Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Crises of Regıonal Development in the Context of Post-Development Theory

Yıl 2020, , 295 - 303, 18.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.617087

Öz

The theory of Modernism, which tried to develop underdeveloped countries compared to the developed west, was changed with the beginning of the stagflation problem, which was the coexistence of inflation and stagnation in the US economy in the 1970s, the excessive borrowing of third world countries trying to develop with development projects and spending government policies, and the occurrence of the oil crisis. Neoliberal, postmodern and post-developmentist approaches gradually became stronger, as the culprit here was accepted as the failure of statist practices called "government failure". Post-developmentist theory reveals the rejection of institutional development as it criticizes the notion of "development" with the poststructuralist approach. In this study, institutional problems in the Regional Development Agencies in Turkey is associated with theoretical and conceptual changes in development theory. In addition, some analyzes and evaluations are made with problem-solving research methods. The claim of the study is that even if the basic assumptions of post-development theory are correct, institutional configurations that can be made according to national, regional and local needs may be an exception, avoiding over-generalization.

Kaynakça

  • Andrews, N., & Bawa, S. (2014). A Post-development Hoax? (Re)-examining the Past, Present and Future of Development Studies. Third World Quarterly, 922-938.
  • ARSLAN, E. (2010). Kalkınma Ajansları ve Kalkınma Ajanslarının Türkiye Ekonomisine Beklenen Katkıları. Konya: Selçuk Üniversitesi İktisat ABD basılmamış Doktora tezi.
  • Aslan, O. E. (2006). Kamu Personel Rejimi ve Anayasal İlkeler. Ankara: TODAİE Yayını, .
  • Bartling, H. (2004). Organizing the New South: Local Ecologies and Autonomous Strategies for Confronting Globalization. Mississippi Quarterly, 135-145.
  • Blanco, I. (2015). Between democratic network governance and neoliberalism: A regime-theoretical analysis of collaboration in Barcelona. Cities, Volume 44, 123–130.
  • Brigg, M. (2002). Post-development, Foucault and the colonisation metaphor. Third World Quarterly, Vol 23, No 3, 421–436.
  • DDK, Aykın, H., ARSLANBAŞ, M., DERE, A., ÖZÇELİK, A., BOYALI, C., . . . ÖZKILINÇ, M. A. (2014). Kalkınma Ajansları İnceleme ve Araştırma Raporu (Hizmete Özel). Ankara: Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu, http://www.tccb.gov.tr/faaliyetler/ddkraporlari/.
  • Dobren'kov, V. I., & Rakhmanov, A. B. (2014). Center and Periphery. Value Inquiry Book Series, Vol. 276, 51-51.
  • Efe, A. (2015). Türkiye'de Kalkınma Ajansları için Bir Yönetişim Modellemesi: COBIT-5. Ankara: TODAİE (Basılmamış Doktora Tezi). Efe, A. (2016). Kalkınmacılıkta Temel Riskler ve Çözümler. Saarbrücken: LAB LAMBERT Academic Publishing.
  • Efe, A. (2016b). Türk Kamu Yönetimi İçin Yenilikçi Bir Yönetişim Modeli. Saarbrücken: LAB LAMBERT Academic Publishing.
  • GRAAFF, J. (2006). The Seductions of Determinism in Development Theory: Foucault’s functionalism. Third World Quarterly, Vol. 27, No. 8 , 1387 – 1400.
  • Huber, J., & Angel, D. P. (1996). Building Sustainable Industries For Sustainable Societies. Business Strategy & the Environment, 127-136. Karasu, K. (2009). Yerelleşme Söylemi Ve Bölge Kalkınma Ajansları. Memleket SiyasetYönetim, Cilt: 4, Sayı: 11, , 1-43.
  • KB-BGYUGM. (2014). Devlet Denetleme Kurulu Kalkınma Ajansları Araştırma Ve İnceleme Raporu Kapsamında Alınacak Tedbirler . Ankara: Kalkınma Bakanlığı (hizmete özel).
  • Kuhn, T. (1962). the structure of scientific revoluiton. Chicago, USA: University of Chicago.
  • Lie, J. H. (2008). Post-Development Theory and the Discourse-Agency Conundrum. Social Analysis, Volume 52, Issue 3, 118-137.
  • Litonjua, M. (2012). Thırd World/Global South: From Modernızatıon, To Dependency/Lıberatıon, To Postdevelopment. Journal of Third World Studies, Vol. XXIX, No. I, 25-58.
  • Öztürk, A. (2009). Homojen ve Fonksiyonel Bölgelerin Tespiti ve Türkiye için İstatistiki Bölge Birimleri Önerisi. Devlet Planlama Teşkilatı Uzmanlık Tezleri Yayın No: 2802: esk.dpt.gov.tr/PortalDesign/PortalControls/WebIcerikGosterim.aspx?Enc=83D5A6FF03C7B4FCE4F4BE79F81E46F3 adresinden alınmıştır (17.10.2019)
  • Rapley, J. (2004). Development studies and the post-development critique. Progress in Development Studies 4,4 , 350–354.
  • Yılmaz, B. (2011). Kalkınma politikalarında değişim: bölgesel kalkınma ajansları. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Kamu Yönetimi ABD Basılmamış Doktora Tezi.
  • Ziai, A. (2006): Zwischen Global Governance und Post-Development. Entwicklungspolitik aus diskursanalytischer Perspektive. Münster, Westfälisches Dampfboot.

Post-Kalkınmacılık Teorisi Işığında Bölgesel Kalkınmacılık Krizi

Yıl 2020, , 295 - 303, 18.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.617087

Öz

Az gelişmiş ülkeleri gelişmiş batıya kıyasen geliştirmeye çalışan Modernizm teorisi, 1970’lerde ABD ekonomisinde enflasyon ve durgunluğun birlikte yaşanması olan stagflasyon sorununun başlaması, kalkınma projeleri ile harcamacı devlet politikalarıyla gelişmeye çalışan üçüncü dünya ülkelerinin aşırı borçlanması ve petrol krizinin meydana gelmesiyle birlikte değişime uğradı. Buradaki suçlunun “government failure” olarak adlandırılan devletçi uygulamaların başarısızlığı olduğu kabul edilmeye başlanarak neoliberal, postmodern ve postkalkınmacı yaklaşımlar giderek güçlendi. Postkalkınmacı teori, postyapısalcı yaklaşımla “kalkınma” nosyonunun eleştirisini yaptığından dolayı kurumsal gelişimin reddini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’deki Bölgesel Kalkınma Ajanslarındaki kurumsal sorunlar Kalkınma Teorisindeki kuramsal ve kavramsal değişimlerle ilişkilendirilmektedir. Ayrıca, sorun çözücü araştırma yöntemleriyle bir takım analiz ve değerlendirmeler yapılmaktadır. Çalışmanın iddiası, postkalkınmacı teorinin temel varsayımları doğru olsa bile, aşırı genellemekten kaçınılarak ulusal, bölgesel ve yerel ihtiyaçlara göre yapılabilecek kurumsal yapılandırmaların buna istisna teşkil edebileceğidir.

Kaynakça

  • Andrews, N., & Bawa, S. (2014). A Post-development Hoax? (Re)-examining the Past, Present and Future of Development Studies. Third World Quarterly, 922-938.
  • ARSLAN, E. (2010). Kalkınma Ajansları ve Kalkınma Ajanslarının Türkiye Ekonomisine Beklenen Katkıları. Konya: Selçuk Üniversitesi İktisat ABD basılmamış Doktora tezi.
  • Aslan, O. E. (2006). Kamu Personel Rejimi ve Anayasal İlkeler. Ankara: TODAİE Yayını, .
  • Bartling, H. (2004). Organizing the New South: Local Ecologies and Autonomous Strategies for Confronting Globalization. Mississippi Quarterly, 135-145.
  • Blanco, I. (2015). Between democratic network governance and neoliberalism: A regime-theoretical analysis of collaboration in Barcelona. Cities, Volume 44, 123–130.
  • Brigg, M. (2002). Post-development, Foucault and the colonisation metaphor. Third World Quarterly, Vol 23, No 3, 421–436.
  • DDK, Aykın, H., ARSLANBAŞ, M., DERE, A., ÖZÇELİK, A., BOYALI, C., . . . ÖZKILINÇ, M. A. (2014). Kalkınma Ajansları İnceleme ve Araştırma Raporu (Hizmete Özel). Ankara: Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu, http://www.tccb.gov.tr/faaliyetler/ddkraporlari/.
  • Dobren'kov, V. I., & Rakhmanov, A. B. (2014). Center and Periphery. Value Inquiry Book Series, Vol. 276, 51-51.
  • Efe, A. (2015). Türkiye'de Kalkınma Ajansları için Bir Yönetişim Modellemesi: COBIT-5. Ankara: TODAİE (Basılmamış Doktora Tezi). Efe, A. (2016). Kalkınmacılıkta Temel Riskler ve Çözümler. Saarbrücken: LAB LAMBERT Academic Publishing.
  • Efe, A. (2016b). Türk Kamu Yönetimi İçin Yenilikçi Bir Yönetişim Modeli. Saarbrücken: LAB LAMBERT Academic Publishing.
  • GRAAFF, J. (2006). The Seductions of Determinism in Development Theory: Foucault’s functionalism. Third World Quarterly, Vol. 27, No. 8 , 1387 – 1400.
  • Huber, J., & Angel, D. P. (1996). Building Sustainable Industries For Sustainable Societies. Business Strategy & the Environment, 127-136. Karasu, K. (2009). Yerelleşme Söylemi Ve Bölge Kalkınma Ajansları. Memleket SiyasetYönetim, Cilt: 4, Sayı: 11, , 1-43.
  • KB-BGYUGM. (2014). Devlet Denetleme Kurulu Kalkınma Ajansları Araştırma Ve İnceleme Raporu Kapsamında Alınacak Tedbirler . Ankara: Kalkınma Bakanlığı (hizmete özel).
  • Kuhn, T. (1962). the structure of scientific revoluiton. Chicago, USA: University of Chicago.
  • Lie, J. H. (2008). Post-Development Theory and the Discourse-Agency Conundrum. Social Analysis, Volume 52, Issue 3, 118-137.
  • Litonjua, M. (2012). Thırd World/Global South: From Modernızatıon, To Dependency/Lıberatıon, To Postdevelopment. Journal of Third World Studies, Vol. XXIX, No. I, 25-58.
  • Öztürk, A. (2009). Homojen ve Fonksiyonel Bölgelerin Tespiti ve Türkiye için İstatistiki Bölge Birimleri Önerisi. Devlet Planlama Teşkilatı Uzmanlık Tezleri Yayın No: 2802: esk.dpt.gov.tr/PortalDesign/PortalControls/WebIcerikGosterim.aspx?Enc=83D5A6FF03C7B4FCE4F4BE79F81E46F3 adresinden alınmıştır (17.10.2019)
  • Rapley, J. (2004). Development studies and the post-development critique. Progress in Development Studies 4,4 , 350–354.
  • Yılmaz, B. (2011). Kalkınma politikalarında değişim: bölgesel kalkınma ajansları. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Kamu Yönetimi ABD Basılmamış Doktora Tezi.
  • Ziai, A. (2006): Zwischen Global Governance und Post-Development. Entwicklungspolitik aus diskursanalytischer Perspektive. Münster, Westfälisches Dampfboot.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Ahmet Efe 0000-0002-2691-7517

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Efe, A. (2020). Post-Kalkınmacılık Teorisi Işığında Bölgesel Kalkınmacılık Krizi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(İktisadi ve İdari Bilimler), 295-303. https://doi.org/10.18506/anemon.617087

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.