Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Vocational College Students for Quality in Higher Education

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 699 - 710, 15.06.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.631558

Öz

The purpose of this research is to determine the needs for quality in vocational colleges and to develop suggestions. Qualitative research method was used in the research. The research was conducted in seven different vocational schools of Kırklareli University in 2017-2018 academic year. The data of the research were collected from 120 students with a structured open-ended question and evaluated by content analysis. According to the findings of the research, students' satisfaction, expectations and needs must be met in order to ensure quality in vocational colleges. According to the students, practical education should be given more importance than theoretical education. In addition, according to students, physical and technological opportunities of vocational colleges should be increased, more budget should be allocated, effective communication should be established with students and social, scientific and sportive activities should be given importance. The quality of education in vocational colleges can also contribute positively to the quality of the higher education system. Therefore, a quality-oriented policy should be implemented for vocational and technical education in higher education.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2007). Yükseköğretimde değişim: Global trendler ve yeni mekanizmalar. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • Aktaş, F. O., Tüzün-Arpacıoğlu, I. ve Can, E. (2018). Evaluation of ınternship practices in vocational colleges according to the views of academics (Kirklareli University case). Journal of Education and Training Studies. 6(11a), 60-68.
  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 133-140.
  • Altınok, V. (2008). Yükseköğretimde ilke ve yönelimler neler olmalı? Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 41-52.
  • Baykal, Ü., Sökmen, S., Korkmaz, Ş. ve Akgün, E. (2002). Öğrenci memnuniyeti ölçeği geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi, 11(49), 23-32.
  • Can, E., Çiçek, H., Aktaş, F. O., Işık, T., Kasap, B. B., Tezsezer, S. ve Tüzün-Arpacıoğlu, I. (2017). Meslek yüksekokulu mezunlarının meslekî eğitimlerini değerlendirmeleri (Babaeski Meslek Yüksekokulu Örneği). Sosyal Bilimler Dergisi, 4(15), 220-247.
  • Cevher, E. (2015). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ve kalite algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 804-814.
  • Ceylan, H. ve Erbir, M. A. (2015). Meslek Yüksekokullarında kalite: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges. May 2015, 99-106.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Trans. Eds.). Ankara: Siyasal.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2005). The sage handbook of qualitative research. California: Sage Publications.
  • Elmacı, O., Poyraz, K. ve Çalık, M. (1999). Yükseköğretimde (meslek yüksekokullarında) kalite güvence sisteminin oluşturulmasına yönelik bir değerlendirme format önerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1,111-137.
  • Elmas, M. (2012). Bologna süreci: Uygulama veya uygulayamama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 137-141.
  • Erdoğan, M. ve Uşak, M. (2004). Fen bilgisi öğretmen adayları memnuniyet ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 35-54.
  • Güler, Z. (2016). Meslek yüksekokullarında staj sorunsalı: David A.Kolb’un yaşantısal öğrenme kuramı kapsamında Eskişehir Meslek Yüksekokulu Büro Yönetimi ve Asistanlığı öğrencilerinin stajlarının değerlendirilmesi ve öneriler. 1.Ulusal Şişli Sempozyumu, Bildiri Özeti İçinde, 409-430.
  • Günay, D. ve Özer, M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Jelena, L. (2010). Determinants of service quality in higher education, Interdisciplinary Management Research, 6, 631-647.
  • Karacan, S. ve Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: Kalite ve verimlilik için iş yerleri-MYO iş birliğinin gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 168-184.
  • Karahan, M. ve Kuzu, Ö.H. (2014). Yükseköğretimde kalite yönetim sistemi uygulamalarının toplam kalite yönetimi bağlamında değerlendirilmesi: Selçuk Üniversitesi Hadim ve Sarayönü Meslek Yüksekokulları Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 23-41.
  • Karasioğlu, F. ve Duman, H. (2011). Meslek yüksekokullarında muhasebe eğitimi ve kalitesi üzerine bir not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 165-180.
  • Kılıç, S. (2016). Meslek yüksekokullarında uygulamalı alanlarda öğrenme yaklaşımlarının önemi ve öğrenen üzerindeki etkisinin saptanması. 1.Ulusal Şişli Sempozyumu, Bildiri Özeti İçinde, 205-220.
  • Köksoy, M. (1997). Yükseköğretimde kalite ve Türk Yükseköğretimi için öneriler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Marshall, C. & Rossman, B. G. (2006). Designing qualitative research. California: Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Owlia, M. & Aspinwall, E. (1996). A framework for the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education. 4(2), 12-20.
  • Öz, S. (2017). Türkiye’de eğitime dayalı istihdama yönelik meslek yüksekokullarının değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(32), 161-178.
  • Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi. Ankara: SETA Yayınları.
  • Öztürk, H. ve Tataroğlu, M. (2017). Meslek yüksekokullarında hizmet kalitesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(40), 162-179.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Trans. Eds.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından beklentileri Yüzüncü Yıl Üniversitesi İİBF örneği. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(1), 63-79.
  • Singh, K. (2007). Quantitative social research methods. New Delhi: Sage Publications.
  • Şahin, A., E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (EF-ÖMÖ) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 106-122.
  • Şimşek, H., İslim, Ö. F. ve Öztürk, N. (2019). Yükseköğretimde kalite arayışında bir gösterge olarak öğrenci memnuniyeti: Bir ölçek geliştirme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 380-395.
  • Tan, W. & Simpson, K. (2008). Overseas educational experience of Chinese students an evaluation of service quality experience in New Zealand. Journal of Research in International Education, 7(1), 93-112.
  • Türeli, N. ve Aytar, O. (2014). Meslek yüksekokulu eğitiminde hizmet kalitesinin servqual yöntemi ile ölçümü: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde bir uygulama. Akademik Bakış Dergisi, 43.
  • Tüzün-Arpacıoğlu, I., Can, E. ve Aktaş, F. O. (2019). Evaluating the open admission practice in vocational colleges (Kirklareli University case). Journal of Human Sciences, 16(1), 205-215.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M.A. (2013). Meslekî ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242-253.
  • Yavuz, M. ve Gülmez, D. (2016). The assessment of service quality perception in higher education. Education and Science, 41(184), 251-265.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, G. ve Ardıç, K. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Bilgi Dergisi, 1,73-82.
  • YÖDEK. (2007). Yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme rehberi. Ankara.
  • YÖK. (2019). Yükseköğretim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/, web adresinden edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği. (2006). http://www.yodek.org.tr/?page=download#, web adresinden edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği. (2018). Resmî Gazete (Sayı: 30604), https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/11/20181123-16.htm, web adresinden edinilmiştir.

Yükseköğretimde Kalite İçin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 699 - 710, 15.06.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.631558

Öz

Bu araştırmanın amacı, meslek yüksekokullarında kalite için ihtiyaçları belirlemek ve öneriler geliştirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Kırklareli Üniversitesi’nin yedi farklı meslek yüksekokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, yapılandırılmış bir açık uçlu soru ile 120 öğrenciden toplanmış ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, meslek yüksekokullarında kalitenin sağlanabilmesi için öğrenci memnuniyeti, beklenti ve ihtiyaçlarının karşılanması gerekmektedir. Öğrencilere göre, teorik eğitimden daha çok, uygulamalı eğitime önem verilmelidir. Ayrıca, öğrencilere göre meslek yüksekokullarının fiziksel ve teknolojik olanakları arttırılmalı, daha fazla bütçe ayrılmalı, öğrencilerle etkili iletişim kurulmalı, sosyal, bilimsel ve sportif etkinliklere önem verilmelidir. Meslek yüksekokullarındaki eğitimin kalitesi aynı zamanda yükseköğretim sistemindeki kaliteye olumlu katkılar sağlayabilir. Bu nedenle, yükseköğretimde meslekî ve teknik eğitim için kalite odaklı bir politika uygulanmalıdır.

Kaynakça

  • Aktan, C. C. (2007). Yükseköğretimde değişim: Global trendler ve yeni mekanizmalar. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayınları.
  • Aktaş, F. O., Tüzün-Arpacıoğlu, I. ve Can, E. (2018). Evaluation of ınternship practices in vocational colleges according to the views of academics (Kirklareli University case). Journal of Education and Training Studies. 6(11a), 60-68.
  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M. ve Şahin, M. (2014). Meslek yüksekokullarındaki mevcut durum: Sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(3), 133-140.
  • Altınok, V. (2008). Yükseköğretimde ilke ve yönelimler neler olmalı? Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 41-52.
  • Baykal, Ü., Sökmen, S., Korkmaz, Ş. ve Akgün, E. (2002). Öğrenci memnuniyeti ölçeği geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi, 11(49), 23-32.
  • Can, E., Çiçek, H., Aktaş, F. O., Işık, T., Kasap, B. B., Tezsezer, S. ve Tüzün-Arpacıoğlu, I. (2017). Meslek yüksekokulu mezunlarının meslekî eğitimlerini değerlendirmeleri (Babaeski Meslek Yüksekokulu Örneği). Sosyal Bilimler Dergisi, 4(15), 220-247.
  • Cevher, E. (2015). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ve kalite algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 804-814.
  • Ceylan, H. ve Erbir, M. A. (2015). Meslek Yüksekokullarında kalite: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. Electronic Journal of Vocational Colleges. May 2015, 99-106.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Trans. Eds.). Ankara: Siyasal.
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2005). The sage handbook of qualitative research. California: Sage Publications.
  • Elmacı, O., Poyraz, K. ve Çalık, M. (1999). Yükseköğretimde (meslek yüksekokullarında) kalite güvence sisteminin oluşturulmasına yönelik bir değerlendirme format önerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1,111-137.
  • Elmas, M. (2012). Bologna süreci: Uygulama veya uygulayamama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 137-141.
  • Erdoğan, M. ve Uşak, M. (2004). Fen bilgisi öğretmen adayları memnuniyet ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 35-54.
  • Güler, Z. (2016). Meslek yüksekokullarında staj sorunsalı: David A.Kolb’un yaşantısal öğrenme kuramı kapsamında Eskişehir Meslek Yüksekokulu Büro Yönetimi ve Asistanlığı öğrencilerinin stajlarının değerlendirilmesi ve öneriler. 1.Ulusal Şişli Sempozyumu, Bildiri Özeti İçinde, 409-430.
  • Günay, D. ve Özer, M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 1-12.
  • Jelena, L. (2010). Determinants of service quality in higher education, Interdisciplinary Management Research, 6, 631-647.
  • Karacan, S. ve Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) yapılan staj uygulamalarına ilişkin bir araştırma: Kalite ve verimlilik için iş yerleri-MYO iş birliğinin gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 168-184.
  • Karahan, M. ve Kuzu, Ö.H. (2014). Yükseköğretimde kalite yönetim sistemi uygulamalarının toplam kalite yönetimi bağlamında değerlendirilmesi: Selçuk Üniversitesi Hadim ve Sarayönü Meslek Yüksekokulları Örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 23-41.
  • Karasioğlu, F. ve Duman, H. (2011). Meslek yüksekokullarında muhasebe eğitimi ve kalitesi üzerine bir not. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 165-180.
  • Kılıç, S. (2016). Meslek yüksekokullarında uygulamalı alanlarda öğrenme yaklaşımlarının önemi ve öğrenen üzerindeki etkisinin saptanması. 1.Ulusal Şişli Sempozyumu, Bildiri Özeti İçinde, 205-220.
  • Köksoy, M. (1997). Yükseköğretimde kalite ve Türk Yükseköğretimi için öneriler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Marshall, C. & Rossman, B. G. (2006). Designing qualitative research. California: Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Owlia, M. & Aspinwall, E. (1996). A framework for the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education. 4(2), 12-20.
  • Öz, S. (2017). Türkiye’de eğitime dayalı istihdama yönelik meslek yüksekokullarının değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(32), 161-178.
  • Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi. Ankara: SETA Yayınları.
  • Öztürk, H. ve Tataroğlu, M. (2017). Meslek yüksekokullarında hizmet kalitesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(40), 162-179.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Trans. Eds.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından beklentileri Yüzüncü Yıl Üniversitesi İİBF örneği. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(1), 63-79.
  • Singh, K. (2007). Quantitative social research methods. New Delhi: Sage Publications.
  • Şahin, A., E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (EF-ÖMÖ) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 106-122.
  • Şimşek, H., İslim, Ö. F. ve Öztürk, N. (2019). Yükseköğretimde kalite arayışında bir gösterge olarak öğrenci memnuniyeti: Bir ölçek geliştirme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 9(3), 380-395.
  • Tan, W. & Simpson, K. (2008). Overseas educational experience of Chinese students an evaluation of service quality experience in New Zealand. Journal of Research in International Education, 7(1), 93-112.
  • Türeli, N. ve Aytar, O. (2014). Meslek yüksekokulu eğitiminde hizmet kalitesinin servqual yöntemi ile ölçümü: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde bir uygulama. Akademik Bakış Dergisi, 43.
  • Tüzün-Arpacıoğlu, I., Can, E. ve Aktaş, F. O. (2019). Evaluating the open admission practice in vocational colleges (Kirklareli University case). Journal of Human Sciences, 16(1), 205-215.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M.A. (2013). Meslekî ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242-253.
  • Yavuz, M. ve Gülmez, D. (2016). The assessment of service quality perception in higher education. Education and Science, 41(184), 251-265.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, G. ve Ardıç, K. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Bilgi Dergisi, 1,73-82.
  • YÖDEK. (2007). Yükseköğretim kurumlarında akademik değerlendirme ve kalite geliştirme rehberi. Ankara.
  • YÖK. (2019). Yükseköğretim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/, web adresinden edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Yönetmeliği. (2006). http://www.yodek.org.tr/?page=download#, web adresinden edinilmiştir.
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği. (2018). Resmî Gazete (Sayı: 30604), https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/11/20181123-16.htm, web adresinden edinilmiştir.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ertuğ Can 0000-0002-0885-9042

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Kabul Tarihi 18 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Can, E. (2020). Yükseköğretimde Kalite İçin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 699-710. https://doi.org/10.18506/anemon.631558

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.