Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPORTANCE OF MARKET ANALYSIS IN THE COMMERCIALIZATION OF BUSINESS IDEAS

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 19, 30.06.2024
https://doi.org/10.54186/arhuss.1451620

Öz

When technological entrepreneurs want to realize a business idea, they focus on an innovative product with an advanced technology.. One of the ways to minimize the problems they may experience when entering the market is to start with a business plan with a strong market analysis. It is aimed to determine the steps that can be followed while conducting a detailed market analysis before entrepreneurs present their business ideas to the market. TUBITAK and KOSGEB, which provide financial support to entrepreneurs in Turkey at the incorporation stage, are discussed. The study compares the business plans of the two public grant institutions. Recommendations regarding the elements that entrepreneurs should pay attention to under these main headings are detailed. Suggestions are given for the steps to be followed in the preparation of a business plan.

Kaynakça

  • Blank, S. (2021, Nisan 11). How to find a market? Use jobs-to-be-done as the front end of customer discovery. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://steveblank.com/2021/11/04/market-definition-its-the-front-end-of-customer-discovery/. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Chen, C.-J. (2009). Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance, Journal of Business Research, 62, 93–103.
  • Choudhury, D. K. ve Gulati, U. (2020). Product attributes based on customer’s perception and their effect on customer satisfaction: the Kano analysis of mobile brands, Decision: Official Journal of the Indian Institute of Management Calcutta, 47, 49-60. doi: 10.1007/s40622-020-00233-x
  • Danna, D. ve Porche, D. (2008). Business Plan: An Entrepreneurial Proposal. The Journal for Nurse Practitioners - The NP Entreprenuer 4, 173-174. doi: https://doi.org/10.1016/j.nurpra.2008.01.014
  • Drejer, A. ve Gudmundsson, A. (2002). Towards multiple product development. Technovation, 22, 733–745. GAİB (Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri). (2019). Sektör - Pazar Analizi ve Pazar Araştırması. Erişim adresi: https://www.gaib.org.tr/tr/genel-sayfa/bilgi-merkezi/sektor-pazar-analizi-ve-pazar-arastirmasi-121.html. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi | Journal of Social Sciences Institute, 15, 170- 189. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr
  • KOSGEB (2021). Ar-Ge, Ür-Ge ve İnovasyon Destek Programı Proje Bilgi Dokümanı (Ar-Ge ve İnovasyon Projesi). Erişim adresi: https://www.kosgeb.gov.tr/site/tr/genel/destekdetay/7664/arge-urge-ve-inovasyon-destek-programi. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • KOSGEB 1 (2023). Ar-Ge, Ür-Ge ve İnovasyon Destek Programı. Erişim adresi: https://www.kosgeb.gov.tr/site/tr/genel/destekdetay/7664/arge-urge-ve-inovasyon-destek-programi. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023. Pmarchive (2007). The Only Thing That Matters. Erişim adresi: https://pmarchive.com/guide_to_startups_part4.html. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., ve Nas, E. (2021). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4, 227-250. doi: http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Schneider, J. E. (2002). The Way to a Powerful Business Plan. Drug Discov Today, 15(7-6), 342. doi: 10.1016/s1359-6446(01)02154-7
  • Seibel, M. (2022). The Real Product Market Fit. Erişim adresi: https://www.ycombinator.com/library/5z-the-real-product-market-fit. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Swamidass, P. (2016). Engineering Entrepreneurship from Idea to Business Plan - A Guide for Innovative Engineers and Scientists. Cambridge: Cambridge University Press. Erişim adresi: https://www.cambridge.org/
  • TÜBİTAK (2015). TÜBİTAK 1512 Aşama 2 Başvuru Kılavuzu. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 1 (2023). TÜBİTAK BİGG İçerik. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/icerik-1512-girisimcilik-destek-programi-bigg. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 2 (2023). TÜBİTAK BİGG destek Kapsamı. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-destek-kapsami-0. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 3 (2022). TÜBİTAK BiGG Ekosisteminde Büyük Değişiklik. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-bigg-ekosisteminde-buyuk-degisiklik. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023. TÜBİTAK 4 (2023). TÜBİTAK 1512 Kriterler. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-kriterler. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 5 (2023). TÜBİTAK Başvuru Formları. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 6 (2023). Teknogirişim Sermaye Desteği Programı İş Planı. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 7 (2023). TÜBİTAK Ürün Hizmet Kıyaslama Tablosu. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • Wikipedia (2022). Product/Market Fit. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Product/market_fit. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Witell, L., Löfgren, M. ve Gustafsson, A. (2011). Identifying Ideas of Attractive Quality in the Innovation Process, The TQM Journal, 23, 87-99. doi:10.1108/17542731111097515

İş Fikrinin Ticarileştirilmesinde Pazar Analizinin Önemi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 19, 30.06.2024
https://doi.org/10.54186/arhuss.1451620

Öz

Teknolojik girişimciler bir iş fikrini hayata geçirmek istediklerinde gelişmiş bir teknoloji içeren inovatif bir ürüne odaklanmaktadır. Uzun süren araştırma ve geliştirme süreçleri tamamlandıktan sonra, girişimciler pazara sunulmaya hazır bir ürün elde etmektedir. Girişimciler tarafından gelişmiş bir teknolojiye sahip, Ar-Ge sonucu elde edilmiş inovatif bir ürünün ticarileştirme için yeterli olduğuna, pazarda kolaylıkla yer bularak rakiplerine göre fark yaratacağına ve müşteriler tarafından tercih edileceğine inanılmaktadır. Ancak pazara giriş yapıldığında ticarileştirme ile ilgili birçok problem ortaya çıkabilmektedir. Hedef müşterinin belirlenmesinde, rakip işletmelerin analizinde, tedarikçilerin seçilmesinde, dağıtım kanallarının kullanılmasında ve satış hedeflerinin tahminlenmesinde hatalar ve eksiklikler yapıldığı bilinmektedir. Bu nedenle girişimcilerin ticarileştirme aşamasında yaşayabilecekleri problemleri en aza indirebilmesinin yollarından birisi güçlü pazar analizine sahip bir iş planı ile yola çıkılmasıdır. Girişimcilerin iş fikirlerini henüz pazara sunmadan önce, detaylı bir pazar analizi yapılırken izlenebilecek adımların belirlenebilmesi amaçlanmaktadır. Türkiye’de girişimcilere şirketleşme aşamasında finansman desteği sağlayan TÜBİTAK ve KOSGEB ele alınmıştır. Çalışmada iki kamu hibe kurumunun iş planları karşılaştırılmaktadır. Her iki kurumun iş planlarında yer alan pazar analizi bölümlerinde talep edilen veriler karşılaştırılarak sektör ve pazar, müşteri, pazarlama, rakipler ve rekabet, tedarikçi, dağıtım ve satış adımları incelenmiştir. Bu ana başlıklarda girişimcilerin dikkat etmesi gereken unsurlara ilişkin öneriler detaylandırılmaktadır. İş planı hazırlanmasında takip edilmesi gereken adımlara yönelik öneriler verilmektedir.

Kaynakça

  • Blank, S. (2021, Nisan 11). How to find a market? Use jobs-to-be-done as the front end of customer discovery. [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://steveblank.com/2021/11/04/market-definition-its-the-front-end-of-customer-discovery/. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Chen, C.-J. (2009). Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance, Journal of Business Research, 62, 93–103.
  • Choudhury, D. K. ve Gulati, U. (2020). Product attributes based on customer’s perception and their effect on customer satisfaction: the Kano analysis of mobile brands, Decision: Official Journal of the Indian Institute of Management Calcutta, 47, 49-60. doi: 10.1007/s40622-020-00233-x
  • Danna, D. ve Porche, D. (2008). Business Plan: An Entrepreneurial Proposal. The Journal for Nurse Practitioners - The NP Entreprenuer 4, 173-174. doi: https://doi.org/10.1016/j.nurpra.2008.01.014
  • Drejer, A. ve Gudmundsson, A. (2002). Towards multiple product development. Technovation, 22, 733–745. GAİB (Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri). (2019). Sektör - Pazar Analizi ve Pazar Araştırması. Erişim adresi: https://www.gaib.org.tr/tr/genel-sayfa/bilgi-merkezi/sektor-pazar-analizi-ve-pazar-arastirmasi-121.html. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi | Journal of Social Sciences Institute, 15, 170- 189. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr
  • KOSGEB (2021). Ar-Ge, Ür-Ge ve İnovasyon Destek Programı Proje Bilgi Dokümanı (Ar-Ge ve İnovasyon Projesi). Erişim adresi: https://www.kosgeb.gov.tr/site/tr/genel/destekdetay/7664/arge-urge-ve-inovasyon-destek-programi. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • KOSGEB 1 (2023). Ar-Ge, Ür-Ge ve İnovasyon Destek Programı. Erişim adresi: https://www.kosgeb.gov.tr/site/tr/genel/destekdetay/7664/arge-urge-ve-inovasyon-destek-programi. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023. Pmarchive (2007). The Only Thing That Matters. Erişim adresi: https://pmarchive.com/guide_to_startups_part4.html. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., ve Nas, E. (2021). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4, 227-250. doi: http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Schneider, J. E. (2002). The Way to a Powerful Business Plan. Drug Discov Today, 15(7-6), 342. doi: 10.1016/s1359-6446(01)02154-7
  • Seibel, M. (2022). The Real Product Market Fit. Erişim adresi: https://www.ycombinator.com/library/5z-the-real-product-market-fit. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Swamidass, P. (2016). Engineering Entrepreneurship from Idea to Business Plan - A Guide for Innovative Engineers and Scientists. Cambridge: Cambridge University Press. Erişim adresi: https://www.cambridge.org/
  • TÜBİTAK (2015). TÜBİTAK 1512 Aşama 2 Başvuru Kılavuzu. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 1 (2023). TÜBİTAK BİGG İçerik. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/icerik-1512-girisimcilik-destek-programi-bigg. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 2 (2023). TÜBİTAK BİGG destek Kapsamı. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-destek-kapsami-0. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 3 (2022). TÜBİTAK BiGG Ekosisteminde Büyük Değişiklik. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-bigg-ekosisteminde-buyuk-degisiklik. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023. TÜBİTAK 4 (2023). TÜBİTAK 1512 Kriterler. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-kriterler. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 5 (2023). TÜBİTAK Başvuru Formları. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 6 (2023). Teknogirişim Sermaye Desteği Programı İş Planı. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • TÜBİTAK 7 (2023). TÜBİTAK Ürün Hizmet Kıyaslama Tablosu. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/sanayi/ulusal-destek-programlari/1512/icerik-basvuru-formlari. Erişim tarihi: 21 Eylül 2023.
  • Wikipedia (2022). Product/Market Fit. Erişim adresi: https://en.wikipedia.org/wiki/Product/market_fit. Erişim tarihi: 09 Eylül 2023.
  • Witell, L., Löfgren, M. ve Gustafsson, A. (2011). Identifying Ideas of Attractive Quality in the Innovation Process, The TQM Journal, 23, 87-99. doi:10.1108/17542731111097515
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Pazarlama (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

H. Ufuk Korkmaz 0000-0001-8158-8130

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2024
Kabul Tarihi 22 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, H. U. (2024). İş Fikrinin Ticarileştirilmesinde Pazar Analizinin Önemi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 7(1), 1-19. https://doi.org/10.54186/arhuss.1451620

 13582    13584    13587      13590      13594     13595     13598


   13969      14099       17154