Aim of this research was to investigate the university students’ meaning in their lives in the context of gender, perceived income level, perceived parental attitudes and grade level. Participants of this research consisted of a total of 200 students aged between 18 and 27, (147 female, 52 male) who studied various departments at different universities in Turkey. One of the participants did not indicate gender. This research is a descriptive study which is based on correlational research model. The Meaning in Life Questionnaire (Steger, Fraizer, Oishi, & Kaler, 2006), the Turkish adaptation studies of which were conducted by Akın and Taş (2011), was used to measure the young adults’ levels of meaning in life. Personal information form developed by the researcher was used to collect information about gender, grade level, perceived income level, and perceived parental attitudes. Results indicated that university students’ level of meaning in life did not significantly changed according to gender, perceived income level, perceived parental attitudes and grade level
Meaning in life Gender Parental Attitudes Perceived Socio Economic Status University Students
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaşam anlamı düzeylerinin cinsiyet, algılanan sosyoekonomik düzey, algılanan ebeveyn tutumu ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelemektir. Bu araştırmanın örneklemini, Türkiye’de çeşitli üniversitelerin farklı bölümlerinde öğrenim gören ve random olarak seçilen 147 kadın, 52 erkek (1 kişi cinsiyetini belirtmemiştir.) toplamda ise 200 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemde bulunan bireyler 18-27 yaş arasındaki üniversite öğrencileridir. Araştırma, ilişkisel araştırma modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmada ölçme aracı olarak, üniversite öğrencilerinin cinsiyeti, sınıf düzeyi, algılanan gelir düzeyi, algılanan ebeveyn tutumuna ilişkin bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Genç Yetişkinlerin yaşam anlamı düzeylerini belirlemek için Steger, Frazier, Oishi ve Kaler (2006) tarafından geliştirilen, Akın ve Taş (2011) tarafından Türkiye’ye uyarlaması yapılan, Yaşamın Anlamı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesi sonucunda, yaşamın anlamının cinsiyet, algılanan sosyoekonomik düzey ve algılanan ebeveyn tutumuna göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.
Yaşam Anlamı Cinsiyet Aile Tutumu Gelir Düzeyi Üniversite Öğrencileri
Diğer ID | JA47GC74FB |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |