Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Learning the Symbolic Consumption Tendencies of Consumers: The Case of Akçakoca

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 6, 257 - 267, 13.12.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.506417

Öz

There are some societal values beyond the monetary value of each
product, and these values-meaning sequences are reproduced daily by the users.
The symbolic consumption tendency is becoming increasingly prevalent as an
output of the consumption culture and the culture industry that feeds it, and
consumers expect much more from every product they buy than from its
self-existent utility. In this research, consumer's tendency to symbolic
consumption was searched and it was tried to learn whether this tendency was
different according to various demographic factors and the social class in
which consumers identify and feel themselves. As a result, the symbolic
consumption tendency has been differentiated according to different age, sex,
occupation, marital status and number of children, as well as the way of
self-definition and the social class felt.

Kaynakça

  • Açıkalın, S. & Erdoğan, L. (2004), Veblen’ci Gösteriş Amaçlı Tüketim, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(7), 1-18.
  • Akyüz, M. & Eroğlu, Ö. (2013). Toplumsal Sınıfın, Ortalama Gelir Düzeyinin ve Cinsiyet Farklılığının Sembolik Tüketim Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Genç Tüketiciler Üzerinde Bir Araştırma, Akdeniz İİBF Dergisi, (32), 98-128
  • Alemdar, M. Y. (2012). Duygusal Pazarlamada Değer Yıldızı Modeli: Beyaz Eşya TV Reklamları Üzerine Bir İnceleme, Yeditepe University, Global Media Journal, 3(5), 208-245.
  • Alnıaçık, B. (2010). Tüketici Davranışlarındaki Değişimin Marka Sadakatine Yansıması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arıoğlu, B. (2010). Tüketim Kültürü ile Oluşan Yaşam Tarzı ve Reklamlar, 219-233, (İçinde, Tüketim ve Değerler Projesi, İstanbul Ticaret Odası, Edit. Prof. Dr. Recep Şentürk, Yayın No.2010-32, ISBN: 978-9944-60-647-9).
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, (çev. Oğuz Adanır ve A. Bilgin), 2.Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: İstanbul
  • Bocock, R. (2009). Tüketim, (çev. İrem Kutluk), 3. Baskı, Dost Kitapevi: Ankara.
  • Bora, B. & Altunışık, R. (2009). Satın Alma Kararlarında ve Tüketimde Fantezilerin Rolü Üzerine Bir Araştırma, Bozok Üniversitesi, 14. Ulusal Pazarlama Kongresi 14-17 Ekim, Yozgat
  • Coşkun, M. (2012). Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 837-850
  • Elliott, R. (1997). “Existential consumption and irrational desire”, European Journal of Marketing, Cilt 31, Sayı 3/4, 285 – 296.
  • Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (çev. Mehmet Küçük), 3.Basım, Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Hoyer, D. W. & Stokburger-Sauer, N. E. (2012). The role of aesthetic taste in consumer behaviour, Journal of the Academy Marketing Science, (40), 167-180
  • Kırdar, Y. (2012). Postmodern Pazarlama ve Tüketim Kültürü, 1. Baskı, Kitapsal Basım Yayın: İstanbul.
  • Köse, H. (2010). Medya ve Tüketim Sosyolojisi, Ayraç Yayınları: Ankara.
  • Lembet, Z. (2012). Kültür, Dil, Tüketim ve Reklam İlişkisi, Tüketici Yazıları III, (Edit. Müberra Babaoğul, Arzu Şenel, Esna Betül Buğday), Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, ISBN: 978-605-88778-2-5, ss.44-65
  • Miller, G. (2012). Tüketimin Evrimi, (çev. Gülçin Vardar), 1. Baskı, Alfa Basım Yayın: İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (2009). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, 3.Baskı, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Özcan, B. (2007). Hedonizm ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı, Sosyoloji Konferansları Dergisi, Sayı (35), 131-147, ISSN: 1304-0243
  • Özgül, E. (2010). Tüketicilerin Değer Yapıları, Gönüllü Sade Yaşam Tarzı ve Sürdürülebilir Tüketim Üzerindeki Etkileri, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(2), 117-150.
  • Piacentini, M. ve Mailer, G. (2004). Symbolic consumption in teenagers’ clothing choices, Journal of Consumer Behaviour, 3(3), 251–262.
  • Quadır, S. E. (2012). Materyalist Değer Eğiliminin Gelişiminde Tüketici Sosyalizasyonunun Rolü, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 31-50.
  • Saray, F. A. (2007). Tüketicinin Yaşam Tarzı ve Reklamın Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şengün, H. İ. ve Karahan, M. (2013). Hedonik Tüketim Alışkanlıkları ve Tüketicileri Bu Tür Alışkanlıklara Motive Eden Nedenler, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(4), 13-26
  • Taylor, S. L. ve Cosenza, R. M. (2002). Profiling later aged female teens: mall shopping behavior and Clothing choice, Journal of Consumer Marketing, 19 (5), 393-408
  • Tek, Ö. B. (2006). Pazarlamada Değer Yaratmak: Pazarlamada Değer Çağı ve Türkiye’de Değer Pazarlaması, 1. Baskı, Hayat Yayınları: İstanbul.
  • Uztuğ, F. (2001). Kimlik Krizine Bir Çözüm Olarak Markalar: Reklamlarda Benlik İmajı, Kimlik Kurgusu", Uluslararası İletişim Bildiriler Kitabı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, ss. 162-174.
  • Yanıklar, C. (2006). Tüketimin Sosyolojisi, Birey Yayıncılık: İstanbul.
  • Zhong, J. Y. ve Mitchell, V. W. (2012). Does Consumer Well-Being Affect Hedonic Consumption, Psychology & Marketing, 29 (8), 583-594

Tüketicilerin Sembolik Tüketim Eğilimlerinin Öğrenilmesi: Akçakoca Örneği

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 6, 257 - 267, 13.12.2019
https://doi.org/10.18506/anemon.506417

Öz

Her ürünün parasal değerinden öte toplumsal bazı değerleri bulunmakta ve
bu değerler-anlamlar dizisi her gün yeniden kullanıcılar tarafından
üretilmektedir. Sembolik tüketim eğilimi, tüketim kültürünün ve onu besleyen
kültür endüstrisinin bir çıktısı olarak giderek yaygınlık kazanmakta ve tüketiciler
satın aldıkları her üründen, onun kendinde varolan faydasından çok daha
fazlasını beklemektedirler. Bu araştırmada tüketicilerin sembolik tüketim
eğilimleri araştırılmış ve bu eğilimin çeşitli demografik faktörlere ve
tüketicilerin kendilerini tanımlama ve ait hissettikleri sosyal sınıfa göre
farklılaşıp farklılaşmadığı öğrenilmeye çalışılmıştır. Sonucunda da sembolik
tüketim eğiliminin farklı yaş, cinsiyet, meslek, medeni durum ve çocuk sayısına
göre, ayrıca kendini tanımlama biçimi ve ait hissedilen sosyal sınıfa göre
farklılaştığı soncuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkalın, S. & Erdoğan, L. (2004), Veblen’ci Gösteriş Amaçlı Tüketim, Selçuk Üniversitesi İİBF Sosyal ve Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(7), 1-18.
  • Akyüz, M. & Eroğlu, Ö. (2013). Toplumsal Sınıfın, Ortalama Gelir Düzeyinin ve Cinsiyet Farklılığının Sembolik Tüketim Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Genç Tüketiciler Üzerinde Bir Araştırma, Akdeniz İİBF Dergisi, (32), 98-128
  • Alemdar, M. Y. (2012). Duygusal Pazarlamada Değer Yıldızı Modeli: Beyaz Eşya TV Reklamları Üzerine Bir İnceleme, Yeditepe University, Global Media Journal, 3(5), 208-245.
  • Alnıaçık, B. (2010). Tüketici Davranışlarındaki Değişimin Marka Sadakatine Yansıması, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arıoğlu, B. (2010). Tüketim Kültürü ile Oluşan Yaşam Tarzı ve Reklamlar, 219-233, (İçinde, Tüketim ve Değerler Projesi, İstanbul Ticaret Odası, Edit. Prof. Dr. Recep Şentürk, Yayın No.2010-32, ISBN: 978-9944-60-647-9).
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri, (çev. Oğuz Adanır ve A. Bilgin), 2.Baskı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: İstanbul
  • Bocock, R. (2009). Tüketim, (çev. İrem Kutluk), 3. Baskı, Dost Kitapevi: Ankara.
  • Bora, B. & Altunışık, R. (2009). Satın Alma Kararlarında ve Tüketimde Fantezilerin Rolü Üzerine Bir Araştırma, Bozok Üniversitesi, 14. Ulusal Pazarlama Kongresi 14-17 Ekim, Yozgat
  • Coşkun, M. (2012). Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 837-850
  • Elliott, R. (1997). “Existential consumption and irrational desire”, European Journal of Marketing, Cilt 31, Sayı 3/4, 285 – 296.
  • Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (çev. Mehmet Küçük), 3.Basım, Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Hoyer, D. W. & Stokburger-Sauer, N. E. (2012). The role of aesthetic taste in consumer behaviour, Journal of the Academy Marketing Science, (40), 167-180
  • Kırdar, Y. (2012). Postmodern Pazarlama ve Tüketim Kültürü, 1. Baskı, Kitapsal Basım Yayın: İstanbul.
  • Köse, H. (2010). Medya ve Tüketim Sosyolojisi, Ayraç Yayınları: Ankara.
  • Lembet, Z. (2012). Kültür, Dil, Tüketim ve Reklam İlişkisi, Tüketici Yazıları III, (Edit. Müberra Babaoğul, Arzu Şenel, Esna Betül Buğday), Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, ISBN: 978-605-88778-2-5, ss.44-65
  • Miller, G. (2012). Tüketimin Evrimi, (çev. Gülçin Vardar), 1. Baskı, Alfa Basım Yayın: İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (2009). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, 3.Baskı, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Özcan, B. (2007). Hedonizm ve Kimlik Temeline Dayalı Postmodern Tüketim Yaklaşımı, Sosyoloji Konferansları Dergisi, Sayı (35), 131-147, ISSN: 1304-0243
  • Özgül, E. (2010). Tüketicilerin Değer Yapıları, Gönüllü Sade Yaşam Tarzı ve Sürdürülebilir Tüketim Üzerindeki Etkileri, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(2), 117-150.
  • Piacentini, M. ve Mailer, G. (2004). Symbolic consumption in teenagers’ clothing choices, Journal of Consumer Behaviour, 3(3), 251–262.
  • Quadır, S. E. (2012). Materyalist Değer Eğiliminin Gelişiminde Tüketici Sosyalizasyonunun Rolü, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 31-50.
  • Saray, F. A. (2007). Tüketicinin Yaşam Tarzı ve Reklamın Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şengün, H. İ. ve Karahan, M. (2013). Hedonik Tüketim Alışkanlıkları ve Tüketicileri Bu Tür Alışkanlıklara Motive Eden Nedenler, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(4), 13-26
  • Taylor, S. L. ve Cosenza, R. M. (2002). Profiling later aged female teens: mall shopping behavior and Clothing choice, Journal of Consumer Marketing, 19 (5), 393-408
  • Tek, Ö. B. (2006). Pazarlamada Değer Yaratmak: Pazarlamada Değer Çağı ve Türkiye’de Değer Pazarlaması, 1. Baskı, Hayat Yayınları: İstanbul.
  • Uztuğ, F. (2001). Kimlik Krizine Bir Çözüm Olarak Markalar: Reklamlarda Benlik İmajı, Kimlik Kurgusu", Uluslararası İletişim Bildiriler Kitabı, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, ss. 162-174.
  • Yanıklar, C. (2006). Tüketimin Sosyolojisi, Birey Yayıncılık: İstanbul.
  • Zhong, J. Y. ve Mitchell, V. W. (2012). Does Consumer Well-Being Affect Hedonic Consumption, Psychology & Marketing, 29 (8), 583-594
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yıldırım Yıldırım 0000-0002-5851-7788

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2019
Kabul Tarihi 17 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Y. (2019). Tüketicilerin Sembolik Tüketim Eğilimlerinin Öğrenilmesi: Akçakoca Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(6), 257-267. https://doi.org/10.18506/anemon.506417

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.