Islamic societies of the 21st century have spent the last two centuries looking for ways of adapting itself to the capitalism and thus to the market economy. In the historical process, considering the distribution of Muslim social geography in the world, it is understood that the trade and market experience of Islamic societies has been different in every period. This study firstly touches upon the theories of the Islamic economy that have marked the last sixty years on a global scale and then it aims to analyze the theoretical/methodological problems of an Islamic economic understanding within the market conditions. Again in this research, it is intended to resolve the sociological situation of both the Muslim merchants and the society in which they live within the capitalist economic conditions.
21. yüzyılın İslam toplumları, son iki asrı kapitalizm ve dolayısıyla piyasa ekonomisine uyum sağlama yollarını arayarak geçirmiştir. Tarihsel süreçte, Müslüman sosyal coğrafyanın dünya üzerindeki dağılımı da göz önünde tutulduğunda, anlaşılan odur ki İslam toplumlarının ticaret ve piyasa tecrübesi her dönemde farklılık arz etmiştir. Bu çalışma, öncelikli olarak küresel ölçekte son altmış yıla damgasını vuran İslam ekonomisi teorilerine değindikten sonra; piyasa şartları içerisinde İslami bir ekonomi anlayışının teorik/metodolojik problemlerine değinmeyi amaçlamaktadır. Yine bu araştırmada kapitalist iktisadi koşullar içerisinde hem Müslüman tüccarın hem de içinde yaşanılan toplumun sosyolojik durum tahlilinin yapılması hedeflenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.