Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında Yer Alan Matematik Projelerine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 1325 - 1340, 30.12.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1169387

Öz

Bu çalışmanın amacı, TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında yer alan matematik projelerine yönelik matematik projelerinde görevli öğretmen ve öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışma 2021-2022 eğitim-öğretim yılının 2. döneminde TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarı düzenlenmiş bir ortaokulun matematik projelerinde görevli öğretmen ve öğrenciler ile yürütülmüştür. Çalışmada amaçlı örnekleme yaklaşımı yoluyla TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında yer alan 3 ayrı matematik projesinde görevli olan 3 öğretmen ve 9 öğrenci seçilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplamak için araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrenciler tarafından TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında yer alan matematik projeleri için olumlu tutum ve beceriler kazandıkları görüş belirtildiği, öğretmenler tarafından ise öğrencilere birçok katkısı olmasının yanında ekonomik olarak yetersiz olduğu, tekrar katılmak istenmediği ve iyileştirmelerin yapılması gerektiği gibi görüşler ifade edilmiştir. Çalışmanın sonunda TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında yer alan matematik projelerine yönelik öğrenci ve öğretmen görüşleri tartışılmış ve çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Altun, E., & Demirtaş, V. Y. (2013). 6 yaş çocukları için hazırlanan bilim ve bilim insanı öğretim programının etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 67–97.
  • Arslan, M. M. & Eraslan, L. (2003). Yeni eğitim paradigması ve Türk eğitim sisteminde dönüşüm gerekliliği, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:160.
  • Atalmış, E. H., Ataç, A., & Selçuk, G. (2018). TUBİTAK 4006 projelerine ilişkin yönetici, yürütücü ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020.
  • Avcı, E., & Özenir, Ö. S. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 17(3).
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., Bıçak, B. (2014). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Benzer, S., & Evrensel, E. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuari hakkinda öğrenci görüşleri. Journal of Steam Education, 2(2), 28-38.
  • Bolat, B., Bacanak, A., Kaşıkçı, Y., & Değirmenci, S. (2014). Bu benim eserim proje çalışması hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 100-110.
  • Bunderson, E. D. & Anderson, T. (1996). Preservice elementary teachers’ attitudes toward their past experience with science fairs. School Science and Mathematics, 96(7), 371-377.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Ç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Chen, C. H., & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 139-153.
  • Çetinkaya, E., & Ayartepe, S. (2020). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları hakkında öğretmen görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 159-198.
  • Çolakoğlu, M. H., (2018). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Journal of STEAM Education, 1(1), 48-63.
  • Erdem, M. (2002). Proje tabanlı öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22).
  • Günbey, E., & Değirmençay, Ş. A. (2021). 4006 TÜBİTAK bilim fuarı hakkında öğrenci görüşleri: Giresun ili örneği. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 171-188.
  • Hançer, A. H., Şensoy, Ö. & Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 80-88.
  • Jalinus, N., Syahril, S., Nabawi, R. A., & Arbi, Y. (2020). How project-based learning and direct teaching models affect teamwork and welding skills among students. International Journal of Innovation, Creativity and Change., 11(11), 85-111.
  • Karadeniz, O., Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Kavacık, İ., Kılınç, H., Kavacık, L. (2015). Ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin bu benim eserim proje yarışmasına proje hazırlama süreci ile ilgili görüşlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. 24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Niğde.
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S. & Ünlü-Yavaş, P. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarına ve fuarların fizik dersine yönelik öğrenci tutumlarına etkisine ilişkin ziyaretçi görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 287-310.
  • Kucuk, A. (2021). Experiences of Turkish middle school science teachers’ first science fair projects coordination. Education Quarterly Reviews, 4.
  • Kural, N., & Nakiboğlu, C. (2020). Deneyimli kimya öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 bilim fuarları destekleme programlarına yönelik düşüncelerinin incelenmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(1), 71-94.
  • Melber, L. H. & Abraham, L. M. (1999). Beyond the classroom: linking with informal education (Editorial). Science Activities, 36(1), 3-4.
  • Okuyucu, M. A. (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218.
  • Özel, M. & Akyol, C. (2016). Bu benim eserim projeleri hazırlamada karşılaşılan sorunlar, nedenleri ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 141-173.
  • Soyuçok, H. (2018). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları kapsamında hazırlanan fen projeleri hakkında çalışmalara katılan farklı kesimlerin görüşleri “Ağrı ili örneği”. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ağrı.
  • Sülün, Y., Ekiz, S., & Sülün, A. (2009). Proje yarışmasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisi ve öğretmen görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 75-94.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tortop, H. S. (2013). Bu benim eserim bilim şenliğinin yönetici, öğretmen, öğrenci görüşleri ve fen projelerinin kalitesi odağından görünümü. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 255-308.
  • Torun, E. & Akpınar, M. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 Proje Deneyimlerinden Yansımalar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 717-741.
  • TÜBİTAK. (2018a). Öğretmenler için TÜBİTAK bilim fuarları klavuzu. Ankara. (Erişim: 03.07.2022), http://www.TÜBİTAK.gov.tr.
  • TÜBİTAK. (2018b). 4006-TÜBİTAK bilim Fuarları destekleme programı çağrı metni. (Erişim: 03.07.2022), http://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/bilim-ve-toplum/ulusal-destekprogramlari/icerik-4006-tubitak-bilim-fuarlari-destekleme-programi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Determining Teacher and Student Opinions on Mathematics Projects at TÜBİTAK 4006 Science Fair

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 1325 - 1340, 30.12.2022
https://doi.org/10.18506/anemon.1169387

Öz

The aim of this study is to determine the opinions of teachers and students working on mathematics projects in TUBITAK 4006 Science Fair. The study was carried out with teachers and students working in the mathematics projects of a secondary school where TUBITAK 4006 Science Fair was held in the second term of the 2021-2022 academic year. In the study, 3 teachers and 9 students who were involved in 3 different mathematics projects in the TUBITAK 4006 Science Fair were selected through the purposive sampling approach. The research was carried out in the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. In the study, a semi-structured interview form developed by the researchers was used to collect data and evaluated with content analysis. In line with the results obtained, it was stated by the students that they gained positive attitudes and skills for the mathematics projects in the TUBITAK 4006 Science Fair, and the teachers expressed opinions that besides having many contributions to the students, they are economically insufficient, they do not want to participate again, and that improvements should be made. At the end of the study, the opinions of students and teachers about the mathematics projects in the TUBITAK 4006 Science Fair were discussed and solution suggestions were presented.

Kaynakça

  • Altun, E., & Demirtaş, V. Y. (2013). 6 yaş çocukları için hazırlanan bilim ve bilim insanı öğretim programının etkililiği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 67–97.
  • Arslan, M. M. & Eraslan, L. (2003). Yeni eğitim paradigması ve Türk eğitim sisteminde dönüşüm gerekliliği, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:160.
  • Atalmış, E. H., Ataç, A., & Selçuk, G. (2018). TUBİTAK 4006 projelerine ilişkin yönetici, yürütücü ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1999-2020.
  • Avcı, E., & Özenir, Ö. S. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 17(3).
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., Bıçak, B. (2014). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Benzer, S., & Evrensel, E. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuari hakkinda öğrenci görüşleri. Journal of Steam Education, 2(2), 28-38.
  • Bolat, B., Bacanak, A., Kaşıkçı, Y., & Değirmenci, S. (2014). Bu benim eserim proje çalışması hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 100-110.
  • Bunderson, E. D. & Anderson, T. (1996). Preservice elementary teachers’ attitudes toward their past experience with science fairs. School Science and Mathematics, 96(7), 371-377.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Ç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Chen, C. H., & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81.
  • Çermik, H. (2013). Öğretmen adaylarının zihinlerinde canlanan resimdeki bilim insanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 139-153.
  • Çetinkaya, E., & Ayartepe, S. (2020). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları hakkında öğretmen görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 159-198.
  • Çolakoğlu, M. H., (2018). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Journal of STEAM Education, 1(1), 48-63.
  • Erdem, M. (2002). Proje tabanlı öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22).
  • Günbey, E., & Değirmençay, Ş. A. (2021). 4006 TÜBİTAK bilim fuarı hakkında öğrenci görüşleri: Giresun ili örneği. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 171-188.
  • Hançer, A. H., Şensoy, Ö. & Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 80-88.
  • Jalinus, N., Syahril, S., Nabawi, R. A., & Arbi, Y. (2020). How project-based learning and direct teaching models affect teamwork and welding skills among students. International Journal of Innovation, Creativity and Change., 11(11), 85-111.
  • Karadeniz, O., Ata, B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde proje fuarının kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(14), 375-410.
  • Kavacık, İ., Kılınç, H., Kavacık, L. (2015). Ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin bu benim eserim proje yarışmasına proje hazırlama süreci ile ilgili görüşlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. 24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Niğde.
  • Kızılcık, H. Ş., Çağan, S. & Ünlü-Yavaş, P. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarına ve fuarların fizik dersine yönelik öğrenci tutumlarına etkisine ilişkin ziyaretçi görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 287-310.
  • Kucuk, A. (2021). Experiences of Turkish middle school science teachers’ first science fair projects coordination. Education Quarterly Reviews, 4.
  • Kural, N., & Nakiboğlu, C. (2020). Deneyimli kimya öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 bilim fuarları destekleme programlarına yönelik düşüncelerinin incelenmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(1), 71-94.
  • Melber, L. H. & Abraham, L. M. (1999). Beyond the classroom: linking with informal education (Editorial). Science Activities, 36(1), 3-4.
  • Okuyucu, M. A. (2019). 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(2), 202-218.
  • Özel, M. & Akyol, C. (2016). Bu benim eserim projeleri hazırlamada karşılaşılan sorunlar, nedenleri ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 141-173.
  • Soyuçok, H. (2018). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları kapsamında hazırlanan fen projeleri hakkında çalışmalara katılan farklı kesimlerin görüşleri “Ağrı ili örneği”. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ağrı.
  • Sülün, Y., Ekiz, S., & Sülün, A. (2009). Proje yarışmasının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine olan tutumlarına etkisi ve öğretmen görüşleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 75-94.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tortop, H. S. (2013). Bu benim eserim bilim şenliğinin yönetici, öğretmen, öğrenci görüşleri ve fen projelerinin kalitesi odağından görünümü. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 255-308.
  • Torun, E. & Akpınar, M. (2021). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin TÜBİTAK 4006 Proje Deneyimlerinden Yansımalar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 717-741.
  • TÜBİTAK. (2018a). Öğretmenler için TÜBİTAK bilim fuarları klavuzu. Ankara. (Erişim: 03.07.2022), http://www.TÜBİTAK.gov.tr.
  • TÜBİTAK. (2018b). 4006-TÜBİTAK bilim Fuarları destekleme programı çağrı metni. (Erişim: 03.07.2022), http://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/bilim-ve-toplum/ulusal-destekprogramlari/icerik-4006-tubitak-bilim-fuarlari-destekleme-programi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilal Baldemir 0000-0002-5695-4394

Buşra Nayıroğlu 0000-0003-2440-2445

Tayfun Tutak 0000-0002-0277-6377

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Kabul Tarihi 7 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Baldemir, B., Nayıroğlu, B., & Tutak, T. (2022). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarında Yer Alan Matematik Projelerine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1325-1340. https://doi.org/10.18506/anemon.1169387

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.