Logic, as a system designed to distinguish between right and wrong, necessitates that all judgments pertain to a “thing.” In categorical propositions, this judgment is anchored in the “thing,” which is represented by the term “subject.” The subject serves as the foundational element upon which the entire logical system is built. Within the classical tradition of logic, it is widely accepted that only affirmative propositions presuppose the existence of their subjects. However, for a judgment to be formed within a proposition, the subject must refer to an existent. This study examines the debates within the classical tradition regarding the existence of the subject in propositions and questions its existential significance based on these discussions. The existence of the subject holds pivotal importance in classical logic for several reasons. For example, to establish a contradiction between two propositions, the “unity of subject”—one of the eight conditions for contradiction—requires that the same subject be used in both propositions. Furthermore, the study explores the discussions between Farabi and Ibn Sina regarding the actuality and possibility of the individuals to which the subject refers, evaluating their approaches to the possible individuals denoted by the subject. At its core, analyzing the ontological implications of the subject is essential for assessing the coherence and consistency of the logical system.
Propositions Judgement Subject Existence Existential Import.
Doğruyu yanlıştan ayıran bir sistem olması itibari ile, Mantıkta oluşturulan tüm yargılar bir “şey” hakkında olmak zorundadır. Yüklemli önermelerde de yargı bu şey üzerine bina edilir. Önermede bu “şeye” referansta bulunan kavram “konu” terimi ile karşılanır. Konu tüm sistemin kendisi üzerine bina edildiği yapı taşıdır. Klasik gelenekte, yalnızca olumlu önermelerin konularının varlığını gerektirdiği yaklaşımı yaygındır. Oysa önermede bir yargının oluşturulabilmesi için, konunun bir varlığa referansta bulunması gerekmektedir. Bu çalışmada, önermede konunun varlığına yönelik klasik gelenekte yer alan tartışmalar incelenecek ve bu tartışmalar dolayısıyla konunun varlıksal değeri sorgulanacaktır. Zira konunun varlığı, klasik mantık açısından birçok veçheden oldukça önemlidir. Örneğin iki önerme arasında çelişkinin oluşabilmesi için sekiz birlik şartından biri olan “konuda birliğin” sağlanabilmesi adına var olan konunun iki ayrı önermede kullanılması gerekmektedir. Ayrıca konunun referansta bulunduğu fertlere yönelik Fârâbî-İbn Sinâ arasındaki fiil-imkân tartışmalarına yer verilerek konunun olası fertlerine yönelik yaklaşımlar değerlendirilecektir. En temelde mantıksal sistemin tutarlılığının tespiti için konunun varlıksal anlamının irdelenmesi önem arz etmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Düşünce Tarihi, Ortaçağ Felsefesi, Felsefe Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.