Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aydınlık Üçlü Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2022, , 664 - 674, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1167809

Öz

Bu araştırmada katılımcıların aydınlık üçlü ölçeğinin Türkçe’ye uyarlamasını yapmak amaçlanmıştır. Bu amaç bağlamında yapılan araştırma ölçek uyarlama aşamasında geçerlik ve güvenirlik sürecini içermektedir. Bu bağlamda beden eğitimi ve spor bilimleri alanında farklı branşlarda lisansüstü eğitim gören 139 katılımcıya uygulama yapılmıştır. Kaufman, Yaden, Hyde ve Tsukayama (2019) tarafından geliştirilen ölçek toplam 12 maddeden oluşmaktadır. İnsanlığa inanç, insancılık ve kantçılık olmak üzere üç alt faktörden oluşmaktadır. Dil geçerliği sağlanan ölçek ile toplanan veriler SPSS-25 paket programına işlenmiştir. Ölçekteki maddelerin iç geçerliğinin test edilmesinde madde toplam korelasyon analizi yapılmıştır. Ölçeğin daha önceden tanımlanan yapısının doğrulanma durumunun test edilmesi için AMOS-25 paket programı kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğe ait iç tutarlığa dayalı güvenirlik analizlerinin test edilmesinde Cronbach Alpha ve Gutmann katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan araştırmada üç faktörlü 12 maddelik aydınlık üçlü ölçeğinin Türkçe uyarlamasında daha önceden tanımlanan yapının doğrulandığı maddelerin ayrıt edici ve iç geçerliklerinin sağlandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğe ait alt faktörlerin ve genelinin güvenirlik katsayılarının kabul edilebilir düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak Türkçe uyarlaması yapılan aydınlık üçlü ölçeğinin 3 faktörlü 12 maddelik yapısının geçerli ve güvenilir bir şekilde çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında uyarlaması yapılan ölçeğin çok daha büyük örneklemlerde ve her bir branş bazında yapısının doğrulanma durumu bir daha test edilebilir.

Kaynakça

  • Ağralı Ermiş, S. , Şahin, M. Y., and Demirus, B. (2018). The adaptatıon of short dark triad (sd3) inventory to the turkish sample: the study of validity and reliability. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2) , 138-156.
  • Brown, W.K., Cozby, C.P., Kee, D.W., and Worden, P.E. (1999). Research methods in human development (2.b.). Mayfield.
  • Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Psychology Press.
  • Erhan, T. (2022). Karanlık ve aydınlık üçlü kişilik özellikleri bağlamında yapıcı sapma davranışı: havacılık çalışanları üzerine bir araştırma. Journal of Aviation Research, 4(1), 146-163. Doi: 10.51785/jar.1066310
  • Farah Bijari, A., Hefazi Torghabeh, L., and Dehshiri, G. (2022). Evaluation of psychometric characteristics of light triad personality questionnaire in nurses. Brain and Behavior, 12(4), 2514. Doi: 10.1002/brb3.2514
  • Gerymski, R., and Krok, D. (2019). Psychometric properties and validation of the Polish adaptation of the Light Triad Scale. Current Issues in Personality Psychology, 7(4), 341-354. Doi:10.5114/cipp.2019.92960
  • Hambleton, R. K., Merenda, P. F., and Spielberger, C. D. (Eds.). (2004). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. Psychology Press.
  • International Test Commission. (2017). The ITC guidelines for translating and adapting tests (Second edition). www.InTestCom.org adresinden alınmıştır.
  • Kaufman, S. B., Yaden, D. B., Hyde, E., and Tsukayama, E. (2019). The light vs. dark triad of personality: Contrasting two very different profiles of human nature. Frontiers in Psychology, 10, 467. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00467
  • Kelley, T. L. (1939). The selection of upper and lower groups for the validation of test items. Journal Of Educational Psychology, 30(1), 17-24 https://doi.org/10.1037/h0057123
  • Khan, I. U., Safdar, U. K., and Durrani, M. Z. (2021). The light triad traits, psychological empowerment, creative self-efficacy, self-resilience and innovative performance in ict of Pakistan. Gomal University Journal of Research, 37(3), 297-310.
  • Krok, D., Zarzycka, B., and Telka, E. (2022). The perception of COVID-19, the Light Triad, harmony and ethical sensitivity in late adolescents: The role of meaning-making and stress. Research Square, 1-14. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-1676287/v1
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitabevi
  • Polatçı, S. ve Yeloğlu, H. O. (2021). Karanlık ve aydınlık kişilik özelliklerinin girişimcilik niyeti üzerindeki etkisinin incelenmesi. Journal of Organizational Behavior Review, 3(1), 73-87.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Serbest, S. ve Sökmen, A. (2021). Karanlık üçlü'den Aydınlık Tarafa Giden Yolda Aydınlık üçlü ölçeği: Türkçe'ye Uyarlama çalışması. Third Sector Social Economic Review, 56(4), 2734-2744. doi: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.11.1705
  • Şahin, M.Y. ve Ağralı Ermiş, S. (2020). The Relationship Between Academics' Dark Triad Traits and Their Organizational Commitment in Physical Education and Sport. International Education Studies, 13(9): 75-81 https://doi.org/10.5539/ies.v13n9p75
  • Tekeş, B. ve Bıçaksız P. (2021). Psychometric Properties of the Turkish Light Triad Scale. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8(3), 535–556. https://doi.org/10.31682/ayna.871395
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu, E-Kitap

Adaptation of the Light Triad Scale to Turkish: A Validity and Reliability Study

Yıl 2022, , 664 - 674, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1167809

Öz

This study aims to adapt the light triad scale of participants to Turkish. The research carried out for this purpose includes the validity and reliability process in the scale adaptation stage. In this context, an application was made to 139 participants who received postgraduate education in different branches in the field of physical education and sports sciences. The scale developed by Kaufman, Yaden, Hyde, and Tsukayama (2019) consists of 12 items. It consists of three sub-factors: belief in humanity, humanism, and Kantianism. The data collected with the language validity scale were processed into the SPSS-25 package program. Item-total correlation analysis was performed to test the internal validity of the items on the scale. In order to test the confirmation of the previously defined structure of the scale, confirmatory factor analysis was performed using the AMOS-25 package program. Cronbach Alpha and Gutmann coefficients were calculated in testing the reliability analysis of the scale. In the study, it was concluded that previously defined structure was confirmed and the items were distinctive, and their internal validity was ensured within the Turkish adaptation of the three-factor, 12-item light triad scale. It was determined that the reliability coefficients of the sub-factors and general of the scale are at an acceptable level. İt was concluded that the 3-factor, 12-item structure of the light triad scale, which was adapted into Turkish, was valid and reliable. The structure of the scale adapted within the scope of the research can be retested in larger samples and in each branch.

Kaynakça

  • Ağralı Ermiş, S. , Şahin, M. Y., and Demirus, B. (2018). The adaptatıon of short dark triad (sd3) inventory to the turkish sample: the study of validity and reliability. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2) , 138-156.
  • Brown, W.K., Cozby, C.P., Kee, D.W., and Worden, P.E. (1999). Research methods in human development (2.b.). Mayfield.
  • Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Psychology Press.
  • Erhan, T. (2022). Karanlık ve aydınlık üçlü kişilik özellikleri bağlamında yapıcı sapma davranışı: havacılık çalışanları üzerine bir araştırma. Journal of Aviation Research, 4(1), 146-163. Doi: 10.51785/jar.1066310
  • Farah Bijari, A., Hefazi Torghabeh, L., and Dehshiri, G. (2022). Evaluation of psychometric characteristics of light triad personality questionnaire in nurses. Brain and Behavior, 12(4), 2514. Doi: 10.1002/brb3.2514
  • Gerymski, R., and Krok, D. (2019). Psychometric properties and validation of the Polish adaptation of the Light Triad Scale. Current Issues in Personality Psychology, 7(4), 341-354. Doi:10.5114/cipp.2019.92960
  • Hambleton, R. K., Merenda, P. F., and Spielberger, C. D. (Eds.). (2004). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. Psychology Press.
  • International Test Commission. (2017). The ITC guidelines for translating and adapting tests (Second edition). www.InTestCom.org adresinden alınmıştır.
  • Kaufman, S. B., Yaden, D. B., Hyde, E., and Tsukayama, E. (2019). The light vs. dark triad of personality: Contrasting two very different profiles of human nature. Frontiers in Psychology, 10, 467. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00467
  • Kelley, T. L. (1939). The selection of upper and lower groups for the validation of test items. Journal Of Educational Psychology, 30(1), 17-24 https://doi.org/10.1037/h0057123
  • Khan, I. U., Safdar, U. K., and Durrani, M. Z. (2021). The light triad traits, psychological empowerment, creative self-efficacy, self-resilience and innovative performance in ict of Pakistan. Gomal University Journal of Research, 37(3), 297-310.
  • Krok, D., Zarzycka, B., and Telka, E. (2022). The perception of COVID-19, the Light Triad, harmony and ethical sensitivity in late adolescents: The role of meaning-making and stress. Research Square, 1-14. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-1676287/v1
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Kaan Kitabevi
  • Polatçı, S. ve Yeloğlu, H. O. (2021). Karanlık ve aydınlık kişilik özelliklerinin girişimcilik niyeti üzerindeki etkisinin incelenmesi. Journal of Organizational Behavior Review, 3(1), 73-87.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Serbest, S. ve Sökmen, A. (2021). Karanlık üçlü'den Aydınlık Tarafa Giden Yolda Aydınlık üçlü ölçeği: Türkçe'ye Uyarlama çalışması. Third Sector Social Economic Review, 56(4), 2734-2744. doi: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.11.1705
  • Şahin, M.Y. ve Ağralı Ermiş, S. (2020). The Relationship Between Academics' Dark Triad Traits and Their Organizational Commitment in Physical Education and Sport. International Education Studies, 13(9): 75-81 https://doi.org/10.5539/ies.v13n9p75
  • Tekeş, B. ve Bıçaksız P. (2021). Psychometric Properties of the Turkish Light Triad Scale. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8(3), 535–556. https://doi.org/10.31682/ayna.871395
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek hazırlama kılavuzu, E-Kitap
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Sami Pektaş 0000-0003-4753-6112

Gamze Durmuş 0000-0002-4879-8280

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 1 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Pektaş, S., & Durmuş, G. (2022). Adaptation of the Light Triad Scale to Turkish: A Validity and Reliability Study. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(3), 664-674. https://doi.org/10.38021/asbid.1167809

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366