Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Symbolic Narration Style in the Works Comprising Political Theme

Yıl 2020, , 45 - 54, 24.02.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.520993

Öz

Political
allegoric works have been written throughout history in both Turkish and other
literatures. One of the main purposes in writing these works is to give
political messages and to communicate warning and criticism without facing a
heavy sanction by especially autocratic rules. Moreover, rich imagination and
original analogies have been considered a skilful design for the writer and appreciated
by the readers and even sometimes by the political circles referred. This study
examines some prominent political works having an allegoric style from the
Turkish and other literatures. The plots of the works have been summarized, the
main characters have been analysed and finally the story was examined with
regard to political representation. These examples provided from different
periods and countries will allow a comparison in this field and will prove that
allegoric style has a continuous and widespread use in literature.  

Kaynakça

  • Akıncı, G. (1954). Abdulhak Hamit Tarhan.Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Aktaş, H. (2011). Klasik Türk Edebiyatında Sembolik Anlatım Üslubunun Gelişimi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi
  • Beydaba-İbnü’l-Mukaffa (2008). Kelile ve Dimne. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Bilgegil, M. K. (1980). Edebiyat Bilgi ve Teorileri 1 Belagat.Ankara: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Bloom, H. (2006). Introduction.Bloom, H. (Ed.). George Orwell’sAnimal Farm. New York: Chelsea House Publishers.
  • Bulgakov, M. (2017). Köpek Kalbi. E. Aktan (Çev.). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Coşkun, M. (2006). Klasik Türk Şiirinde Mürekkeb İstiare, Temsili İstiare ve Alegori, Bilig Dergisi, 38, 51-70.
  • Doğrul, Ö.R. (1975). Beydaba – Kelile ve Dimne. İstanbul: Toker Yayınları.
  • Ersoy, M.A. (2009). Safahat. A.V.Akbaş (Haz.). İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Karaismailoğlu, A. (2002). Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi içinde (Cilt. 25, s. 210-212).
  • Kürkçüoğlu, K.E. (1955). Fuzuli - Beng ü Bade. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Mengi, M. (1977). Harname Kime Sunulmuştur. Ankara Üniversitesi /Türkoloji Dergisi. C.7, S.1.
  • Olgun, T. (1936). Fuzuli’ye Dair. Ankara: Selamet Basımevi.
  • Orwell, G. (1945). Animal Farm: A Fairy Story. (Erişim: 04.01.2019), http://orwell.ru/library/novels/Animal_Farm/english/efp_go
  • Orwell, G. (2015). Hayvan Çiftliği. C. Üster (Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Ryder, A. W. (1925). The Panchatantra. Chicago. Illinois. University of Chicago Press.
  • Şeyhi (2017). Harname. M. Özdemir (Haz.). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Timurtaş, F.K. (1981). Şeyhi’nin Harnamesi.İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Uzunçarşılı, İ.H. (1983). Osmanlı Tarihi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.

Siyasi Teması Olan Eserlerde Sembolik Anlatım Üslubu

Yıl 2020, , 45 - 54, 24.02.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.520993

Öz

Gerek
Türk edebiyatı geleneğinde ve gerekse başka ülkelerin edebiyatlarında geçmişten
bugüne siyasi alegorik eserler yazılmıştır. Bu eserlerin yazılmasının
amaçlarından biri bilhassa otokratik yönetim dönemlerinde siyasi otoritelerin
ağır bir yaptırımına maruz kalmadan verilmek istenen siyasi mesajları
verebilmek, uyarı ve tenkitleri aktarabilmektir. Bazen de bu temsili
kurgulardaki imaj zenginliği ve orijinal benzetmeler yazar açısından bir
marifet tezahürü olarak değerlendirilmiş ve gerek okuyucunun ve gerekse
muhatabı olan siyasi kesimlerin ilgi ve takdirini celbetmiştir. Bu makalede
Türk ve dünya edebiyatlarındaki sembolik anlatıma sahip önemli bazı siyasi
eserlere yer verilmiştir. Bu eserlerin hikâye yapısı özet olarak verilmiş,
belli başlı kahramanları incelenmiş ve daha sonra imkân ölçüsünde bu sembolik
hikâyelerin siyasi çözümlemesi yapılmıştır. Farklı dönemlerden ve ülkelerden
verilen bu örnekler, hem bu alanda bir mukayese imkânı verecek, hem de siyasi
alegori tarzının sürekliliğini ve yaygınlığını göstermiş olacaktır.

Kaynakça

  • Akıncı, G. (1954). Abdulhak Hamit Tarhan.Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Aktaş, H. (2011). Klasik Türk Edebiyatında Sembolik Anlatım Üslubunun Gelişimi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi
  • Beydaba-İbnü’l-Mukaffa (2008). Kelile ve Dimne. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Bilgegil, M. K. (1980). Edebiyat Bilgi ve Teorileri 1 Belagat.Ankara: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Bloom, H. (2006). Introduction.Bloom, H. (Ed.). George Orwell’sAnimal Farm. New York: Chelsea House Publishers.
  • Bulgakov, M. (2017). Köpek Kalbi. E. Aktan (Çev.). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Coşkun, M. (2006). Klasik Türk Şiirinde Mürekkeb İstiare, Temsili İstiare ve Alegori, Bilig Dergisi, 38, 51-70.
  • Doğrul, Ö.R. (1975). Beydaba – Kelile ve Dimne. İstanbul: Toker Yayınları.
  • Ersoy, M.A. (2009). Safahat. A.V.Akbaş (Haz.). İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Karaismailoğlu, A. (2002). Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi içinde (Cilt. 25, s. 210-212).
  • Kürkçüoğlu, K.E. (1955). Fuzuli - Beng ü Bade. İstanbul: Maarif Basımevi.
  • Mengi, M. (1977). Harname Kime Sunulmuştur. Ankara Üniversitesi /Türkoloji Dergisi. C.7, S.1.
  • Olgun, T. (1936). Fuzuli’ye Dair. Ankara: Selamet Basımevi.
  • Orwell, G. (1945). Animal Farm: A Fairy Story. (Erişim: 04.01.2019), http://orwell.ru/library/novels/Animal_Farm/english/efp_go
  • Orwell, G. (2015). Hayvan Çiftliği. C. Üster (Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Ryder, A. W. (1925). The Panchatantra. Chicago. Illinois. University of Chicago Press.
  • Şeyhi (2017). Harname. M. Özdemir (Haz.). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Timurtaş, F.K. (1981). Şeyhi’nin Harnamesi.İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Uzunçarşılı, İ.H. (1983). Osmanlı Tarihi. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Emir Aktaş 0000-0001-5808-8576

Yayımlanma Tarihi 24 Şubat 2020
Kabul Tarihi 4 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Aktaş, H. E. (2020). Siyasi Teması Olan Eserlerde Sembolik Anlatım Üslubu. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 45-54. https://doi.org/10.18506/anemon.520993

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.