Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Definition Of The Consciousness Level Of 3rd And 4th Grade Primary School Studens About Child Rights: A Scale Development Work

Yıl 2019, , 197 - 208, 07.10.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.533965

Öz

In
this study, it was aimed to improve a reliable and a valid scale for measuring
the consciousness levels of 3rd and 4th grade primary school student about
child rights. This research is a scale improvement study and in the survey
process scanning method, one of the quantitive research methods, was used. The
scale improved under the scope of research is consisted of 3 factors and 18
items. During the research process we studied with 501 primary school students
of 3rd and 4th grades in 2017 – 2018 academic year in the Tokat province-wide.
At the validity stage; content validity, face validity and construct validity
were investigated. At the reliability stage; coefficient of internal
consistence, 27% subgroup supergroup averages were measured and relationships
between factors and 27% subgroup supergroup relationships were of scale items
were examined. At the end of the research a scale, whose validity and
reliability were validated, with 3 subgroup and 18 items aimed at ‘The
definition of ideas of3rd and 4th grade primary school student about child
rights’ developed.

Kaynakça

  • Akgül, M. Ş. (2015). İlkokul öğrenci velilerinin çocuk haklarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi).Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 395149).
  • Akyüz, E. (2000). Çocuğun haklarının ve güvenliğinin korunması. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Akyüz, E. (2013). Çocuk hukuku çocukların hakları ve korunması(Genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 18. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cılga, İ. (2001). Demokrasi insan hakları kültürü ve çocuk hakları. Milli Eğitim Dergisi, 151(16.02), 2011.
  • Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Franklin, B. (1993). Çocuk hakları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gözler, K. (2011). Hukuka giriş, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • İnan, A.N. (1968). Çocuk hukuku. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Rodham, H. (1973). Children under the law. Harvard Educational Review, 43(4), 487-514.
  • Serozan, R.(2005). Çocuk hukuku, İstanbul: Vedat Kitapçılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74
  • Şişman, Y. (2006). Sokakta çalışan çocukların yaşam koşulları ve gelecek beklentileri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 251-275
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekez, (2004). Genel lise öğrencilerinin öğrenme stilleri (Yüksek Lisans Tezi).Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 143984).
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.

İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Çocuk Hakları Konusundaki Bilinç Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2019, , 197 - 208, 07.10.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.533965

Öz

Bu
çalışmada, ilkokul 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinin çocuk hakları konusundaki
bilinç düzeylerini ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek
amaçlanmıştır. Bu araştırma bir ölçek geliştirme çalışması olup, araştırma
sürecinde nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında geliştirilen ölçek 3 faktör ve 18 maddeden oluşmaktadır.
Araştırma sırasında 2017-2018 eğitim öğretim yılında Tokat il genelindeki
çeşitli okullarda 3. ve 4. Sınıfta öğrenim gören 501 öğrenci ile çalışılmıştır.
Geçerlik aşamasında; kapsam, görünüş ve yapı geçerliği incelenmiştir.
Güvenirlik aşamasında; iç tutarlık katsayısı, %27’lik alt grup üst grup
ortalamaları hesaplanmış olup, faktörler arası ilişkiler ve ölçek maddelerinin
%27 lik alt grup üst grup ilişkileri incelenmiştir. Araştırma sonucunda
geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış “İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin
Çocuk Hakları Konusundaki Görüşlerinin Belirlemesi” ne yönelik 3 alt boyutlu ve
18 maddeye sahip bir ölçek geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, M. Ş. (2015). İlkokul öğrenci velilerinin çocuk haklarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi).Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 395149).
  • Akyüz, E. (2000). Çocuğun haklarının ve güvenliğinin korunması. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Akyüz, E. (2013). Çocuk hukuku çocukların hakları ve korunması(Genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 18. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cılga, İ. (2001). Demokrasi insan hakları kültürü ve çocuk hakları. Milli Eğitim Dergisi, 151(16.02), 2011.
  • Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Franklin, B. (1993). Çocuk hakları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gözler, K. (2011). Hukuka giriş, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • İnan, A.N. (1968). Çocuk hukuku. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Rodham, H. (1973). Children under the law. Harvard Educational Review, 43(4), 487-514.
  • Serozan, R.(2005). Çocuk hukuku, İstanbul: Vedat Kitapçılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74
  • Şişman, Y. (2006). Sokakta çalışan çocukların yaşam koşulları ve gelecek beklentileri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 251-275
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekez, (2004). Genel lise öğrencilerinin öğrenme stilleri (Yüksek Lisans Tezi).Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir. (Tez No. 143984).
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Şaban Akgül 0000-0002-7257-5458

Kaya Tuncer Çağlayan 0000-0002-9834-8034

Yayımlanma Tarihi 7 Ekim 2019
Kabul Tarihi 1 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Akgül, M. Ş., & Çağlayan, K. T. (2019). İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Çocuk Hakları Konusundaki Bilinç Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(5), 197-208. https://doi.org/10.18506/anemon.533965

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.