The purpose of this study is to examine the
classroom management competences of social studies teachers according to the
opinions of school principals. The research is a descriptive study in the
general survey model. The data related to the research were gathered from the
school principals who work in state secondary schools in the Ergani District of
Diyarbakır during the spring semester of 2012-2013 academic year. The data were
gathered by the "Classroom Management Assessment Scale". As a result
of the research, the classroom management proficiency levels of social studies
teachers were observed by the school principals at the level of
"sufficient". According to the opinions of the school principals, it
was determined that the level of proficiency of social studies teachers
regarding "activity management" was low. Additionally it was observed
that the opinions of the school principals related to the classroom management
competences of the social studies teachers did not show any significant difference
according to the age and seniority variables. Therefore, it is recommended that
social studies teachers should carry out studies that will enable them to
improve themselves in the dimension of activity management of classroom
management.
Bu
araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf yönetimi
yeterliliklerini okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir.
Araştırma, genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya ilişkin
veriler, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Diyarbakır’ın Ergani
İlçesindeki devlet ortaokullarında görev yapan okul yöneticileri üzerinden elde
edilmiştir. Veriler, "Sınıf Yönetimi Becerisini Değerlendirme Ölçeği"
aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmenlerinin
sınıf yönetimi yeterlilik düzeyleri okul yöneticileri tarafından “yeterli”
seviyesinde gözlemlenmiştir. Okul yöneticilerinin görüşlerine göre, sosyal
bilgiler öğretmenlerinin “etkinlik yönetimine” ilişkin yeterlilik düzeylerinin
düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Ayrıca, yaş ve kıdem değişkenlerine göre,
sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin okul
yöneticilerinin görüşlerinin anlamlı bir farklılık göstermediği
gözlemlenmiştir. Dolayısıyla, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf yönetiminin
“etkinlik yönetimi” boyutunda, kendilerini geliştirmelerine olanak sağlayacak
çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.