Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 169 - 188, 24.12.2023

Öz

Son yıllarda dünya genelinde Covid-19 gibi yaşanan salgın hastalıklar veya yıkıcı etkiye sahip doğal afetler yüz yüze eğitimin sağlıklı bir şekilde yapılmasına engel olmakta ve eğitim faaliyetleri bu süreçte uzaktan eğitim vasıtasıyla sürdürülmektedir. Dünya genelindekine benzer biçimde Türkiye’deki eğitim kurumlarında da pandemi veya doğal afetler gibi durumlarda uzaktan eğitim modeli ile eğitime devam edilmektedir. Bu kapsamda ülkemizde uzaktan eğitimin imkân ve sınırlılıkları üzerine eğitim alanında yapılan çalışmaların da aynı paralelde hızla arttığı görülmektedir. Ancak din eğitimi alanında ve pedagojik formasyon dersleri özelinde bu konuyla ilgili yapılan çalışmaların azlığı dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın temel amacı İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin pedagojik formasyon derslerinin uzaktan eğitime ile işlenmesine yönelik tutumlarını tespit etmektir. Bu temel amaç doğrultusunda öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutum düzeyleri incelenmiş ve farklı değişkenlere yönelik ilişkileri araştırılmıştır. Çalışma, nicel ve nitel yöntemin bir arada kullanıldığı karma desene göre desenlenmiştir. Çalışmanın nicel bölümünde veri toplama aracı olarak pedagojik formasyon derslerinin uzaktan eğitime yönelik olan tutum ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın nitel bölümünde ise yarı yapılandırılmış görüşme sorularından faydalanılmıştır. Çalışmanın verileri 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi başında Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemi bu fakültede öğrenime devam eden 294 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sonucuna göre “Ev İnternetine Sahip Olma” değişkeni hariç diğer değişkenlerin anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Nitel verilerin sonucuna bakıldığında öğrencilerin genel olarak uzaktan eğitimin işlenmesinde bir sıkıntı yaşamadığı fakat yaşanan en büyük problemin teknik nedenlerle olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin, pedagojik formasyon dersleri özelinde uzaktan eğitimin bazı yararlarının olduğunu düşünmekle birlikte uzaktan eğitimin, yüz yüze eğitimin yerine geçemediği şeklindeki bir görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ağır, F., Gür, H., ve Okçu, A. (2007). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3(2), 128–139.
  • Akman, A. (2021). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Altaş, N. (2016). “Türkiye’de Dinî Yükseköğretim Alanında Uzaktan Eğitimle İlgili Algı Sorunları ve İLİTAM Uygulamaları”. Değerler Eğitimi Dergisi14/31, 7–4.
  • Altun, V. K. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies - Education, 16(5), 2127-2145.
  • Balcı, A. (2020). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (14.Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020).
  • Bilimsel araştırma yöntemleri (28.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik (6.Baskı). Pegem Akademi.
  • Demir, B. (2020). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim İle Yürütülen Matematik Derslerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(39): 2448-2454.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erpay, İ. (2021). Zorunlu Uzaktan Eğitim: Covid-19 Pandemisi Surecinde İlahiyat Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Marifetname. 8/1, 169-204.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Turkish Studies, 15(4), 403–422. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43798
  • Güngör, A. (2021). Yükseköğretim Öğrencilerinin ‘Uzaktan Eğitim’ Kavramına İlişkin Metaforik Algıları: Kilis 7 Aralık Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Örneği. Eskiyeni / 45. 693–717. https://doi.org/10.37697/eskiyeni.945841
  • İşman, A. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Kaymakcan, R., Meydan, H., Telli, A. ve Cevherli, K. (2013). Paydaşlarına Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11 (26) , 71-110.
  • Kaymakcan, R., Meydan, H. Telli, A. ve Cevherli, K. (2014). “İlahiyat Lisans Tamamlama Programının Verimliliği Üzerine Olgusal Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13/26, 43–62. https://doi.org/10.14395/jdiv121
  • Kocaman, K. ve Özkaplan, B. N. (2021). Covid-19 Salgın Sürecinde Din Görevlilerinin Görüşlerine Göre Diyanet İşleri Başkanlığının Uzaktan Din Eğitimi Uygulamaları: Manisa İl Örneği, International Social Sciences Studies Journal, 7 (92), 5574-5585.
  • Koç, A. (2020), “Covid-19 Salgını Sürecinde İlahiyat Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması Dersinin Uzaktan Eğitim Yoluyla Yapılması: Örnek Bir Uygulama Model”. Milli Eğitim Dergisi, 49/1, 851-875. https://doi.org/10.37669/milliegitim.770561
  • Kurttekin, F. (2022): COVID-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim: İlahiyat/İslami İlimler Fakülteleri Öğretim Elemanlarının Görüşleri". Tasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi 8/1, 31-60. https://doi.org/10.47424/tasavvur.1067252
  • Onwuegbuzie, A.J., & Johnson, R.B. (2004). Mixed method and mixed model research. In Johnson, R.B., Christensen, L.B. (Eds.) Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches, (pp. 408–431). Allyn and Bacon, Needham Heights, MA.
  • Öncü, A. ve Kırcı, R. (2021), Covid 19 Pandemi Sürecinde İlahiyat Arapça Hazırlık ve Lisans Öğrenimi Gören Öğrencilerin Deneyimleri Hakkında Bir Durum Çalışması. Turkish Academic Research Review, 6 (5), 1414-1446.
  • Özdemir, O. ve Erdoğan, İ. (2021). Covid-19 pandemisi surecinde İlahiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12, 11-41.
  • Selçuk, M., Sözen, H., Şimşek, V. ve İpek, Y. (2021) The Online Learning Experience of Theology Students in Turkey during the COVID-19 Pandemic: A New Disposition for RE?, Religious Education, 116:1, 74-90, DOI:10.1080/00344087.2021.1879987
  • Tuncer, M. (2020). Nicel Araştırma Desenleri. Behçet, O. ve Ahmet, Ç. (Ed.). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (205-227). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Umut, T., Ceylan İ. ve Ceylan, H. (2022). DKAB Öğretmenlerinin Deneyimlerinde Uzaktan Eğitim Sürecinin Anlamı: Fenomenolojik Bir İnceleme. İslami Araştırmalar, 33(1), 77 – 101.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazıbaşı, M. A., Yemenici, A., Serinsu, M. E. ve Zengin, Z. S. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde İlahiyat/İslami İlimler Fakültesi Öğretim Elemanları ve Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Sistemi ile İlgili Tecrübelerinin Değerlendirilmesi Üzerine Nicel Bir Araştırma. ULUM 4/1, 231-264.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK, 2023. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/BasinDuyurusu/2023/basin-duyurusu-universitelerde-uzaktan-egitime-gecis.pdf
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rıdvan Demir 0000-0002-6141-6638

Sinan Schreglmann 0000-0002-5738-3167

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, R., & Schreglmann, S. (2023). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları. Antakiyat, 6(2), 169-188.
AMA Demir R, Schreglmann S. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları. Antakiyat. Aralık 2023;6(2):169-188.
Chicago Demir, Rıdvan, ve Sinan Schreglmann. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim Ile İşlenmesine Yönelik Tutumları”. Antakiyat 6, sy. 2 (Aralık 2023): 169-88.
EndNote Demir R, Schreglmann S (01 Aralık 2023) İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları. Antakiyat 6 2 169–188.
IEEE R. Demir ve S. Schreglmann, “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları”, Antakiyat, c. 6, sy. 2, ss. 169–188, 2023.
ISNAD Demir, Rıdvan - Schreglmann, Sinan. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim Ile İşlenmesine Yönelik Tutumları”. Antakiyat 6/2 (Aralık 2023), 169-188.
JAMA Demir R, Schreglmann S. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları. Antakiyat. 2023;6:169–188.
MLA Demir, Rıdvan ve Sinan Schreglmann. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim Ile İşlenmesine Yönelik Tutumları”. Antakiyat, c. 6, sy. 2, 2023, ss. 169-88.
Vancouver Demir R, Schreglmann S. İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Pedagojik Formasyon Derslerinin Uzaktan Eğitim ile İşlenmesine Yönelik Tutumları. Antakiyat. 2023;6(2):169-88.

Flag Counter