Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şiddeti Besleyen Bir Kategori Olarak Kimlik: Sen’in Yaklaşımı Çerçevesinde Bir Değerlendirme

Yıl 2020, , 1287 - 1292, 24.08.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.752848

Öz

Günümüz dünyasında insan, çok çeşitli ortaklıklar ve bağlantılar içerisinde var olmasına karşın, onun çoğul aidiyetleri ve çeşitli sosyal ilişkileri çatışmacı ve şiddet yanlısı siyasi liderler tarafından es geçilmektedir. Bu durum insanların katı ve dışlayıcı kategoriler halinde bölünerek tekil kimliklere indirgenmesini de beraberinde getirmektedir. Amartya Sen, insanın sadece tek bir kimliğe sahip olduğu varsayımının ya da tek bir kimliğin öne çıkarılmasının her türlü çatışma ve şiddeti beslediğini ileri sürmektedir. Bunun önüne geçmek için Sen, küresel bir kimliğin önemini savunmaktadır. Sen, günümüz dünyasında barış, güvenlik, demokrasi, adalet gibi küresel düzeydeki sorunların çözümünün ancak bu şekilde mümkün olabileceğine inanmaktadır. Bu kapsamda, bu makale kimliğin şiddeti nasıl beslediğinin Amartya Sen’in yaklaşımı çerçevesinden açıklanması amacına yöneliktir.

Kaynakça

  • Bauman, Z. (2019). Kimlik. Mesut Hazır (Çev.). 3. Baskı. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Brubaker, R. & Cooper, F. (2014). “Kimlik”in Ötesine Geçmek. Kübra Kelebekoğlu (Çev.). İçinde: Fırat Mollaer (Ed.), Kimlik Politikaları:Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (ss. 402-460). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Durğun, S. (2013). Amartya Sen: Adalete Küresel Bir Bakış. Ethos: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 6 (1), 95-123.
  • Foucault, M. (1999). Benlik Teknolojileri. İçinde: G. Çağalı Güven (Çev.), 4. Baskı, Kendini Bilmek (ss.32-85). İstanbul: Om Yayınları.
  • Gleason, P. (2014). Kimliği Tanımlamak: Semantik Bir Tarih. İçinde: Fırat Mollaer, (Çev.&Ed.), Kimlik Politikaları:Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (ss. 21-52). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Koyuncu, A. A. & Günerigök, M. (2019). Bauman ve Postmodernite. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Maalouf, A. (2019). Ölümcül Kimlikler. Aysel Bora (Çev.). 50. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Nussbaum, M. C. (2018a). Yapabilirlikler Yaratmak:İnsani Gelişmişlik Yaklaşımı. Selda Somuncuoğlu (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nussbaum, M. C. (2018b). Yeni Dinsel Tahammülsüzlük: Kaygılı Bir Çağda Korku Siyasetinin Üstesinden Gelmek. Berkay Ersöz (Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Parekh, B. (2014). Kimliğin Mantığı. Suat Aksoy (Çev.). İçinde: Fırat Mollaer (Ed.), Kimlik Politikaları:Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (ss. 53-78). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Platon (1962). Alkibiades I’den Seçmeler: “Kendini Bilmek, Ruhunu Bilmektir…”. İrfan Şahinbaş (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. (Erişim: 15.04.2020), https://vdocuments.site/platon-alkibiades.html
  • Sen, A. (2010). Kimlik ve Siddet.. Ahmet Kardam (Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Sen, A. (2009) The Idea Of Justice, Cambridge- Massachusetts: The Belknap Press of Harward University Press.
  • Sen, A. (2004). Özgürlükle Kalkınma. Yavuz Alogan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sen, A. (2002). Response to Commentaries. Studies in Comparative International Development, 37, 78-86.
  • Smith, A. D. (1994). Milli Kimlik. Bahadır Sina Şener (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tilak, J. B. (2002). Education and Poverty. Journal of Human Development, 3, 191-207.

Identity As A Category Fomenting Violence: An Evaluation Within The Framework Of Sen’s Approach

Yıl 2020, , 1287 - 1292, 24.08.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.752848

Öz

In today’s world, even though man exists within a wide variety of partnerships and connections, his plural belongings and various social relationships are omitted by political leaders who are confrontational and prone to violence. This situation causes people to be divided into strict and exclusionary categories and be reduced to a single identity. Amartya Sen claims that the assumption that man has a single identity or that putting a single identity forward foments all kinds of conflict and violence. In order to avoid this, Sen supports the significance of a global identity. Sen believes that the solution of global problems such as peace, security, democracy and justice in today’s world can only be possible by this way. In this context, this paper aims to explain how identity foments violence within the framework of Amartya Sen’s approach.

Kaynakça

  • Bauman, Z. (2019). Kimlik. Mesut Hazır (Çev.). 3. Baskı. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Brubaker, R. & Cooper, F. (2014). “Kimlik”in Ötesine Geçmek. Kübra Kelebekoğlu (Çev.). İçinde: Fırat Mollaer (Ed.), Kimlik Politikaları:Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (ss. 402-460). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Durğun, S. (2013). Amartya Sen: Adalete Küresel Bir Bakış. Ethos: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 6 (1), 95-123.
  • Foucault, M. (1999). Benlik Teknolojileri. İçinde: G. Çağalı Güven (Çev.), 4. Baskı, Kendini Bilmek (ss.32-85). İstanbul: Om Yayınları.
  • Gleason, P. (2014). Kimliği Tanımlamak: Semantik Bir Tarih. İçinde: Fırat Mollaer, (Çev.&Ed.), Kimlik Politikaları:Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (ss. 21-52). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Koyuncu, A. A. & Günerigök, M. (2019). Bauman ve Postmodernite. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Maalouf, A. (2019). Ölümcül Kimlikler. Aysel Bora (Çev.). 50. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Nussbaum, M. C. (2018a). Yapabilirlikler Yaratmak:İnsani Gelişmişlik Yaklaşımı. Selda Somuncuoğlu (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nussbaum, M. C. (2018b). Yeni Dinsel Tahammülsüzlük: Kaygılı Bir Çağda Korku Siyasetinin Üstesinden Gelmek. Berkay Ersöz (Çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Parekh, B. (2014). Kimliğin Mantığı. Suat Aksoy (Çev.). İçinde: Fırat Mollaer (Ed.), Kimlik Politikaları:Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (ss. 53-78). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Platon (1962). Alkibiades I’den Seçmeler: “Kendini Bilmek, Ruhunu Bilmektir…”. İrfan Şahinbaş (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. (Erişim: 15.04.2020), https://vdocuments.site/platon-alkibiades.html
  • Sen, A. (2010). Kimlik ve Siddet.. Ahmet Kardam (Çev.). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Sen, A. (2009) The Idea Of Justice, Cambridge- Massachusetts: The Belknap Press of Harward University Press.
  • Sen, A. (2004). Özgürlükle Kalkınma. Yavuz Alogan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sen, A. (2002). Response to Commentaries. Studies in Comparative International Development, 37, 78-86.
  • Smith, A. D. (1994). Milli Kimlik. Bahadır Sina Şener (Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Tilak, J. B. (2002). Education and Poverty. Journal of Human Development, 3, 191-207.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serpil Durğun 0000-0002-7590-5600

Yayımlanma Tarihi 24 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 13 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Durğun, S. (2020). Şiddeti Besleyen Bir Kategori Olarak Kimlik: Sen’in Yaklaşımı Çerçevesinde Bir Değerlendirme. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 1287-1292. https://doi.org/10.18506/anemon.752848

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.