Bhakti that proposes Moksha the eternal salvation for followers through ardent devotion and love towards God, was scarcley mentioned in Vedas and its auxilary texts. Contrary to other two paths namely Karma and Jnana, Bhakti offers Moksha to each and every one of the society including lower castes whereas formers were exclusively designed for upper castes only. Bhagavat-Gita was the first text to throrughly expose Bhakti and present it as an authentic path towards Moksha, therefore, the text is may be the most-recited text among Hindus regardless of its low hieararchial position among vast collection of sacred scriptures. Bhagavat-Gita’s teachings of Bhakti had largely influenced the course of Hindu theology and tradition since a movement on Bhakti was emerged later. The paper tries to unfold Bhakti thoughts that presented in Bhagavat-Gita explaining how these teachings engage with pre-established theology. As well as the paper defines the Bhakti, it also engages with Gitabhashya of Ramanuja, the first theologian to comment Bhagavat-Gita underlining Bhakti as its crux.
Hindulara göre tanrıya doğru takva ve sevgi yoluyla ebedi kurtuluşu öneren Bhakti anlayışı, Vedalar ve tabi metinlerinde çok az bahsedilmektedir. Kurtuluşa götüren diğer iki yol olan Karma ve Jnana'nın aksine, Bhakti yolu, alt kastlar da dahil olmak üzere toplumun tamamının Mokşa'ya ulaşabileceğini öğretmektedir. Oysa diğer yollar yalnızca üst kastlar için tasarlanmıştır. Bhagavat-Gita, Bhakti'yi kapsamlı bir şekilde ortaya koyan ve onu Mokşa'ya götüren otantik bir yol olarak sunan ilk metindir. Bu nedenle söz konusu metin, geniş kutsal kitap koleksiyonları arasındaki düşük hiyerarşik konumuna bakılmaksızın Hindular arasında en çok okunan metin olarak değer kazanmıştır. Bhagavat-Gita’nın Bhakti öğretileri, daha sonra Bhakti üzerine bir hareketin ortaya çıkmasından bu yana Hindu teolojisi ve geleneğinin seyrini büyük ölçüde etkilemiştir. Araştırmamız, Bhagavat-Gita'da sunulan Bhakti düşüncelerini, bu öğretilerin var olan teoloji ile nasıl bir ilişki içinde olduğunu açıklayarak ortaya çıkarmaya çalışmakta. Makale, Bhakti'yi tanımlamanın yanı sıra, Bhagavat-Gita'nın özü olarak Bhakti’yi inceleyen ilk teolog Ramanuja’nın (ö.1137) başyapıtı Gitabhashya üzerinde de durmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.