The research was conducted to determine the relationship between the price and high-quality conscious decision-making styles of consumers and demographic variables. Likert type measurement tool was used in the study. The measurement tool in question was applied to 500 employees working in the insurance sector in Istanbul, 426 of the participants replied the questionnaire and returned, and 30 questionnaires were deemed invalid because they contained missing data. As a result, statistical analyzes were carried out on the data in 396 questionnaires. Within the scope of the research, the relationships between price and high-quality conscious decision-making styles and the variables of status, age, education level and work experience were determined through statistical analysis. As a result of the research, it was determined that there is a significant relationship between the participants' price and high-quality conscious decision-making styles and their status, age and work experience demographic variables and that the average scores of the groups differ significantly. On the other hand, it has been observed that there is no significant relationship between education level variable and price and high-quality conscious decision-making styles.
Araştırma tüketicilerin fiyat ve yüksek kalite odaklı karar verme tarzları ile demografik değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada Likert tipi ölçüm aracı kullanılmıştır. Söz konusu ölçüm aracı İstanbul’da sigortacılık sektöründe görev yapan 500 kişiye uygulanmış, katılımcılardan 426’sı anketi cevaplayarak geri dönüş yapmış, 30 anket formu ise eksik veri içerdiğinden geçersiz sayılmıştır. Sonuç olarak, istatistikî analizler 396 anket formundaki veriler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında fiyat ve yüksek kalite odaklı karar verme tarzları ile statü, yaş, öğrenim düzeyi ve iş deneyimi değişkenleri arasındaki ilişkiler istatistikî analiz aracılığıyla belirlenmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların fiyat ve yüksek kalite odaklı karar verme tarzları ile statü, yaş ve iş deneyimi demografik değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve grupların ortalama puanlarının anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Diğer taraftan, demografik değişkenlerden öğrenim düzeyi değişkeni ile fiyat ve yüksek kalite odaklı karar verme tarzları arasında ise, anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2 |