Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleki Etik ve Mesleki Motivasyon Durumlarının İncelenmesi: Muş İli Örneği

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 655 - 664, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.683076

Öz

Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki etik ve mesleki motivasyon durumlarını incelemektir. Araştırma nicel bir çalışma olup çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Muş İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nde çalışan beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluştururken, örneklem grubunu ise kolaylama örnekleme yöntemi ile belirlenen Muş Merkez’de görev yapan 20 kadın 104 erkek toplamda 124 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklem grubuna araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, beden eğitimi öğretmeni ‘’Mesleki Etik Ölçeği’’ ve beden eğitimi öğretmenleri için ‘’Mesleki Motivasyon Ölçeği’’ uygulanmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre mesleki etik ve mesleki motivasyon alt boyutlarının cinsiyet, medeni durum, çalışılan okul, öğretmenlik kıdemi ve idari görev değişkeni ile arasında anlamlı bir fak saptanmamıştır. Veli ve Öğrencilerden kaynaklanan Motivasyon, Mesleki sorumluluk ve mesleki etik genel alt boyutlarının yaş değişkeni ile arasında anlamlı bir fark saptanmıştır. Mesleki etik ile mesleki motivasyon alt boyutları arasında pozitif ve negatif korelasyon görülmüştür. Regresyon analizine göre mesleki etik ve mesleki sorumluluk alt boyutlarının mesleki motivasyon genel düzeyini arttırdığı görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Muş Alparslan Üniversitesi

Kaynakça

  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 113-128.
  • Altuntaş, E. A. (2016). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlikleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 440790).
  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A., & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15(1), 399-402. doi.10.1016/j.sbspro.2011.03.111
  • Argon, T., & Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 159-179.
  • Aygün, M. (2019). Buz hokeyi sporcularında duygusal zekâ ve liderlik. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ayık, A., & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43. doi.10.12973/jesr.2014.41.2
  • Bayrak, E., Çınar, V., Çoban, B., & Çoşkuner, Z. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğretmen adayları ile eğitim fakültesi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(2), 1817-1828.
  • Brouse, C. H., Basch, C. E., LeBlanc, M., McKnight, K. R., & Lei, T. (2010). College students' academic motivation: Differences by gender, class, and source of payment. College Quarterly, 13(1), 1-10.
  • Cevizci, A. (2002). Etiğe giriş. İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Çelebi, N., & Akbağ, M. (2012). Genel liselerde çalışan öğretmenlerin etik davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 425-41.
  • Doğaner, S., & Özbek, O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. Spormetre Dergisi, 17(1), 197-208.
  • Dolaşır, T. S., & Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin mesleki etik ilkeleri nelerdir? Nasıl ölçülür? Ölçek geliştirme: ölçeğin geçerlik ve güvenirliği. Spormetre Dergisi, 7(4), 159-68. doi.10.1501/Sporm_0000000166
  • Eroğlu, E. (2019). Beden eğitimi ve spor bilimlerinin temelleri. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Eroğlu, E., & Ersoy, A. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), 68-75.
  • Eroğlu, S. Y., & Acet, M. (2017). İşitme engelli öğrencilerin spor yapma değişkenine göre sosyal görünüş kaygısı ile yaşam kalitesi düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 65-70. doi.10.5336/sportsci.2016-54033
  • Fisher, Y. (2013). Exploration of values: ısraeli teachers’ professional ethics. Social Psychology of Education, 16(1), 297-315.
  • Gözütok, F. D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1-2), 83-99.
  • Gratton, C., & Jones, I. (2010). Research methods for sports studies. UK: Routledge.
  • Karaköse, T, & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 2(1), 3-14.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kızılet, T. (2010). Drama ve diksiyon öğretiminin spor eğitimcisi adayı öğrencilerin mesleki yeterliliklerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 523386).
  • Kiremitçi, O., Boz, B., & Yıldız, L. (2018). Öğretmenlik mesleği ve alan seçimi motivasyonları: beden eğitimi öğretmen adayları üzerine bir inceleme. 5. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, (s.1-10). Antalya: Ekim.
  • Lee, E. (2005). The relationship of motivation and flow experience to academic procrastination in university students. The Journal of Genetic Psychology, 166(1), 5-15. doi.10.3200/GNTP.166.1.5-15
  • Mabagala, S. (2014). The influence of physical education teachers’ demographic variables on compliance with the professional code of ethics and conduct in tanzania. Journal of Physical Education And Sport, 2(14), 619-625.
  • Mabagala, S. (2015). Students’ perceptions on physical education teachers’ compliance with the professional code of ethics and conduct in Tanzania. African Journal of Teacher Education, 4(2), 14-23.
  • Murathan, T. (2018). Spor sektöründe bilişim teknolojilerinin kullanımı. 3. Uluslararası Mesleki ve Teknik Bilimler Kongresi, (s.1547-1551). Gaziantep: Haziran.
  • Murathan, T., & Özdemir, K. (2017). Investigation of the attitudes of physical education teacher candidates toward teaching profession and sense of competence in terms of some variables. Journal of Education and Learning, 6(4), 229-238. doi.10.5539/jel.v6n4p229
  • Ömür, Y. E., & Nartgün, Ş. S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile güdülenme düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 2(2), 41-55.
  • Özbek, O. (2003). Beden eğitimi öğretmenlerinin meslekî etik ilkeleri ve bu ilkelere uyma düzeyleri (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 127829).
  • Özbek, O. (2003). Beden eğitimi öğretmenlerinin meslekî etik ilkeleri ve bu ilkelere uyma düzeyleri (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 127829).
  • Özen, F. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adayı öğrencilerin zamanla öğretmenlik meslek etiği algılarındaki değişim. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 379-398. doi.10.26466/opus.331158
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmenlerin iş motivasyonlarının farklı değişkenler açısından incelemesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 575-88.
  • Sakin, A. (2007). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışlar hakkındaki görüşleri ile ahlaki yargı düzeyleri ve öğretmenlik tutumlarının incelenmesi (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 210313).
  • Toprakçı, E., Bozpolat E., & Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-50.
  • Uğraş, S. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki etik ve mesleki motivasyon durumlarının değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 505875).
  • Zeynel, E., & Çarıkçı, İ. H. (2015). Mesleki motivasyonun, iş tatmini ve örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Akademisyenler üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(3), 217-248.

Examining the Professional Ethics and Professional Motivation Levels of Physical Education and Sports Teachers: Muş Province Example

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 655 - 664, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.683076

Öz

The aim of this study is to examine the professional ethics and professional motivation levels of physical education and sports teachers. The research is a qualitative study conducted with the correlational survey model. The population of the study is comprised of the physical education and sports teachers working under Muş provincial directorate of national education, and the sample group is comprised of 124 physical education and sports teachers (20 females and 104 males), who were selected through the convenience sampling method and working in central Muş. The Personal Information Form that was prepared by the researchers, ‘’Professional Ethics Scale’’ for the physical education teachers, and ‘’Professional Motivation Scale’’ for the physical education teachers were administered to the sample group. According to the results of the analyses, it was determined that there was statistically no significant difference between the sub-dimensions of professional ethics and professional motivation and the variables of gender, marital status, the school of the teacher, teaching experience, and administrative task. On the other hand, a statistically significant difference was determined between the age variable and the sub-dimensions of motivation, professional responsibility, and professional ethics that are parent and student oriented. Additionally, it was determined that there were positive and negative correlations between the professional ethics and professional motivation sub-dimensions. Based on the regression test, it was observed that professional ethics and professional motivation sub-dimensions increased the general level of professional motivation.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 113-128.
  • Altuntaş, E. A. (2016). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlikleri arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 440790).
  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A., & Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15(1), 399-402. doi.10.1016/j.sbspro.2011.03.111
  • Argon, T., & Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 159-179.
  • Aygün, M. (2019). Buz hokeyi sporcularında duygusal zekâ ve liderlik. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ayık, A., & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43. doi.10.12973/jesr.2014.41.2
  • Bayrak, E., Çınar, V., Çoban, B., & Çoşkuner, Z. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğretmen adayları ile eğitim fakültesi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Social Science, 6(2), 1817-1828.
  • Brouse, C. H., Basch, C. E., LeBlanc, M., McKnight, K. R., & Lei, T. (2010). College students' academic motivation: Differences by gender, class, and source of payment. College Quarterly, 13(1), 1-10.
  • Cevizci, A. (2002). Etiğe giriş. İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Çelebi, N., & Akbağ, M. (2012). Genel liselerde çalışan öğretmenlerin etik davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 425-41.
  • Doğaner, S., & Özbek, O. (2019). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleki etik ilkelere ve öğretmenliğe yönelik tutumlarına ilişkin görüşleri. Spormetre Dergisi, 17(1), 197-208.
  • Dolaşır, T. S., & Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin mesleki etik ilkeleri nelerdir? Nasıl ölçülür? Ölçek geliştirme: ölçeğin geçerlik ve güvenirliği. Spormetre Dergisi, 7(4), 159-68. doi.10.1501/Sporm_0000000166
  • Eroğlu, E. (2019). Beden eğitimi ve spor bilimlerinin temelleri. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  • Eroğlu, E., & Ersoy, A. (2019). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 6(2), 68-75.
  • Eroğlu, S. Y., & Acet, M. (2017). İşitme engelli öğrencilerin spor yapma değişkenine göre sosyal görünüş kaygısı ile yaşam kalitesi düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 65-70. doi.10.5336/sportsci.2016-54033
  • Fisher, Y. (2013). Exploration of values: ısraeli teachers’ professional ethics. Social Psychology of Education, 16(1), 297-315.
  • Gözütok, F. D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1-2), 83-99.
  • Gratton, C., & Jones, I. (2010). Research methods for sports studies. UK: Routledge.
  • Karaköse, T, & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 2(1), 3-14.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kızılet, T. (2010). Drama ve diksiyon öğretiminin spor eğitimcisi adayı öğrencilerin mesleki yeterliliklerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 523386).
  • Kiremitçi, O., Boz, B., & Yıldız, L. (2018). Öğretmenlik mesleği ve alan seçimi motivasyonları: beden eğitimi öğretmen adayları üzerine bir inceleme. 5. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, (s.1-10). Antalya: Ekim.
  • Lee, E. (2005). The relationship of motivation and flow experience to academic procrastination in university students. The Journal of Genetic Psychology, 166(1), 5-15. doi.10.3200/GNTP.166.1.5-15
  • Mabagala, S. (2014). The influence of physical education teachers’ demographic variables on compliance with the professional code of ethics and conduct in tanzania. Journal of Physical Education And Sport, 2(14), 619-625.
  • Mabagala, S. (2015). Students’ perceptions on physical education teachers’ compliance with the professional code of ethics and conduct in Tanzania. African Journal of Teacher Education, 4(2), 14-23.
  • Murathan, T. (2018). Spor sektöründe bilişim teknolojilerinin kullanımı. 3. Uluslararası Mesleki ve Teknik Bilimler Kongresi, (s.1547-1551). Gaziantep: Haziran.
  • Murathan, T., & Özdemir, K. (2017). Investigation of the attitudes of physical education teacher candidates toward teaching profession and sense of competence in terms of some variables. Journal of Education and Learning, 6(4), 229-238. doi.10.5539/jel.v6n4p229
  • Ömür, Y. E., & Nartgün, Ş. S. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile güdülenme düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 2(2), 41-55.
  • Özbek, O. (2003). Beden eğitimi öğretmenlerinin meslekî etik ilkeleri ve bu ilkelere uyma düzeyleri (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 127829).
  • Özbek, O. (2003). Beden eğitimi öğretmenlerinin meslekî etik ilkeleri ve bu ilkelere uyma düzeyleri (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 127829).
  • Özen, F. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adayı öğrencilerin zamanla öğretmenlik meslek etiği algılarındaki değişim. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 379-398. doi.10.26466/opus.331158
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmenlerin iş motivasyonlarının farklı değişkenler açısından incelemesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 575-88.
  • Sakin, A. (2007). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik davranışlar hakkındaki görüşleri ile ahlaki yargı düzeyleri ve öğretmenlik tutumlarının incelenmesi (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 210313).
  • Toprakçı, E., Bozpolat E., & Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine uygunluğu. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-50.
  • Uğraş, S. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki etik ve mesleki motivasyon durumlarının değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden edinilmiştir (Tez No. 505875).
  • Zeynel, E., & Çarıkçı, İ. H. (2015). Mesleki motivasyonun, iş tatmini ve örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Akademisyenler üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(3), 217-248.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Metin Karayol 0000-0003-0809-0410

Sultan Yavuz Eroğlu

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2020
Kabul Tarihi 1 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karayol, M., & Yavuz Eroğlu, S. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleki Etik ve Mesleki Motivasyon Durumlarının İncelenmesi: Muş İli Örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 655-664. https://doi.org/10.18506/anemon.683076

Cited By








Spor ve Çoklu Zeka Kuramı
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.53434/gbesbd.973673

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.