Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining Predictive Role of Preservice Teachers’Empathic Tendency on Social Entrepreneurship Characteristics and Factors Affecting Empathic Tendencies and Social Entrepreneurship Characteristics

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 5, 235 - 243, 07.10.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.520986

Öz

This
study was designed as correlational survey model to determine relationship
between preservice teachers' social entrepreneurship characteristics and
empathic tendencies. Sample group consists of 500 preservice teachers (124
female, 376 male)who studying at Kütahya Dumlupınar University Faculty of
Education.Data were obtainedby researchers in the spring
term of 2017-2018 academic year, using Empathic Tendency Scale (Dökmen, 1988)
and Social Entrepreneurship Characteristics Scale (Konaklı and Göğüş, 2013).
In
analysis t-test for independent groups, one-way ANOVA and simple linear
regression analysis were used. As a result of study, it was determined that
social entrepreneurship scores differed significantly between groups in terms
of age, department and grade variables. Empathic tendency scores differed
significantly between groups in terms of gender, age, department, grade,
academic average variables. It was determined that preservice teachers’
empathic tendencies predicted 23% of social entrepreneurship characteristics.

Kaynakça

  • Akbulut, E. ve Sağlam, H. İ. (2010). Sınıf öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1068-1083.
  • Aksoy, T. (2013). Sosyal girişimcilik nedir?.(Erişim: 02.09.2018), http://www.temelaksoy.com/sosyal-girisimcilik-nedir/.
  • Allemand, M., Steiger, A. E. ve Fend, H. A. (2015). Empathy development in adolescence predicts social competencies in adulthood. Journal of Personality, 83(2), 229-241.
  • Alver, B. (1998). Bireylerin uyum düzeyleri ile empatik becerileri arasındaki ilişkiler.Yüksek Lisans Tezi. Erzurum:Atatürk Üniversitesi.
  • Ateş, Y. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özelliklerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi.
  • Aydın, E. ve Öner, G. (2016). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(3), 497-515.
  • Ballı, E. ve Koca Ballı, A. İ. (2014). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ve girişimcilik eğilimleri. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 101-121.
  • Barnett, M. A., Thompson, M. A. ve Pfeifer, J. R. (1984). Perceived competence to help and the arousal of empathy. The Journal of Social Psychology, 125(5), 679-680.
  • Besler, S. (2010). Sosyal girişimcilik. İçinde S. Besler (Ed.) Sosyal girişimcilik (s. 3-28). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Betil, İ. (2010). Sivil toplum, sosyal sermaye, sosyal girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 21-25.
  • Bonner, T. D. ve Aspy, D. N. (1984). A study of the relationship between student empathy and GPA. Journal of Humanistic Education and Development, 22(4), 149-54.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Çelik, E. (2008). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empatik eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Dees, J. G. (1998). The meaning of "social entrepreneurship". Stanford University: Draft Report for the Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
  • Dinçyürek, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin empatik becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 10, 95-116.
  • Dökmen, Ü. (1987). Empati kurma becerisi ile sosyometrik statü arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1-2), 183-207.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1-2), 155-190.
  • Dökmen, Ü. (1998). İletişim çatışmaları ve empati. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • FakhrEldin, H. (2017). The relationship between the emotional intelligence of entrepreneurs and the new venture creation: The role of age, gender and motive. Arab Economic and Business Journal, 12(2), 99-108.
  • Fowler, A. (2000). NGDOs as a moment in history: beyond aid to social entrepreneurship or civic innovation?.Third world quarterly, 21(4), 637-654.
  • Genç, S. Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 135-147.
  • Goldman, M., Broll, R. ve Carrill, R. (1983). Requests for help and prosocial behavior. The Journal of Social Psychology, 119(1), 55-59.
  • Güler, B. K. (2008). Sosyal girişimciliği etkileyen faktörlerin analizi. Doktora Tezi. İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Hanson, R. A. ve Mullis, R. L. (1985). Age and gender differences in empathy and moral reasoning among adolescents. Child Study Journal, 15(3), 181-188.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Sim Matbaacılık.
  • Kashif, M., Khurshid, M. K. ve Zahid, I. (2016). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurship. Research on Humanities and Social Sciences, 6(5), 22-26.
  • Kaya, B. (2016). An evaluation of the empathy levels of pre-service social studies teachers. Educational Research and Reviews, 11(6), 229-237.
  • Kickul, J. ve Lyons, T. S. (2012). Understanding social entrepreneurship: The relentless pursuit of mission in an ever changing world. New York: Routledge Publishing.
  • Koç, M. (2016). Demografik özellikler ile empatik eğilim arasındaki ilişki: yetişkinler üzerine ampirik bir araştırma. Igdir University Journal of Social Sciences, (9), 25-47.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik tutumları üzerinde sosyal girişimciliğin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 631-645.
  • Konaklı, T. ve Göğüş, N. (2013). Aday öğretmenlerin sosyal girişimcilik özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(2), 373-391.
  • Kunzmann, U. ve Grühn, D. (2005). Age differences in emotional reactivity: the sample case of sadness. Psychology and aging, 20(1), 47-59.
  • Mair, J. ve Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of world business, 41(1), 36-44.
  • Mair, J. ve Noboa, E. (2003). Social entrepreneurship: how intentions to create a social enterprise get formed. Barcelona: IESE Business School Working Paper No. 521.
  • MEB. (2018). Öğretim programları. Erişim tarihi: 12 Eylül 2018, http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Myyry, L. ve Helkama, K. (2001). University students' value priorities and emotional empathy. Educational Psychology, 21(1), 25-40.
  • Neqabi, S. ve Bahadori, M. (2012). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial behavior. Iranian Journal of Military Medicine, 14(2), 123-128.
  • Oriarewo, G. O., Agbim, K. C. ve Zever, T. A.(2014). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial performance: The mediating effect of managerial competence. International Journal of Economics, Commerce and Management, 2(10), 1-16.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23.
  • Salik, N. ve Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas üniversitesi örneği. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 145-162.
  • Silvers, J. A., McRae, K., Gabrieli, J. D., Gross, J. J., Remy, K. A. ve Ochsner, K. N. (2012). Age-related differences in emotional reactivity, regulation, and rejection sensitivity in adolescence. Emotion, 12(6), 1235-1247.
  • Tutarel-Kışlak, Ş. ve Çabukça, F. (2002). Empati ve demografik değişkenlerin evlilik uyumu ile ilişkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 5(5).
  • Ünal, G. (1997). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik eğilimlerinde gözlenen değişmeler (Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yavuz, A. ve Yavuz, H. İ. (2017). Girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Taşkent MYO öğrencileri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 89-100.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zahra, S. A., Rawhouser, H. N., Bhawe, N., Neubaum, D. O. ve Hayton, J. C. (2008). Globalization of social entrepreneurship opportunities. Strategic entrepreneurship journal, 2(2), 117-131.

Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilimlerinin Sosyal Girişimcilik Özelliklerini Yordama Gücü ve Empatik Eğilim ile Sosyal Girişimcilik Özelliklerini Etkileyen Faktörler

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 5, 235 - 243, 07.10.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.520986

Öz

Bu
araştırma, öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özellikleri ile empatik
eğilimleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde
öğrenim gören 500 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının 124’ü
(%24.8) kadın, 376’sı (%75.2) erkektir. Veriler, Empatik Eğilim Ölçeği (Dökmen,
1988) ve Sosyal Girişimcilik Özellikleri Ölçeği (Konaklı ve Göğüş, 2013)
kullanılarak, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde araştırmacılar
tarafından toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar için t-testi,
tek yönlü varyans analizi ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik puanlarının yaş,
bölüm ve sınıf değişkenlerinde; empatik eğilim puanlarının ise cinsiyet, yaş,
bölüm, sınıf ve akademik not ortalaması değişkenlerinde anlamlı farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının empatik
eğilimlerinin sosyal girişimcilik özelliklerinin %23’ünü yordadığı
belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, E. ve Sağlam, H. İ. (2010). Sınıf öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1068-1083.
  • Aksoy, T. (2013). Sosyal girişimcilik nedir?.(Erişim: 02.09.2018), http://www.temelaksoy.com/sosyal-girisimcilik-nedir/.
  • Allemand, M., Steiger, A. E. ve Fend, H. A. (2015). Empathy development in adolescence predicts social competencies in adulthood. Journal of Personality, 83(2), 229-241.
  • Alver, B. (1998). Bireylerin uyum düzeyleri ile empatik becerileri arasındaki ilişkiler.Yüksek Lisans Tezi. Erzurum:Atatürk Üniversitesi.
  • Ateş, Y. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik özelliklerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Erzincan: Erzincan Üniversitesi.
  • Aydın, E. ve Öner, G. (2016). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(3), 497-515.
  • Ballı, E. ve Koca Ballı, A. İ. (2014). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ve girişimcilik eğilimleri. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 101-121.
  • Barnett, M. A., Thompson, M. A. ve Pfeifer, J. R. (1984). Perceived competence to help and the arousal of empathy. The Journal of Social Psychology, 125(5), 679-680.
  • Besler, S. (2010). Sosyal girişimcilik. İçinde S. Besler (Ed.) Sosyal girişimcilik (s. 3-28). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Betil, İ. (2010). Sivil toplum, sosyal sermaye, sosyal girişimcilik. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 21-25.
  • Bonner, T. D. ve Aspy, D. N. (1984). A study of the relationship between student empathy and GPA. Journal of Humanistic Education and Development, 22(4), 149-54.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Çelik, E. (2008). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin empatik eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi.Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Dees, J. G. (1998). The meaning of "social entrepreneurship". Stanford University: Draft Report for the Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
  • Dinçyürek, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin empatik becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 10, 95-116.
  • Dökmen, Ü. (1987). Empati kurma becerisi ile sosyometrik statü arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 20(1-2), 183-207.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(1-2), 155-190.
  • Dökmen, Ü. (1998). İletişim çatışmaları ve empati. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Ekinci, Ö. ve Aybek, B. (2010). Öğretmen adaylarının empatik ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(2), 816-827.
  • FakhrEldin, H. (2017). The relationship between the emotional intelligence of entrepreneurs and the new venture creation: The role of age, gender and motive. Arab Economic and Business Journal, 12(2), 99-108.
  • Fowler, A. (2000). NGDOs as a moment in history: beyond aid to social entrepreneurship or civic innovation?.Third world quarterly, 21(4), 637-654.
  • Genç, S. Z. ve Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 135-147.
  • Goldman, M., Broll, R. ve Carrill, R. (1983). Requests for help and prosocial behavior. The Journal of Social Psychology, 119(1), 55-59.
  • Güler, B. K. (2008). Sosyal girişimciliği etkileyen faktörlerin analizi. Doktora Tezi. İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Hanson, R. A. ve Mullis, R. L. (1985). Age and gender differences in empathy and moral reasoning among adolescents. Child Study Journal, 15(3), 181-188.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Sim Matbaacılık.
  • Kashif, M., Khurshid, M. K. ve Zahid, I. (2016). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurship. Research on Humanities and Social Sciences, 6(5), 22-26.
  • Kaya, B. (2016). An evaluation of the empathy levels of pre-service social studies teachers. Educational Research and Reviews, 11(6), 229-237.
  • Kickul, J. ve Lyons, T. S. (2012). Understanding social entrepreneurship: The relentless pursuit of mission in an ever changing world. New York: Routledge Publishing.
  • Koç, M. (2016). Demografik özellikler ile empatik eğilim arasındaki ilişki: yetişkinler üzerine ampirik bir araştırma. Igdir University Journal of Social Sciences, (9), 25-47.
  • Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının okul yöneticiliğine yönelik tutumları üzerinde sosyal girişimciliğin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 631-645.
  • Konaklı, T. ve Göğüş, N. (2013). Aday öğretmenlerin sosyal girişimcilik özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 33(2), 373-391.
  • Kunzmann, U. ve Grühn, D. (2005). Age differences in emotional reactivity: the sample case of sadness. Psychology and aging, 20(1), 47-59.
  • Mair, J. ve Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of world business, 41(1), 36-44.
  • Mair, J. ve Noboa, E. (2003). Social entrepreneurship: how intentions to create a social enterprise get formed. Barcelona: IESE Business School Working Paper No. 521.
  • MEB. (2018). Öğretim programları. Erişim tarihi: 12 Eylül 2018, http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Myyry, L. ve Helkama, K. (2001). University students' value priorities and emotional empathy. Educational Psychology, 21(1), 25-40.
  • Neqabi, S. ve Bahadori, M. (2012). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial behavior. Iranian Journal of Military Medicine, 14(2), 123-128.
  • Oriarewo, G. O., Agbim, K. C. ve Zever, T. A.(2014). Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial performance: The mediating effect of managerial competence. International Journal of Economics, Commerce and Management, 2(10), 1-16.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23.
  • Salik, N. ve Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas üniversitesi örneği. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 145-162.
  • Silvers, J. A., McRae, K., Gabrieli, J. D., Gross, J. J., Remy, K. A. ve Ochsner, K. N. (2012). Age-related differences in emotional reactivity, regulation, and rejection sensitivity in adolescence. Emotion, 12(6), 1235-1247.
  • Tutarel-Kışlak, Ş. ve Çabukça, F. (2002). Empati ve demografik değişkenlerin evlilik uyumu ile ilişkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 5(5).
  • Ünal, G. (1997). Psikolojik danışmanlık ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik eğilimlerinde gözlenen değişmeler (Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Yavuz, A. ve Yavuz, H. İ. (2017). Girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Taşkent MYO öğrencileri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 89-100.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zahra, S. A., Rawhouser, H. N., Bhawe, N., Neubaum, D. O. ve Hayton, J. C. (2008). Globalization of social entrepreneurship opportunities. Strategic entrepreneurship journal, 2(2), 117-131.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Baykal Biçer 0000-0003-1494-6975

Enis Harun Başer 0000-0002-9256-3454

Yayımlanma Tarihi 7 Ekim 2019
Kabul Tarihi 11 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Biçer, B., & Başer, E. H. (2019). Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilimlerinin Sosyal Girişimcilik Özelliklerini Yordama Gücü ve Empatik Eğilim ile Sosyal Girişimcilik Özelliklerini Etkileyen Faktörler. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(5), 235-243. https://doi.org/10.18506/anemon.520986

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.