Doğu Anadolu Bölgesi Yükseköğretim Kurumlarının Sosyal Medya Pazarlaması Bağlamında Değerlendirilmesi
Yıl 2024,
Cilt: 12 Sayı: 3, 800 - 824
Engin Coşkun
Öz
Pazarlama, internet ve web teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte tüketicilere anında erişebilme, ürün/hizmet ya da herhangi bir fikrin pazarlanmasını sağlama amacıyla sosyal medya gibi internet ortamlarına taşınmıştır. Bu süreçte markalar, kurum ya da kuruluşlar rekabet avantajını kaybetmemek amacıyla birçok yenilikçi medyada yerini almıştır. Bu çalışmada, sosyal medya pazarlaması bağlamında Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan kamu üniversitelerinin, rekabetçi avantaj konumlarını sosyal medya üzerinden yürüttüğü pazarlama iletişimi faaliyetleri ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, kurumsal kimlik sunumlarının ve kurumsal vizyonlarının değerlendirilmesi Facebook sosyal ağ sitesi üzerinden içerik analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Facebook sosyal ağ sitesinde sosyal medya pazarlamasını en yoğun kullanan üniversite beş farklı kategoride diğer üniversitelere göre daha fazla paylaşım oranına sahip olan Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’dir. Sosyal medya pazarlaması ile ilgili en az paylaşım oranına sahip olan üniversite ise tüm kategoriler bağlamında herhangi bir paylaşım yapmamış olan Erzurum Teknik Üniversitesi’dir.
Etik Beyan
Çalışmanın etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar arasında yer aldığını beyan ederim.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Proje Numarası
1919B012214027
Teşekkür
Bu çalışma, 1919B012214027 başvuru numarası ile TÜBİTAK 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2022 Yılı 2. Dönem projeleri kapsamında destek almıştır. Proje görevlileri, Munzur Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım lisans öğrencilerine ve Munzur Üniversitesi yönetimine teşekkür ederim.
Kaynakça
- Akyazı, E. (2018). Tercih sürecinde üniversitelerin sosyal medya kullanımı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(4), 677-688.
- Albors, J., Ramos, J. C., & Hervas, J. L. (2008). New learning network paradigms: Communities of objectives, crowdsourcing, wikis and open source. International Journal of Information Management, (28), 194–202.
- Alves, H., Fernandes, C., & Raposo, M. (2016). Social media marketing: a literature review and implications. Psychology & Marketing, 33(12), 1029-1038.
- Arnett, D. B., German, S. D., & Hunt, S. D. (2003). The identity salience model of relationship marketing success: The case of nonprofit marketing. Journal of marketing, 67(2), 89-105.
- Aydın, Ö. (2020). Bir yükseköğretim kurumu web sitesinin ziyaretçi verisi analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 10(2), 299-309. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.391
- Bilgen, Ö. B., & Doğan, N. (2017). Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme tekniklerinin karşılaştırılması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 8(1), 63-78.
- Bingöl, E., & Tahtalıoğlu, H. (2017). Türkiye'de üniversitelerin sosyal medya kullanimi: Gazi Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2405-2423.
- Constantinides, E., & Zinck Stagno, M. C. (2011). Potential of the social media as instruments of higher education marketing: A segmentation study. Journal of marketing for higher education, 21(1), 7-24.
- Doğan, M. E., & Topa Çiftçi, G. (2019). Üniversite Yönetimi ve Öğrenci İletişiminde Sosyal Medya Kullanımı: Fenomen Rektörler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 269-297.
- Futurarts (2011). Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanımı, https://futurarts.wordpress.com/, Erişim tarihi: 01.04.2023.
- Gunelius, S. (2011). 30 minute social media marketing: Step by step techniques to spread the words about your business. New York: McGraw-Hill.
- Hakan, Ü. N., & TÜRKAL, İ. (2018). Kurumsal iletişim bağlamında yükseköğretim kurumlarının sosyal medya kullanımları: Üniversitelerin Youtube kanallarını kullanımları üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 3), 2811-2833.
- http://bingol.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.erzurum.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.firat.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.igdir.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.kafkas.edu.tr Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.yyu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http:/www.alparslan.edu.tr Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http:/www.munzur.edu.tr Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://confluence.ulakbim.gov.tr/pages/viewpage.action?pageId=118196252 Erişim Tarihi: 01.10.2024.
- https://dpip.org.tr/wpcontent/uploads/2022/10/11_10_Medya_Yatiirimlari_Tahmini_2022H1.pdf Erişim tarihi: 30.10.2022
- https://ebyu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://hakkari.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://ozal.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.agri.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.ardahan.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.atauni.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.beu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/aicuni2007 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/ardahanuniresmi Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/atauni1957 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/beusosyalmed/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/bingoluni2007 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/ebyu2006 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/erzurumteknik Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/frtbasinyayin Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/HaberVanYYU Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/hakkariuniv Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/igdiruniversite Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/inukurumsal Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/malatyaturgutozaledu/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/munzuruniv Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/musalparslanuni Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.inonu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.insiderintelligence.com/ Erişim tarihi: 01.04.2023.
- https://www.statista.com/statistics/693449/digital-vs-traditional-marketing-budget-change-according-to-cmos-usa/ Erişim Tarihi: 29.10.2022.
- Jackson, N. (2011) Infographic: Using social media to build brand loyalty.
- http://www.theatlantic.com/technology/archive/2011/07/infographic-using-socialmedia-to-build-brand loyalty/241701/ Erişim Tarihi: 13.03.2023
- James P. & Samantha F. (2019). The university brand and social media: using data analytics to assess brand authenticity, Journal of Marketing for Higher Education, 29(1), 19-44, DOI: 10.1080/08841241.2018.1486345.
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53), 59–68.
- Kim, B., Yoo, M., & Yang, W. (2020). Online engagement among restaurant customers: The importance of enhancing flow for social media users. Journal of hospitality & tourism research, 44(2), 252-277.
- Kortunay, N. (2023). Turkish Universities’ Use of Twitter: a Content Analysis. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (56), 267-279.
- Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. International Biometric Society, 33(1), 159-174.
- Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, (52), 357–365.
- Mason, A. N., Narcum, J., & Mason, K. (2021). Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management, 8(1), 1870797.
- Okmeydan, S. B. (2020). Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanimi: İzmir’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Karşılaştırmalı Analizi. Beykoz Akademi Dergisi, 8(1), 73-96.
- Özmutlu, A., & Kandemir, S. (2021). Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde sosyal medya kullanımı. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1), 102-115.
- Peruta, A., & Helm, C. (2018). University Facebook pages: Engaging the alumni community in the digital era. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 123-150.
- Peruta, A., & Shields, A. B. (2018). Marketing your university on social media: a content analysis of Facebook post types and formats. Journal of Marketing for Higher Education, 28(2), 175-191.
- Piranda, D. R., Sinaga, D. Z., & Putri, E. E. (2022). Online marketing strategy in Facebook marketplace as a digital marketing tool. Journal of Humanities, Social Sciences and Business, 1(3), 1-8.
- Porter M. E. (2001). Strategy and the Internet, New York: Harvard Business Review.
- Saravanakumar, M., & SuganthaLakshmi, T. (2012). Social media marketing. Life science journal, 9(4), 4444-4451.
- Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
- Taylan, H. H. (2011). Sosyal bilimlerde kullanılan içerik analizi ve söylem analizinin karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), 1(2), 63-76.
- Tepe, F. Y., & Adıgüzel, T. (2017). Eğitim kurumlarinda teknoloji ile değişim süreci: Bir yükseköğretim kurumu örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1242-1261.
- Thomas, A. R. (2007). The end of mass marketing: Or, why all successful marketing is now direct marketing. Direct Marketing: An International Journal, (1), 6–16.
- Urban G. (2005). Don’t just relate—Advocate! A blueprint for profit in the era of customer power. New Jersey: Wharton School Publishing.
- Zhang, J. Z., & Watson IV, G. F. (2020). Marketing ecosystem: An outside-in view for sustainable advantage. Industrial Marketing Management, (88), 287-304.
Evaluation of Higher Education Institutions in Eastern Anatolia Region in the Context of Social Media Marketing
Yıl 2024,
Cilt: 12 Sayı: 3, 800 - 824
Engin Coşkun
Öz
With the development of internet and web technologies, marketing has moved to internet environments such as social media in order to instantly reach consumers and market products/services or any idea. In this process, brands, institutions or organizations have taken their place in many innovative media in order not to lose their competitive advantage. In this study, it is aimed to evaluate the competitive advantage positions of public universities in the Eastern Anatolia Region in the context of social media marketing through marketing communication activities carried out through social media. In this regard, the evaluation of corporate identity presentations and corporate visions was carried out using the content analysis technique on the Facebook social networking site. According to the findings of the research; The university that uses social media marketing most intensively on the Facebook social networking site is Van Yüzüncü Yıl University, which has a higher sharing rate than other universities in five different categories. The university with the least sharing rate regarding social media marketing is Erzurum Technical University, which did not share anything in all categories.
Etik Beyan
I declare that the study is among the studies that do not require ethics committee permission.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Proje Numarası
1919B012214027
Teşekkür
This study received support within the scope of TÜBİTAK 2209/A University Students Research Projects Support Program 2022 2nd Term projects with application number 1919B012214027. I would like to thank the project staff, Munzur University Faculty of Communication Public Relations and Promotion undergraduate students and Munzur University management.
Kaynakça
- Akyazı, E. (2018). Tercih sürecinde üniversitelerin sosyal medya kullanımı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(4), 677-688.
- Albors, J., Ramos, J. C., & Hervas, J. L. (2008). New learning network paradigms: Communities of objectives, crowdsourcing, wikis and open source. International Journal of Information Management, (28), 194–202.
- Alves, H., Fernandes, C., & Raposo, M. (2016). Social media marketing: a literature review and implications. Psychology & Marketing, 33(12), 1029-1038.
- Arnett, D. B., German, S. D., & Hunt, S. D. (2003). The identity salience model of relationship marketing success: The case of nonprofit marketing. Journal of marketing, 67(2), 89-105.
- Aydın, Ö. (2020). Bir yükseköğretim kurumu web sitesinin ziyaretçi verisi analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 10(2), 299-309. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.391
- Bilgen, Ö. B., & Doğan, N. (2017). Puanlayıcılar arası güvenirlik belirleme tekniklerinin karşılaştırılması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 8(1), 63-78.
- Bingöl, E., & Tahtalıoğlu, H. (2017). Türkiye'de üniversitelerin sosyal medya kullanimi: Gazi Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 2405-2423.
- Constantinides, E., & Zinck Stagno, M. C. (2011). Potential of the social media as instruments of higher education marketing: A segmentation study. Journal of marketing for higher education, 21(1), 7-24.
- Doğan, M. E., & Topa Çiftçi, G. (2019). Üniversite Yönetimi ve Öğrenci İletişiminde Sosyal Medya Kullanımı: Fenomen Rektörler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 269-297.
- Futurarts (2011). Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanımı, https://futurarts.wordpress.com/, Erişim tarihi: 01.04.2023.
- Gunelius, S. (2011). 30 minute social media marketing: Step by step techniques to spread the words about your business. New York: McGraw-Hill.
- Hakan, Ü. N., & TÜRKAL, İ. (2018). Kurumsal iletişim bağlamında yükseköğretim kurumlarının sosyal medya kullanımları: Üniversitelerin Youtube kanallarını kullanımları üzerine bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 3), 2811-2833.
- http://bingol.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.erzurum.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.firat.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.igdir.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.kafkas.edu.tr Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http://www.yyu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http:/www.alparslan.edu.tr Erişim tarihi: 01.11.2023.
- http:/www.munzur.edu.tr Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://confluence.ulakbim.gov.tr/pages/viewpage.action?pageId=118196252 Erişim Tarihi: 01.10.2024.
- https://dpip.org.tr/wpcontent/uploads/2022/10/11_10_Medya_Yatiirimlari_Tahmini_2022H1.pdf Erişim tarihi: 30.10.2022
- https://ebyu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://hakkari.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://ozal.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.agri.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.ardahan.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.atauni.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.beu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/aicuni2007 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/ardahanuniresmi Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/atauni1957 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/beusosyalmed/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/bingoluni2007 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/ebyu2006 Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/erzurumteknik Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/frtbasinyayin Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/HaberVanYYU Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/hakkariuniv Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/igdiruniversite Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/inukurumsal Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/malatyaturgutozaledu/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/munzuruniv Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.facebook.com/musalparslanuni Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.inonu.edu.tr/ Erişim tarihi: 01.11.2023.
- https://www.insiderintelligence.com/ Erişim tarihi: 01.04.2023.
- https://www.statista.com/statistics/693449/digital-vs-traditional-marketing-budget-change-according-to-cmos-usa/ Erişim Tarihi: 29.10.2022.
- Jackson, N. (2011) Infographic: Using social media to build brand loyalty.
- http://www.theatlantic.com/technology/archive/2011/07/infographic-using-socialmedia-to-build-brand loyalty/241701/ Erişim Tarihi: 13.03.2023
- James P. & Samantha F. (2019). The university brand and social media: using data analytics to assess brand authenticity, Journal of Marketing for Higher Education, 29(1), 19-44, DOI: 10.1080/08841241.2018.1486345.
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, (53), 59–68.
- Kim, B., Yoo, M., & Yang, W. (2020). Online engagement among restaurant customers: The importance of enhancing flow for social media users. Journal of hospitality & tourism research, 44(2), 252-277.
- Kortunay, N. (2023). Turkish Universities’ Use of Twitter: a Content Analysis. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (56), 267-279.
- Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. International Biometric Society, 33(1), 159-174.
- Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, (52), 357–365.
- Mason, A. N., Narcum, J., & Mason, K. (2021). Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management, 8(1), 1870797.
- Okmeydan, S. B. (2020). Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanimi: İzmir’deki Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Karşılaştırmalı Analizi. Beykoz Akademi Dergisi, 8(1), 73-96.
- Özmutlu, A., & Kandemir, S. (2021). Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde sosyal medya kullanımı. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1), 102-115.
- Peruta, A., & Helm, C. (2018). University Facebook pages: Engaging the alumni community in the digital era. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 123-150.
- Peruta, A., & Shields, A. B. (2018). Marketing your university on social media: a content analysis of Facebook post types and formats. Journal of Marketing for Higher Education, 28(2), 175-191.
- Piranda, D. R., Sinaga, D. Z., & Putri, E. E. (2022). Online marketing strategy in Facebook marketplace as a digital marketing tool. Journal of Humanities, Social Sciences and Business, 1(3), 1-8.
- Porter M. E. (2001). Strategy and the Internet, New York: Harvard Business Review.
- Saravanakumar, M., & SuganthaLakshmi, T. (2012). Social media marketing. Life science journal, 9(4), 4444-4451.
- Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
- Taylan, H. H. (2011). Sosyal bilimlerde kullanılan içerik analizi ve söylem analizinin karşılaştırılması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), 1(2), 63-76.
- Tepe, F. Y., & Adıgüzel, T. (2017). Eğitim kurumlarinda teknoloji ile değişim süreci: Bir yükseköğretim kurumu örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1242-1261.
- Thomas, A. R. (2007). The end of mass marketing: Or, why all successful marketing is now direct marketing. Direct Marketing: An International Journal, (1), 6–16.
- Urban G. (2005). Don’t just relate—Advocate! A blueprint for profit in the era of customer power. New Jersey: Wharton School Publishing.
- Zhang, J. Z., & Watson IV, G. F. (2020). Marketing ecosystem: An outside-in view for sustainable advantage. Industrial Marketing Management, (88), 287-304.