Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Chıld Care Experıences Of Parents Who Are Workıng And Have Preschool Chıldren

Yıl 2024, , 955 - 967, 30.11.2024
https://doi.org/10.11616/asbi.1516339

Öz

: Working parents with preschool children face different problems in childcare. This period, which is very important for the psychosocial and cognitive development of children, should be spent effectively for the healthy development of children. In this study, which was conducted using a phenomenological design, one of the qualitative research methods, 15 parents were interviewed in order to find out what problems parents face in this period and what suggestions they have for solving these problems. The data collected through the interviews were analyzed using the MAXQDA 2020 package program. According to the data obtained from the research, two main themes were identified as 'information on childcare' and 'service expectations'. As a result of the research, it was concluded that most of the working parents had problems with childcare, and suggestions were made to solve these problems by increasing parental leave periods, providing flexible working opportunities, providing nursery services within the institutions where they work, and regulating nursery fees.

Kaynakça

  • Atilla Demir, S. ve Genç Çelebi, Ş. (2017). Tek Ebeveynli Ailelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), s. 111-128.
  • Creswell, J. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. Sage.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımı (3. baskı). (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap Yayınları.
  • İnan, H. Z. ve Doğan Temur, Ö. (2010). Okulöncesi Eğitim Döneminde Çocuk Bakıcıları: Ebeveynlerin Yaşantıları ve Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 1-17.
  • Koca, G. (2023). Erken Çocukluk Dönemi Çocukları Olan Çalışan Annelerin Yaşadıkları Problemlerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü,Temel Eğitim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Eğitimi Programı.
  • Şahin Zeteroğlu, E. ve Başal, H. A. (2016). Mother Attitudes and Children’s Multiple Intelligence Areas According to Educational Levels of Parents. The Anthropologist, s. 97-104.
  • Şentürk, S. (2007). 5–6 Yaş Çocukların Çalışan ve Çalışmayan Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumları ile Bu Çocukların Sosyal-Duygusal Uyum Düzeylerinin Karşılaştırılması. İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). Tek Yaş Nüfus Verisi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) .(2024, Mayıs 15). İstatistiklerle Aile, 2023. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni : https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Aile-2023-53784&dil=1
  • UNICEF. (2013). Erken Yaşlarda Çocuk Refahı ve Kadın İstihdamı Politika Belgesi.
  • Utaş Akhan, L. ve Batmaz, M. (2011). 0-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Çalışan Annelerin Çocuk Bakımı İle İlgili Karşılaştıkları Sorunların Ve Sorun Çözme Yaklaşımlarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Folrence Nightingale Hemşirelik Dergisi , s. 161-167.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Soysal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.

Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri

Yıl 2024, , 955 - 967, 30.11.2024
https://doi.org/10.11616/asbi.1516339

Öz

Okul öncesi dönemde çocuğu olan ve çalışan ebeveynler çocuk bakımı konusunda farklı sorunlarla karşılaşmaktadır. Çocukların psikososyal ve bilişsel gelişimi için oldukça önemli olan bu dönemin etkin geçirilmesi çocukların sağlıklı gelişimleri için gereklidir. Bu dönemde ebeveynlerin karşılaştıkları sorunların ve bu sorunların çözümü noktasındaki önerilerin neler olduğunu öğrenmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılarak yapılan bu araştırmada 15 ebeveyn görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler aracılığı ile toplanan veriler MAXQDA 2020 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre ‘çocuk bakımına ilişkin bilgiler’ ve ‘hizmet beklentileri’ olarak iki ana tema belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda çalışan ebeveynlerin büyük bir kısmının çocuk bakımı konusunda sorunlar yaşadıkları, bu sorunlara çözüm noktasında ise ebeveynlik izin sürelerinin arttırılması, esnek çalışma olanaklarının sağlanması, çalışılan kurumlar bünyesinde kreş hizmetlerinin verilmesi ve kreş ücretlerinin düzenlenmesi şeklinde öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Çalışan Ebeveynler, Okul Öncesi Dönem, Ebeveynlerin Karşılaştıkları Sorunlar.

Kaynakça

  • Atilla Demir, S. ve Genç Çelebi, Ş. (2017). Tek Ebeveynli Ailelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(13), s. 111-128.
  • Creswell, J. (1994). Research design: Qualitative and quantitative approaches. Sage.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımı (3. baskı). (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap Yayınları.
  • İnan, H. Z. ve Doğan Temur, Ö. (2010). Okulöncesi Eğitim Döneminde Çocuk Bakıcıları: Ebeveynlerin Yaşantıları ve Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 1-17.
  • Koca, G. (2023). Erken Çocukluk Dönemi Çocukları Olan Çalışan Annelerin Yaşadıkları Problemlerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü,Temel Eğitim Anabilim Dalı, Okul Öncesi Eğitimi Programı.
  • Şahin Zeteroğlu, E. ve Başal, H. A. (2016). Mother Attitudes and Children’s Multiple Intelligence Areas According to Educational Levels of Parents. The Anthropologist, s. 97-104.
  • Şentürk, S. (2007). 5–6 Yaş Çocukların Çalışan ve Çalışmayan Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumları ile Bu Çocukların Sosyal-Duygusal Uyum Düzeylerinin Karşılaştırılması. İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2023). Tek Yaş Nüfus Verisi.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) .(2024, Mayıs 15). İstatistiklerle Aile, 2023. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni : https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Aile-2023-53784&dil=1
  • UNICEF. (2013). Erken Yaşlarda Çocuk Refahı ve Kadın İstihdamı Politika Belgesi.
  • Utaş Akhan, L. ve Batmaz, M. (2011). 0-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Çalışan Annelerin Çocuk Bakımı İle İlgili Karşılaştıkları Sorunların Ve Sorun Çözme Yaklaşımlarının İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Folrence Nightingale Hemşirelik Dergisi , s. 161-167.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Soysal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Sosyolojisi, Aile ve İlişkiler Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Asiye Erdemir Turgut 0000-0001-7007-3852

Latife Sürsavur 0000-0003-2345-2416

Betül Tamkoç 0000-0001-5091-5813

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 31 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Erdemir Turgut, A., Sürsavur, L., & Tamkoç, B. (2024). Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 955-967. https://doi.org/10.11616/asbi.1516339
AMA Erdemir Turgut A, Sürsavur L, Tamkoç B. Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri. ASBİ. Kasım 2024;24(3):955-967. doi:10.11616/asbi.1516339
Chicago Erdemir Turgut, Asiye, Latife Sürsavur, ve Betül Tamkoç. “Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24, sy. 3 (Kasım 2024): 955-67. https://doi.org/10.11616/asbi.1516339.
EndNote Erdemir Turgut A, Sürsavur L, Tamkoç B (01 Kasım 2024) Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24 3 955–967.
IEEE A. Erdemir Turgut, L. Sürsavur, ve B. Tamkoç, “Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri”, ASBİ, c. 24, sy. 3, ss. 955–967, 2024, doi: 10.11616/asbi.1516339.
ISNAD Erdemir Turgut, Asiye vd. “Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24/3 (Kasım 2024), 955-967. https://doi.org/10.11616/asbi.1516339.
JAMA Erdemir Turgut A, Sürsavur L, Tamkoç B. Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri. ASBİ. 2024;24:955–967.
MLA Erdemir Turgut, Asiye vd. “Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 24, sy. 3, 2024, ss. 955-67, doi:10.11616/asbi.1516339.
Vancouver Erdemir Turgut A, Sürsavur L, Tamkoç B. Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan ve Çalışan Ebeveynlerin Çocuk Bakımına İlişkin Deneyimleri. ASBİ. 2024;24(3):955-67.