Giriş: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum ve algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Kesitsel tipteki bu araştırma 296 hemşirelik bölümü öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Tanıtıcı Bilgi Formu, On-Maddeli Kişilik Ölçeği, Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin On-Maddeli Kişilik Ölçeği alt boyutlarından “Deneyime Açıklık” puan ortalaması 10.17±2.64, “Yumuşak Başlılık” puan ortalaması 10.76±2.13, “Sorumluluk” puan ortalaması 11.11±2.36, “Duygusal Dengelilik” puan ortalaması 8.75±2.65 ve “Dışadönüklük” puan ortalaması 9.56±3.14 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puan ortalaması 154.62±17.85, Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği puan ortalaması ise 82.31±10.55 olarak saptanmıştır. On-Maddeli Kişilik Ölçeği “Yumuşak Başlılık” ve “Sorumluluk” alt boyut puanları ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği puanları arasında ve On-Maddeli Kişilik Ölçeği “Deneyime Açıklık” ve “Sorumluluk” alt boyut puanları ile Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği puanları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.01).
Sonuç: Öğrencilerde; artan “Yumuşak Başlılık” ve “Sorumluluk” kişilik özelliği ile hemşirelik mesleğine yönelik olumlu tutumun; artan “Deneyime Açıklık” ve “Sorumluluk” kişilik özelliği ile mesleğe ilişkin olumlu algının arttığı saptanmıştır.
Hemşirelik öğrencisi Kişilik Mesleğe yönelik tutum Mesleki algı
Introduction: This research was carried out to determine the relationship between the personality traits of nursing students and their attitudes and perceptions towards the nursing profession.
Methods: This cross-sectional study was conducted with 296 nursing students. Research data were collected using Descriptive Information Form, Ten-Item Personality Inventory, Attitude Scale for Nursing Profession, and Perception of Nursing Professional Scale. Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis H test and Spearman correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: The students’ Ten-Item Personality Inventory sub-dimensions, “Openness to Experience” mean score is 10.17±2.64, “Agreeableness” mean score is 10.76±2.13, “Conscientiousness” mean score is 11.11±2.36, “Emotional Stability” mean score is 8.75±2.65, and “Extraversion” mean score It was found 9.56±3.14. The students’ Attitude Scale for Nursing Profession score average was 154.62±17.85, and the Perception of Nursing Professional Scale mean score was 82.31±10.55. It was determined that there was a low-level positive and significant relationship between Ten-Item Personality Inventory “Agreeableness” and “Conscientiousness” sub-dimension scores and Attitude Scale for Nursing Profession scores, and between Ten-Item Personality Inventory “Openness to Experience” and “Conscientiousness” sub-dimension scores and Perception of Nursing Professional Scale scores (p<0.01).
Conclusion: In students; increased “Agreeableness” and “Conscientiousness” personality traits and positive attitude towards the nursing profession; It was determined that the positive perception of the profession increased with the increasing “Openness to Experience” and “Conscientiousness” personality traits.
Nursing student Personality Attitude towards the profession Professional perception
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |
AIJHS dergisi ve AIJHS'de yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.