This article aims to show how important the concept of will is in Schopenhauer’s philosophy and to provide general information about the internal tensions of Schopenhauer’s philosophy from this perspective. A tragedy of captivity that runs through Schopenhauer’s philosophy of the will presents a creative tension line vis-à-vis his moral and aesthetic scenarios of escape. In this article, the prominent theses of Schopenhauer’s philosophy are approached in the light of this tension. In this context, first of all, it was tried to reveal how the will is formed in Schopenhauer, based on Immanuel Kant’s epistemology. Here, the main character of the will is determined and its positioning in existence; its effectiveness, activity, capability and creativity are questioned. Afterwards, the theme that the will assigned to Schopenhauer’s philosophy in explaining the world is tried to be revealed with examples from Schopenhauer’s philosophy, which sees the world as a manifestation of the will. Finally, the original achievements of Schopenhauer’s philosophy are attempted to be demonstrated by discussing to what extent the escape proposals derived from Schopenhauer’s premises can be idealized and put into practice.
Will thing in itself existential captivity ascetic escape aesthetic escape.
Bu makale, isteme kavramının Schopenhauer felsefesinde ne kadar mühim bir yerde olduğunu gösterme ve bu eksenden hareketle Schopenhauer felsefesinin içsel gerilimlerine dair genel bir bilgi verme amacına yöneliktir. Schopenhauer’ın isteme felsefesini boydan boya kat eden bir esaret trajedisi, onun ahlaki ve estetik kurtuluş senaryoları karşısında yaratıcı bir gerilim hattı sergiler. Makalede Schopenhauer’ın felsefesinin öne çıkan tezlerine bu gerilim ışığında yaklaşılmaktadır. Bu bağlamda, öncelikle Schopenhauer’da istemenin nasıl oluşturulduğu Immanuel Kant’ın epistemolojisinden hareketle ortaya konmaya çalışılmıştır. Burada istemenin ana karakteri belirlenerek varoluşun neresinde konumlandırıldığı; etkinliği, aktifliği, yapabilirliği ve yaratabilirliği sorgulanmıştır. Daha sonra, istemenin dünyayı açıklamada Schopenhauer felsefesine tayin ettiği tema, dünyayı istemenin bir tezahürü olarak gören Schopenhauer felsefesinden örneklerle gözler önüne serilmeye çalışılmıştır. Son olarak, Schopenhauer’ın öncüllerinden çıkan kurtuluş çarelerinin ne derecede idealize edilip pratik edilebileceği tartışılarak Schopenhauer felsefesinin özgün kazanımları gösterilmeye çalışılmıştır.
İsteme kendinde şey varoluşsal esaret asketik kurtuluş estetik kurtuluş.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Teori |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 1 |