Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 59 - 71, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Argun, Y. (2005). Anne Baba Ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülüğü İle Okulöncesi Çocukların Davranışsal - Duygusal Güçlülüğü Ve Kendilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Ağdemir, S. (1991). Aile ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 1 (1).
  • Akın, S. (2007). İslam’da İnsan Sevgisi. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (17), 137-147.
  • Akyol, A. (2012). Ahlâk-ı Nâsırî'de Ahlâk ve Siyaset İlişkisi: Sevgi Erdemi Merkezli Bir Okuma . Değerler Eğitimi Dergisi , 10 (24) , 7-30.
  • Arıkdal, E. (1989). Sevgi Gücünün Evrendeki Yeri. Eskişehir T.C. Anadolu Üniversitesi Kültürel Çalışmalar ve Çevre Eğitimi Merkezi'nin Düzenlediği “Sevgi Düşüncesi" Seminerinde Sunulan Tebliğ, 17-18 Mayıs 1989, Eskişehir.
  • Aristoteles.(1997). Nikomokhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Sınıf Yönetimi. (ed. Leyla Küçükahmet) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Atik, M. K. (2007). Aşık Mahzûni Düşüncesinde Tanrı Ve İnsan Sevgisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (9), 1-11.
  • Avcı, M. (2018). Tehzîbu’l-Ahlâk’da Sevgi Erdemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (3), 3021-3033.
  • Aydın, M. Z. (2003). Ailede Ahlak Eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (2) , 125-158.
  • Aydın, A. H. & Çamur, Ö. (2018). Kamu Yönetiminde Sevgi ve Adaletin Gerekliliği Ve Önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30) , 1041-1073. Bahar, H.İ. (2011). Sosyoloji. İstanbul: AkademikHayat.
  • Balat,G. & Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • Başkurt, İ. (2012). Gençlik, Madde Bağımlılığı ve Korunma Yolları (Psiko-Sosyal Bir Yaklaşım) . Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 0 (8) .
  • Bayraklı, B. (1994). Eğitimde Disiplin, Ceza Ve Dayak Üzerine. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (1), 98-107.
  • Bayraktar, L. (2021). Yûnus Emre Düşüncesinde Medeniyet Değerleri. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Yunus Emre Özel Sayısı, 48-56. Bozdağ, M. (2007). Sevgi Zekası. İstanbul: Yakamoz Yayıncılık.
  • Buluş, M.ve Bağcı, B. (2016). Evlilik Doyumu: Aile Yılmazlığı ve Etkili İletişim Becerilerinin Rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (40) , 0-0. Burger, M.J. (2006). Kişilik. ( çev: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Buscaglia, L.(1984). Yaşamak, Sevmek ve Öğrenmek (çev: Nesrin Kasap) İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Kayserilioğlu, R. Kainatı Yöneten Güç Sevgi. İstanbul: Sevgi Yayınları.
  • Canel, A. N. (2013). Evlilik ve Aile Hayatı. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Coşkun, A. (2010). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Sevgi. İslam’da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler-Tartışmalı İlmi Toplantı, 187-217.
  • Çelikkaya, H. (2013). Eğitim Ve Yönetimde Sevgı̇ Faktörü. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (8) , 67-72.
  • Demirkol, M. (2015). Barışın İnşasında Sevgi ve Adaletin Gücü. International Journal of Sport Culture and Science, 3( 2), 416-424.
  • Ergen, G. (2019). Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Olarak Eğitim Surecinin Temel Yapıtaşları: Sevgi, Saygı, Güven. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 479-510.
  • Erol, A. (2016). Fıkhî Bakış Açısıyla Ahlâkî Değerlerin Kazandırılması. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 230-252.
  • Eskin, M. (2019). Buhârî'nin el-Edebü'l-Müfred Adlı Eserindeki Aile Konulu Hadislerin Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Ersanlı, K. (2014). Aile İçi İlişkilerin Dayandığı Psikolojik Temeller. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 5 (1), 51-54.
  • Farabi. (1987). Fusulü'l Medeni. (çev: Hanifi Özcan). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları
  • Fromm, E. (1985). Sevme Sanatı. (çev: Işıtan Gündüz). İstanbul: Say Yayınları.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Göktürk, İ. & Yılmaz, M. (2019). Sosyal Problemler Ve Sosyal Risk Analizi: Kahramanmaraş Kentsel Alanı Araştırması. Ankara: İksad Publishing House.
  • Güler, E.& Akpınar, Ş. (2019). Mehmet Güler’in Öykülerinde Sevgi. International Journal of Language Academy, (27), 1-18.
  • Gül,H. (2020). Değişen Kent Ailesinde Sevgi Anlayışları ve İlişkilerine Sosyolojik Bir Yaklaşım. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 3 (2), 83-96.
  • İbn Miskeveyh, Ebu Ali Ahmed b. Muhammed b. Ya’kub. (1983). Ahlakı Olgunlaştırma (Tehzîbü’l-Ahlâk), ( çev: Abdulkadir Şener, İsmet Kayaoğlu, Cihat Tunç). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kayadibi, F. (2012). Sevgi Faktörünün Eğitim Verimliliği Üzerine Etkisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 0 (5), 34-50.
  • Kılıç, İ. (2020). Kur’an’a Göre Aile Kurumunun Bekasını Sağlamaya Yönelik Ahlak Kuralları. Uluslararası Aile Sempozyumu Bildiriler Kitabı Cilt-I, 15-17 Ekim 2020, Sinop
  • Kınalızade Ali Çelebi, (2016). Ahlak-ı Ala’i. (çev: Murat Demirkol) Ankara: Fecr Yayınları.
  • Küçükkaya, M. A. (2016) . Hoca Ahmed Yesevi’de İnsan Sevgisi. Diyanet İlmi Dergisi, 52 (4 ), 113-128.
  • Nazlı, S. (2013). Aile Danışmanlığı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ocak, H. (2013). İslam Ahlak Felsefesinde Et-Tedbiru’l-Menzil/Ev İdaresi Kavramı. Journal of Intercultural and Religious Studies, (6), 85-118.
  • Ocakzade, H. H. (2019). Tûsî ve Kınalızâde’de Bir Devlet Ahlakı Olarak Sevgi Erdemi. Talim, 3 (1) , 31-48.
  • Özmen, F. (1999). Etkili Eğitimin Gerçekleştirilmesinde Duyuşsal Alanın Önemi: Sevgi Eğitimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 193-198.
  • Özgen, M. K. (2018). Farabi’nin Adalet Anlayışı (Hak, Liyakat ve Pay Teorisi). Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (8), 43-63.
  • Peck, M.S. (2013). Az Seçilen Yol. (çev: Rengin Özer). İstanbul: Akaşa Yayınları.
  • Sorokin P. (2002). Aşkın Anotomisi. (der: A. Krich, çev: Mehmet Harmancı). İstanbul: Say.
  • Sönmez, V. (1997). Sevgi Eğitimi. Ankara: Ertem Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Sprecher, S. & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5),
  • Şahin, Ş. , Ökmen, B. & Kılıç, A. (2019). Sevgi Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Sevgi ve Sevgi Eğitimi Dersine Dair Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (1) , 176-197.
  • Şengün, M. (2007). Ahlaki Gelişimin Psiko-Sosyal Dinamikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (23 ), 201-221.
  • Taşköprîzâde Ahmed Efendi. (1975). Mevzûâtü’l-ulûm. ( sad: Mümin Çevik). İstanbul: Üçdal Neşriyat.
  • Teyfurov, M. (2014). Kur'an-ı Kerim'de Aile Yapısı. Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (3), 183-200.
  • Tülüce, H. ve Alper, A.T. (2021). Kalpleri Ayarlama Enstitüsü. https://books.google.com.tr/books?id=p_IkEAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=kalpleri+ayarlama+enstit%C3%BCs%C3%BC&hl=tr&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=kalpleri%20ayarlama%20enstit%C3%BCs%C3%BC&f=false adresinden alındı.
  • Usta. M. (1995). Divan-I Kebir'de Mevlananın Eğitim Görüşü. İstanul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeğin, H. İ. (2007). Hz. Peygamber (Sav)'İn Hadislerinde Sevgiyi Geliştiren Unsurlar. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (17), 149-161.
  • Yeşilyurt, E. (2008). Eğitim Programlarının Hedeflerine Ulaşılması Bağlamında Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarına Olan Kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(2), 23-42.
  • Yıldız, D. Ç. (2011). İbrahim Zeki Burdurlu’nun Eserlerinde Sevgi Değeri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (29) , 203-230.
  • Yılmaz, Y. & Uysal, E. (2019). Taşköprülüzâde’de Eğitimin İlkesi Olarak Sevgi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1) , 209-232.

Sevginin Birey, Aile, Toplum ve Eğitim Üzerindeki Etkileri

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 59 - 71, 31.12.2022

Öz

İnsan hayatını olumlu yönde etkileyen ve insana değer katan en önemli faktörlerden biri sevgidir. Sevgi;
yakınlaştıran, birleştiren ve bütünleştiren, ruhsal ihtiyaçları gideren, psikolojik dünyamızı iyileştiren bir olgu olarak yaşamın her alanında etkin bir güce sahip olmaktadır. Ancak küreselleşmenin yoğun etkisi altında kalındığı bir zamanda sevgiye duyulan ihtiyaç ve eksiklik sağlıklı ve verimli bir yaşamı daha da zorlaştırmıştır. Bu açıdan bakıldığında sevginin varlığı, bireysel ve toplumsal hayat için yaşamsal bir değer ve önem taşımaktadır. Nitekim birbirinden farklı ne kadar çok ahlaki değer var olsa da sevgi, yaşamsal değerler arasında en önemli faktörler arasında yer almaktadır. Çünkü sevgi bedensel ve ruhsal bütünlüğü koruyan hayati bir ihtiyaçtır. Özellikle kişilik gelişiminin ilk temellerinin atıldığı ailede ve sonrasında insan kişiliği üzerine etkisi olan eğitim ve toplum çerçevesinden bakıldığı zaman, değeri ve önemi daha belirgin şekilde ortaya çıkmaktadır. Aile, okul ve toplum gibi teorik ve pratik davranışlarının kazanıldığı yer ve ortamlarda sevginin geliştirilmesi, içselleştirilmesi ile birey ve toplum hayatında oluşabilecek sorun ve sıkıntılar aşılmaktadır. Yaşamsal enerjiyi yüksek tutan, olumlu bir bakış açısı geliştiren, insanı onaran ve olgunlaştıran, birleştiren ve güçlendiren, huzur ve sükûneti sağlayan unsurlar gibi sevgiyi daha geniş bir yelpazede ele aldığımızda, birçok olumlu etkenlerinden söz etmek mümkündür. Bu çalışmada da her geçen gün bozulmaların ve kargaşaların arttığı bir zamanda sevginin; birey, aile, toplum ve eğitim faktörleri üzerinde mütalaa etmek, psiko-sosyal açıdan nasıl bir mükemmellik sağladığını anlatmaya çalışmakta fayda olduğu görülmüştür. Dolayısıyla sevginin ne olduğu, birey, aile, toplum ve eğitim üzerinde nasıl şekillendiği, ne gibi olumlu sonuçlar doğurduğu, insan yaşamını daha verimli ve etkili kılabilmesi açısından nasıl bir kılavuzluk özelliği taşıdığı farklı görüşler ışığında anlatılarak hayattaki önemi ortaya koymaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Argun, Y. (2005). Anne Baba Ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülüğü İle Okulöncesi Çocukların Davranışsal - Duygusal Güçlülüğü Ve Kendilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Ağdemir, S. (1991). Aile ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 1 (1).
  • Akın, S. (2007). İslam’da İnsan Sevgisi. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (17), 137-147.
  • Akyol, A. (2012). Ahlâk-ı Nâsırî'de Ahlâk ve Siyaset İlişkisi: Sevgi Erdemi Merkezli Bir Okuma . Değerler Eğitimi Dergisi , 10 (24) , 7-30.
  • Arıkdal, E. (1989). Sevgi Gücünün Evrendeki Yeri. Eskişehir T.C. Anadolu Üniversitesi Kültürel Çalışmalar ve Çevre Eğitimi Merkezi'nin Düzenlediği “Sevgi Düşüncesi" Seminerinde Sunulan Tebliğ, 17-18 Mayıs 1989, Eskişehir.
  • Aristoteles.(1997). Nikomokhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Sınıf Yönetimi. (ed. Leyla Küçükahmet) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Atik, M. K. (2007). Aşık Mahzûni Düşüncesinde Tanrı Ve İnsan Sevgisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (9), 1-11.
  • Avcı, M. (2018). Tehzîbu’l-Ahlâk’da Sevgi Erdemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (3), 3021-3033.
  • Aydın, M. Z. (2003). Ailede Ahlak Eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (2) , 125-158.
  • Aydın, A. H. & Çamur, Ö. (2018). Kamu Yönetiminde Sevgi ve Adaletin Gerekliliği Ve Önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30) , 1041-1073. Bahar, H.İ. (2011). Sosyoloji. İstanbul: AkademikHayat.
  • Balat,G. & Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • Başkurt, İ. (2012). Gençlik, Madde Bağımlılığı ve Korunma Yolları (Psiko-Sosyal Bir Yaklaşım) . Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 0 (8) .
  • Bayraklı, B. (1994). Eğitimde Disiplin, Ceza Ve Dayak Üzerine. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (1), 98-107.
  • Bayraktar, L. (2021). Yûnus Emre Düşüncesinde Medeniyet Değerleri. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Yunus Emre Özel Sayısı, 48-56. Bozdağ, M. (2007). Sevgi Zekası. İstanbul: Yakamoz Yayıncılık.
  • Buluş, M.ve Bağcı, B. (2016). Evlilik Doyumu: Aile Yılmazlığı ve Etkili İletişim Becerilerinin Rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (40) , 0-0. Burger, M.J. (2006). Kişilik. ( çev: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Buscaglia, L.(1984). Yaşamak, Sevmek ve Öğrenmek (çev: Nesrin Kasap) İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Kayserilioğlu, R. Kainatı Yöneten Güç Sevgi. İstanbul: Sevgi Yayınları.
  • Canel, A. N. (2013). Evlilik ve Aile Hayatı. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Coşkun, A. (2010). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Sevgi. İslam’da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler-Tartışmalı İlmi Toplantı, 187-217.
  • Çelikkaya, H. (2013). Eğitim Ve Yönetimde Sevgı̇ Faktörü. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (8) , 67-72.
  • Demirkol, M. (2015). Barışın İnşasında Sevgi ve Adaletin Gücü. International Journal of Sport Culture and Science, 3( 2), 416-424.
  • Ergen, G. (2019). Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Olarak Eğitim Surecinin Temel Yapıtaşları: Sevgi, Saygı, Güven. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 479-510.
  • Erol, A. (2016). Fıkhî Bakış Açısıyla Ahlâkî Değerlerin Kazandırılması. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 230-252.
  • Eskin, M. (2019). Buhârî'nin el-Edebü'l-Müfred Adlı Eserindeki Aile Konulu Hadislerin Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Ersanlı, K. (2014). Aile İçi İlişkilerin Dayandığı Psikolojik Temeller. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 5 (1), 51-54.
  • Farabi. (1987). Fusulü'l Medeni. (çev: Hanifi Özcan). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları
  • Fromm, E. (1985). Sevme Sanatı. (çev: Işıtan Gündüz). İstanbul: Say Yayınları.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Göktürk, İ. & Yılmaz, M. (2019). Sosyal Problemler Ve Sosyal Risk Analizi: Kahramanmaraş Kentsel Alanı Araştırması. Ankara: İksad Publishing House.
  • Güler, E.& Akpınar, Ş. (2019). Mehmet Güler’in Öykülerinde Sevgi. International Journal of Language Academy, (27), 1-18.
  • Gül,H. (2020). Değişen Kent Ailesinde Sevgi Anlayışları ve İlişkilerine Sosyolojik Bir Yaklaşım. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 3 (2), 83-96.
  • İbn Miskeveyh, Ebu Ali Ahmed b. Muhammed b. Ya’kub. (1983). Ahlakı Olgunlaştırma (Tehzîbü’l-Ahlâk), ( çev: Abdulkadir Şener, İsmet Kayaoğlu, Cihat Tunç). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kayadibi, F. (2012). Sevgi Faktörünün Eğitim Verimliliği Üzerine Etkisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 0 (5), 34-50.
  • Kılıç, İ. (2020). Kur’an’a Göre Aile Kurumunun Bekasını Sağlamaya Yönelik Ahlak Kuralları. Uluslararası Aile Sempozyumu Bildiriler Kitabı Cilt-I, 15-17 Ekim 2020, Sinop
  • Kınalızade Ali Çelebi, (2016). Ahlak-ı Ala’i. (çev: Murat Demirkol) Ankara: Fecr Yayınları.
  • Küçükkaya, M. A. (2016) . Hoca Ahmed Yesevi’de İnsan Sevgisi. Diyanet İlmi Dergisi, 52 (4 ), 113-128.
  • Nazlı, S. (2013). Aile Danışmanlığı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ocak, H. (2013). İslam Ahlak Felsefesinde Et-Tedbiru’l-Menzil/Ev İdaresi Kavramı. Journal of Intercultural and Religious Studies, (6), 85-118.
  • Ocakzade, H. H. (2019). Tûsî ve Kınalızâde’de Bir Devlet Ahlakı Olarak Sevgi Erdemi. Talim, 3 (1) , 31-48.
  • Özmen, F. (1999). Etkili Eğitimin Gerçekleştirilmesinde Duyuşsal Alanın Önemi: Sevgi Eğitimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 193-198.
  • Özgen, M. K. (2018). Farabi’nin Adalet Anlayışı (Hak, Liyakat ve Pay Teorisi). Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (8), 43-63.
  • Peck, M.S. (2013). Az Seçilen Yol. (çev: Rengin Özer). İstanbul: Akaşa Yayınları.
  • Sorokin P. (2002). Aşkın Anotomisi. (der: A. Krich, çev: Mehmet Harmancı). İstanbul: Say.
  • Sönmez, V. (1997). Sevgi Eğitimi. Ankara: Ertem Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Sprecher, S. & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5),
  • Şahin, Ş. , Ökmen, B. & Kılıç, A. (2019). Sevgi Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Sevgi ve Sevgi Eğitimi Dersine Dair Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (1) , 176-197.
  • Şengün, M. (2007). Ahlaki Gelişimin Psiko-Sosyal Dinamikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (23 ), 201-221.
  • Taşköprîzâde Ahmed Efendi. (1975). Mevzûâtü’l-ulûm. ( sad: Mümin Çevik). İstanbul: Üçdal Neşriyat.
  • Teyfurov, M. (2014). Kur'an-ı Kerim'de Aile Yapısı. Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (3), 183-200.
  • Tülüce, H. ve Alper, A.T. (2021). Kalpleri Ayarlama Enstitüsü. https://books.google.com.tr/books?id=p_IkEAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=kalpleri+ayarlama+enstit%C3%BCs%C3%BC&hl=tr&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=kalpleri%20ayarlama%20enstit%C3%BCs%C3%BC&f=false adresinden alındı.
  • Usta. M. (1995). Divan-I Kebir'de Mevlananın Eğitim Görüşü. İstanul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeğin, H. İ. (2007). Hz. Peygamber (Sav)'İn Hadislerinde Sevgiyi Geliştiren Unsurlar. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (17), 149-161.
  • Yeşilyurt, E. (2008). Eğitim Programlarının Hedeflerine Ulaşılması Bağlamında Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarına Olan Kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(2), 23-42.
  • Yıldız, D. Ç. (2011). İbrahim Zeki Burdurlu’nun Eserlerinde Sevgi Değeri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (29) , 203-230.
  • Yılmaz, Y. & Uysal, E. (2019). Taşköprülüzâde’de Eğitimin İlkesi Olarak Sevgi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1) , 209-232.

The Effect of Love on Individual, Family, Society and Education

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 59 - 71, 31.12.2022

Öz

Love is one of the most significant elements that enhances and improves human life. Love is a phenomenon that enriches our psychological environment, brings us closer together, unites and integrates us, satisfies our spiritual requirements, and has power in every area. However, a healthy and productive existence has become even more challenging due to the need and lack of love at a time when it is strongly influenced by globalization. According to this viewpoint, the existence of love is essential and significant for both individual and communal existence. In actuality, love is one of the most significant elements among essential values, despite the fact that there are many other moral standards. Because the urge for love safeguards one's physical and spiritual integrity. When seen from the perspectives of education and society, which have an impact on human personality, its value and relevance become more obvious, particularly when the early foundations of personality development are set in the family and subsequently. Problems and challenges that may happen in individual and societal life are overcome with the growth and internalization of love in settings and environments where theoretical and practical behaviors, including family, school, and society, are acquired. When we think of love in a broader sense, it is possible to discuss a number of beneficial aspects, such as elements that maintain a high level of vital energy, foster a good outlook, heal and mature individuals, unite and strengthen them, and offer serenity and quiet. In this study, it has been shown that it is helpful to try to explain how love offers excellence in terms of psycho-social considerations on person, family, community, and educational elements at a time when corruption and turbulence are increasing day by day. By describing what love is, how it shapes the individual, family, society, and education, what beneficial effects it has, and what sort of guidance it has in terms of making human life more productive and successful, it has been attempted to illuminate the significance of life.

Kaynakça

  • Argun, Y. (2005). Anne Baba Ve Öğretmenlerin Öğrenilmiş Güçlülüğü İle Okulöncesi Çocukların Davranışsal - Duygusal Güçlülüğü Ve Kendilik Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Ağdemir, S. (1991). Aile ve Eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 1 (1).
  • Akın, S. (2007). İslam’da İnsan Sevgisi. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (17), 137-147.
  • Akyol, A. (2012). Ahlâk-ı Nâsırî'de Ahlâk ve Siyaset İlişkisi: Sevgi Erdemi Merkezli Bir Okuma . Değerler Eğitimi Dergisi , 10 (24) , 7-30.
  • Arıkdal, E. (1989). Sevgi Gücünün Evrendeki Yeri. Eskişehir T.C. Anadolu Üniversitesi Kültürel Çalışmalar ve Çevre Eğitimi Merkezi'nin Düzenlediği “Sevgi Düşüncesi" Seminerinde Sunulan Tebliğ, 17-18 Mayıs 1989, Eskişehir.
  • Aristoteles.(1997). Nikomokhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Ayraç Yayınları.
  • Ataman, A. (2000). Sınıf İçinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara Karşı Geliştirilen Önlemler. Sınıf Yönetimi. (ed. Leyla Küçükahmet) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Atik, M. K. (2007). Aşık Mahzûni Düşüncesinde Tanrı Ve İnsan Sevgisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (9), 1-11.
  • Avcı, M. (2018). Tehzîbu’l-Ahlâk’da Sevgi Erdemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (3), 3021-3033.
  • Aydın, M. Z. (2003). Ailede Ahlak Eğitimi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (2) , 125-158.
  • Aydın, A. H. & Çamur, Ö. (2018). Kamu Yönetiminde Sevgi ve Adaletin Gerekliliği Ve Önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30) , 1041-1073. Bahar, H.İ. (2011). Sosyoloji. İstanbul: AkademikHayat.
  • Balat,G. & Akman, B. (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (2), 175-183.
  • Başkurt, İ. (2012). Gençlik, Madde Bağımlılığı ve Korunma Yolları (Psiko-Sosyal Bir Yaklaşım) . Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 0 (8) .
  • Bayraklı, B. (1994). Eğitimde Disiplin, Ceza Ve Dayak Üzerine. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, (1), 98-107.
  • Bayraktar, L. (2021). Yûnus Emre Düşüncesinde Medeniyet Değerleri. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Yunus Emre Özel Sayısı, 48-56. Bozdağ, M. (2007). Sevgi Zekası. İstanbul: Yakamoz Yayıncılık.
  • Buluş, M.ve Bağcı, B. (2016). Evlilik Doyumu: Aile Yılmazlığı ve Etkili İletişim Becerilerinin Rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (40) , 0-0. Burger, M.J. (2006). Kişilik. ( çev: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Buscaglia, L.(1984). Yaşamak, Sevmek ve Öğrenmek (çev: Nesrin Kasap) İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Kayserilioğlu, R. Kainatı Yöneten Güç Sevgi. İstanbul: Sevgi Yayınları.
  • Canel, A. N. (2013). Evlilik ve Aile Hayatı. Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Coşkun, A. (2010). Sosyolojik Bir Olgu Olarak Sevgi. İslam’da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler-Tartışmalı İlmi Toplantı, 187-217.
  • Çelikkaya, H. (2013). Eğitim Ve Yönetimde Sevgı̇ Faktörü. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (8) , 67-72.
  • Demirkol, M. (2015). Barışın İnşasında Sevgi ve Adaletin Gücü. International Journal of Sport Culture and Science, 3( 2), 416-424.
  • Ergen, G. (2019). Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Olarak Eğitim Surecinin Temel Yapıtaşları: Sevgi, Saygı, Güven. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(29), 479-510.
  • Erol, A. (2016). Fıkhî Bakış Açısıyla Ahlâkî Değerlerin Kazandırılması. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 230-252.
  • Eskin, M. (2019). Buhârî'nin el-Edebü'l-Müfred Adlı Eserindeki Aile Konulu Hadislerin Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi Hitit Üniversitesi, Çorum.
  • Ersanlı, K. (2014). Aile İçi İlişkilerin Dayandığı Psikolojik Temeller. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 5 (1), 51-54.
  • Farabi. (1987). Fusulü'l Medeni. (çev: Hanifi Özcan). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları
  • Fromm, E. (1985). Sevme Sanatı. (çev: Işıtan Gündüz). İstanbul: Say Yayınları.
  • Fidan, N. K. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Göktürk, İ. & Yılmaz, M. (2019). Sosyal Problemler Ve Sosyal Risk Analizi: Kahramanmaraş Kentsel Alanı Araştırması. Ankara: İksad Publishing House.
  • Güler, E.& Akpınar, Ş. (2019). Mehmet Güler’in Öykülerinde Sevgi. International Journal of Language Academy, (27), 1-18.
  • Gül,H. (2020). Değişen Kent Ailesinde Sevgi Anlayışları ve İlişkilerine Sosyolojik Bir Yaklaşım. Din ve Bilim - Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 3 (2), 83-96.
  • İbn Miskeveyh, Ebu Ali Ahmed b. Muhammed b. Ya’kub. (1983). Ahlakı Olgunlaştırma (Tehzîbü’l-Ahlâk), ( çev: Abdulkadir Şener, İsmet Kayaoğlu, Cihat Tunç). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Kayadibi, F. (2012). Sevgi Faktörünün Eğitim Verimliliği Üzerine Etkisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, 0 (5), 34-50.
  • Kılıç, İ. (2020). Kur’an’a Göre Aile Kurumunun Bekasını Sağlamaya Yönelik Ahlak Kuralları. Uluslararası Aile Sempozyumu Bildiriler Kitabı Cilt-I, 15-17 Ekim 2020, Sinop
  • Kınalızade Ali Çelebi, (2016). Ahlak-ı Ala’i. (çev: Murat Demirkol) Ankara: Fecr Yayınları.
  • Küçükkaya, M. A. (2016) . Hoca Ahmed Yesevi’de İnsan Sevgisi. Diyanet İlmi Dergisi, 52 (4 ), 113-128.
  • Nazlı, S. (2013). Aile Danışmanlığı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ocak, H. (2013). İslam Ahlak Felsefesinde Et-Tedbiru’l-Menzil/Ev İdaresi Kavramı. Journal of Intercultural and Religious Studies, (6), 85-118.
  • Ocakzade, H. H. (2019). Tûsî ve Kınalızâde’de Bir Devlet Ahlakı Olarak Sevgi Erdemi. Talim, 3 (1) , 31-48.
  • Özmen, F. (1999). Etkili Eğitimin Gerçekleştirilmesinde Duyuşsal Alanın Önemi: Sevgi Eğitimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 193-198.
  • Özgen, M. K. (2018). Farabi’nin Adalet Anlayışı (Hak, Liyakat ve Pay Teorisi). Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (8), 43-63.
  • Peck, M.S. (2013). Az Seçilen Yol. (çev: Rengin Özer). İstanbul: Akaşa Yayınları.
  • Sorokin P. (2002). Aşkın Anotomisi. (der: A. Krich, çev: Mehmet Harmancı). İstanbul: Say.
  • Sönmez, V. (1997). Sevgi Eğitimi. Ankara: Ertem Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Sprecher, S. & Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22(5),
  • Şahin, Ş. , Ökmen, B. & Kılıç, A. (2019). Sevgi Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Sevgi ve Sevgi Eğitimi Dersine Dair Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (1) , 176-197.
  • Şengün, M. (2007). Ahlaki Gelişimin Psiko-Sosyal Dinamikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23 (23 ), 201-221.
  • Taşköprîzâde Ahmed Efendi. (1975). Mevzûâtü’l-ulûm. ( sad: Mümin Çevik). İstanbul: Üçdal Neşriyat.
  • Teyfurov, M. (2014). Kur'an-ı Kerim'de Aile Yapısı. Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (3), 183-200.
  • Tülüce, H. ve Alper, A.T. (2021). Kalpleri Ayarlama Enstitüsü. https://books.google.com.tr/books?id=p_IkEAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=kalpleri+ayarlama+enstit%C3%BCs%C3%BC&hl=tr&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=kalpleri%20ayarlama%20enstit%C3%BCs%C3%BC&f=false adresinden alındı.
  • Usta. M. (1995). Divan-I Kebir'de Mevlananın Eğitim Görüşü. İstanul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yeğin, H. İ. (2007). Hz. Peygamber (Sav)'İn Hadislerinde Sevgiyi Geliştiren Unsurlar. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (17), 149-161.
  • Yeşilyurt, E. (2008). Eğitim Programlarının Hedeflerine Ulaşılması Bağlamında Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarına Olan Kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1(2), 23-42.
  • Yıldız, D. Ç. (2011). İbrahim Zeki Burdurlu’nun Eserlerinde Sevgi Değeri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (29) , 203-230.
  • Yılmaz, Y. & Uysal, E. (2019). Taşköprülüzâde’de Eğitimin İlkesi Olarak Sevgi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1) , 209-232.
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beslenme ve Diyetetik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayfer Yolcu 0000-0002-4051-3690

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yolcu, A. (2022). Sevginin Birey, Aile, Toplum ve Eğitim Üzerindeki Etkileri. Academic Platform Journal of Halal Lifestyle, 4(2), 59-71.

26650 26648      26647      26649         26642    

26651       266522528025281    25282


25283      25284     25288      25286       25287


Akademik Platform Helal Yaşam Dergisi