Son yıllarda Türkiye’de sosyobilimsel konular
üzerine yapılan araştırmaların artış gösterdiği bununla beraber konunun
öneminin de aynı doğrultuda vurgulandığı görülmektedir. Yapılan araştırmaların
detaylı olarak incelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada Türkiye'de sosyobilimsel
konulara yönelik 2008-2018 yılları arasında yayımlanmış tüm tez ve makaleler değerlendirilmiştir. Böylece sosyobilimsel
konular hakkında yapılan çalışmaların belirli özellikleri bakımından bir arada
incelenmesi ile bütüncül bir bakış açısının sunulması hedeflenmiştir. İlgili
tez ve makalelerin incelenmesi tarama modelinde gerçekleştirilmiş ve belirlenen ölçütlere göre tespit edilmiş
toplam 101 çalışma; “araştırmanın yılı, araştırma konusu, araştırmanın amacı,
araştırma türü, araştırma yöntemi, veri toplama araçları ve sonuçları” açısından ele alınmıştır. Çalışmada elde
edilen bulgulara göre; en çok çalışmanın yapıldığı yılın 2018 ve hiç çalışma
olmayan yılın ise 2010 olduğu belirlenmiştir. Bu konuyla ilgili tezler daha
sınırlı sayıdayken makalelerin çoğunlukta olduğu görülmüştür. Veri toplama
araçlarından en çok ölçek ve görüşme formu en az ise argümantasyon formu ve
senaryolar kullanıldığı gözlemlenmiştir. İzlenen araştırma yöntemi olarak nicel
ve nitel araştırma sayısının eşit oranda olduğu belirlenmiştir. Genellikle çalışılan
konunun GDO’lu besinler olduğu anlaşılmıştır. En fazla öğretmen adayları ve
ortaokul öğrencileri ile çalışılmıştır. Genel olarak bakıldığında ise
sosyobilimsel konulara yönelik görüş belirleme, argümantasyon becerisi, tutum
ve karar verme eğiliminin belirlenmesinin amaçlandığı ortaya çıkmıştır. Bu
çalışmadan elde edilen sonuçların ileride yapılacak sosyobilimsel konulara
yönelik araştırmalara kaynaklık edeceği ve bu doğrultuda önemli pratik faydalar
sağlayacağı düşünülmektedir.
Sosyobilimsel konular fen eğitimi sosyobilimsel konu araştırmaları
In recent years,
however, the increased importance of the subject of the research on
socioscientific issues in Turkey are also highlighted in the same direction. In
this study, it is intended to be a comprehensive review of research published
between the years 2008-2018 for all theses and articles socioscientific issues
in Turkey were evaluated. So, it is aimed to present a holistic perspective by
examining the studies carried out on socioscientific issues in terms of certain
characteristics. The examination of related theses and articles was
carried out in the survey model and 101 studies were determined according to
the criteria; “year of research, research subject, aim of research, research
type, research method, data collection tools and results”. According
to the findings; It was determined that the year in which most work was carried
out was 2018 and the year without any work was 2010. While
the theses on this subject were more limited, it was seen that the articles
were in the majority. It was observed that
scales and interview forms were the most used data collection tools and
argumentation forms and scenarios were the least. It
was determined that the number of quantitative and qualitative research was
equal in the research method followed. Generally,
it was understood that the subject studied was GMOs foods. The study groups
were mostly composed of teachers and middle school students. In general, it was found that the aim of determining
opinions, argumentation skills, attitudes and decision-making tendencies
towards socioscientific issues was aimed. It is thought that the results
obtained from this study will be the source of future research on sociological
issues and will provide important practical benefits in this direction.
Socioscientific issues science education socioscientific issues researches
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |