  • Güney C. (2008). Şiddetin Bahanesi Olmaz. Tepe Yayınları, Arı Matbaası; İstanbul, 144-151.
  • Kapçı, E. G. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığa Kalma Türünün Ve Sıklığının Depresyon, Kaygı Ve Benlik Saygısıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (1), 1-13.
  • Kızmaz, Z. (2006). Okullardaki Şiddet Davranışının Kaynakları Üzerine Kuramsal Bir Yaklaşım, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs, 30 (1), 47-70.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Ortaöğretim İzleme ve Değerlendirme Raporu, http://www.meb.gov.tr/liselere-yonelik-degerlendirme-raporu-yayimlandi/haber/12227/tr, E.T: 03.01.2019.
  • Miller, A. K. and Chandler, K. (2004). Violence İn U. S. Public Schools. 2000 School Survey On Crime And Safety, National Center Of Education Statistics.
  • November, www.Apa.Org/Books/431639a.Html - 7k – E. T:02.01.2019.
  • Özcebe, H., Üner, S. ve Çetik, H. (2006). Adolesanlarda Şiddet Davranışları (Üç Lise, Ankara, 2004). I. Şiddet Ve Okul: Okul Ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet Ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Özetleri. İstanbul: Duman Ofset, S.27.
  • Özerkmen, N. (2012). Toplumsal Bir Olgu Olarak Şiddet. Akademik Bakış Dergisi, (28): 1-19.
  • Pietzak, D., Petersen, G. J. And Speaker, K. M. (1998). Perception Of School Violence By Elementary And Middle School. Professional School Counseling, 1(4), 23-29.
  • Pişkin, M. (2003). Okullarımızda Yaygın Bir Sorun: Akran Zorbalığı. VII. Ulusal Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Roberts G. Response of Health Professionals to Domestic Violence in Emergency Departments, www.Aic.Gov.Au/Publications/Proceedings/27/Roberts.Pdf, E. T. 01.01.2019.
  • Sevim Y. ve Ataş S. (2015). Üniversite Gençlerinde Şiddet Eğilimliliği Ve Öğrencilerin Aile İçi Şiddete Bakış Açıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (1),285-302.
  • Quinn, G., Bell-Ellison, B., Loomis, W., & Tucci, M. (2007). Adolescent Perceptions Of Violence: Formative Research Findings From A Social Marketing Campaign To Reduce Violence Among Middle School Youth. Public Health, 121 (5), 357-366.
  • The National School Safety Center, http://www.Schoolsafety.Us/School-Crime-And-Violence-Statistics-P- 9.html, E.T: 03.08.2018.
  • Tuncay S. (2000). Türkiye’de Gençlik Sorunlarının Psikolojik Boyutu” Muğla Üniversitesi, SBE Dergisi, Güz, 1 (1).
  • Turan İ. (2013),Gençlik Döneminde Görülen Ahlaki Sorunlar Karşısında Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinin Yeri, Atatük Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 40, 271-293.
  • U.S. Department Of Education. Crime, Violence, Discipline, And Safety İn U.S. Public Schools. Findings From The School Survey On Crime And Safety: 2005-06. Retrieved September 27, 2007. From Http://Nces.Ed.Gov/Pubsearch. Et: 08.10.2018.
  • Vahip I. (2002). Evdeki Şiddet Ve Gelişimsel Boyutu: Farklı Bir Açıdan Bakış, Türk Psikiyatri Dergisi, 13(4): 312-319.
  • Yarman, S. (2000). Cumhurbaşkanlığının Üniversite Sorunları Raporu, 26 Mart, Ankara.
  • Yurtal, F. ve Cenkseven, F. (2006). İlköğretim Okullarında Zorbalığın İncelenmesi. I. Şiddet Ve Okul: Okul Ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet Ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Özetleri. İstanbul: Duman Ofset.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeşim Kubar 0000-0002-3439-9430

Yayımlanma Tarihi 27 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 17 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kubar, Y. (2019). Gençler Arası Şiddetin Nedenlerini Belirlemeye Yönelik Alan Çalışması Elazığ İli Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 193-205. https://doi.org/10.18506/anemon.470372

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.