Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2023, , 369 - 376, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1341924

Öz

Bu çalışmada, Ondokuz Mayıs üniversitesi öğrencilerinin boş zaman tutumlarının incelemesi amaçlanmıştır. Bu çalışma Spor Bilimleri, Sağlık Bilimleri, İktisadi ve İdari Bilimler ve İlahiyat Fakültesi’nde öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 400 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin boş zaman tutumları belirlemek amacıyla Ragheb ve Beard (1982)’ın geliştirmiş olduğu Akgül ve Gürbüz (2011) Türkçe uyarladığı “Boş Zaman Tutum Ölçeği” kullanıldı. Üniversite öğrencilerinin bilgisayar oyunu oynama ve cinsiyet durumuna göre boş zaman tutumları duyuşsal, bilişsel ve davranışsal alt boyutlarında anlamlı farklılık bulunmadı (p>0,05). Üniversite öğrencilerinin gelir durumuna göre boş zaman tutum düzeyleri duyuşsal ve bilişsel alt boyutlarda anlamlı farklılık tespit edilmedi (p>0.05). Ancak, davranışsal alt boyutunda anlamlı farklılık bulundu (p<0.05). Öğrencilerinin fakülte durumuna göre boş zaman tutumları duyuşsal, bilişsel ve davranışsal alt boyutlarda anlamlı farklılık bulundu (p<0,05). Sonuç olarak üniversite öğrencilerin gelir durumunun davranışsal tutum alt boyutunu etkilediği görüldü. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman tutum puanlarının diğer fakültelere göre yüksek olduğu görüldü. Genel anlamda öğrencilerin boş zaman tutum ortalamalarının düşük olduğu söylenebilir. Üniversite içerisinde yetkililer tarafından öğrencilerin boş zamanlarını değerlendirebilecek uygun ortamların sağlanması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Akgul, B. M., ve Gurbuz, B. (2011). Leisure attitude scale: the study of reliability and validity. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 16(1), 37-43.
  • Akgül, M. B. (2011). Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara-Londra örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arguz, İ., ve Erdoğdu, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin rekreatif faaliyetlere yönelik tutumları ve boş zaman motivasyonlarının incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Aydemir, N., Toksöz, İ., ve Oğuzhan, A. (2017). A study on attitudes towards free time activities: Edirne city center example. Journal of Human Sciences, 14(4), 3941-3949.
  • Ayhan, B., ve Bilge, Ö. (2020). Examining the relationship between leisure attitude and life satisfaction levels of university students. International Journal of Sport Culture and Science, 8(3), 154-166.
  • Ayyıldız, T. (2015). An analysis of the leisure satisfaction levels of the individuals engaged in recreative dance activities. Master Thesis, Gazi University Institute of Health Sciences, Ankara.
  • Chen, Y. C., Li, R. H., ve Chen, S. H. (2013). Relationships among adolescents’ leisure motivation, leisure involvement, and leisure satisfaction: A structural equation model. Social Indicators Research, 110(3), 1187-1199.
  • Choi, S. H., ve Yoo, Y. J. (2017). Leisure attitude and satisfaction with leisure and life: proposing leisure prioritization and justification. World Leisure Journal, 59(2), 140-155.
  • Çelik, Z. (2014). Ankara polis koleji öğrencilerinin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • De Castro, V. C., ve Carreira, L. (2015). Leisure activities and attitude of institutionalized elderly people: a basis for nursing practice. Revista latino-americana de enfermagem, 23(2), 307-314.
  • Deng, J., Walker, J. G., ve Swinnerton, G. (2005). Leisure Attitudes: A comparison between chinese in canada and anglo-canadians. Leisure/Loisir, 29(2), 239-273.
  • Ekinci, N. E., Kalkavan, A., Üstün, Ü. D., ve Gündüz, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Freire, T. (2006). Experiências óptimas e lazer: Sobre a qualidade da experiência subjectiva na vidadiária. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 11(2), 243-258.
  • Freire, T., ve Fonte, C. (2007). Escala de atitudes face ao lazer em adolescentes e jovens adultos. Paidéia (Ribeirão Preto), 17(36), 79-87.
  • Gökyürek, B. (2016). An analysis of leisure attitudes of the individuals participating in dance activities and the relationship between leisure attitude and life satisfaction. International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Kaya, S., Isıdorı, E., ve Sarol, H. (2015). An examination of adolescents’ attitudes towards leisure activities. Journal of Human Sciences, 12(2), 485-501.
  • Kim, S., Sung, J., Park, J., ve Dittmore, S. W. (2015). The relationship among leisure attitude, satisfaction, and psychological well-being for college students. Journal of Physical Education and Sport, 15(1), 70.
  • Levick, J. (2022). Investigation of stakeholder perspectives on leisure activity in mental health inpatient units. Doctor of Philosophy, University of Southern Queensland, Avustralya.
  • Ma, S. M., Tan, Y., ve Ma, S. C. (2012). Testing a structural model of psychological well-being, leisure negotiation, and leisure participation with Taiwanese college students. Leisure Sciences, 34(1), 55-71.
  • Munusturlar, S. (2017). Examination of the leisure attitudes of individuals living in Turkey from an east to west perspective. Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 2(105), 47-57.
  • Nawijn, J., ve Veenhoven, R. (2013). Happiness through leisure. İçinde Freire T. Editör (Eds.), Positive leisure science, (ss. 193–209), Springer.
  • Pala, A., Biner, M., Öncen, S., ve Kargün, M. (2015). Futbol tenisi sporcularının boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1(2).
  • Ragheb, M. G., ve Beard, J. G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of Leisure Research, 14(2), 155-167.
  • Ragheb, M. G., ve Tate, R. L. (1993). A behavioural model of leisure participation, based on leisure attitude, motivation and satisfaction. Leisure Studies, 12(1), 61-70.
  • Shin, K., ve You, S. (2013). Leisure type, leisure satisfaction and adolescents’ psychological wellbeing. Journal of Pacific Rim Psychology, 7(2), 53-62.
  • Stone, C., ve O’shea, S. E. (2013). Time, money, leisure and guilt-the gendered challenges of higher education for mature-age students. Australian Journal of Adult Learning, 53(1), 95-116.
  • Teixeira, A., ve Freire, T. (2013) The Leisure Attitude Scale: Psychometrics properties of a short version for adolescents and young adults. Leisure/Loisir, 37(1), 57-67

Investigation of University Students' Leisure Attitudes

Yıl 2023, , 369 - 376, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1341924

Öz

The purpose of this study is to investigate the leisure time attitude of Ondokuz Mayıs University students. This study consists of 400 students who study in the faculties of sport, health, economics and management and theology and participate voluntarily in the study. In order to determine students' leisure time attitudes, the "Leisure Attitude Scale" developed by Ragheb and Beard (1982) and adapted into Turkish by Akgül and Gürbüz (2011) was used. No significant difference was found in the affective, cognitive and behavioral sub-dimensions of university students' leisure time attitudes according to computer game playing and gender (p>0.05). No significant difference was found in the affective and cognitive sub-dimensions of students' leisure attitude levels according to income (p>0.05). However, a significant difference was found in the behavioral sub-dimension (p<0.05). A significant difference was found in the affective, cognitive and behavioral sub-dimensions of students' leisure attitudes according to their faculty status (p<0.05). As a result, it was seen that the income status of university students affected the behavioral attitude sub-dimension. It turned out that the scores of students of the Faculty of Physical Education regarding their free time were higher than those of other faculties. In general, it can be said that the average values of students' leisure attitudes are low. It is recommended by the authorities within the university to provide suitable environments where students can spend their free time.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Akgul, B. M., ve Gurbuz, B. (2011). Leisure attitude scale: the study of reliability and validity. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 16(1), 37-43.
  • Akgül, M. B. (2011). Farklı kültürlerdeki bireylerin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Ankara-Londra örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arguz, İ., ve Erdoğdu, M. (2021). Üniversite öğrencilerinin rekreatif faaliyetlere yönelik tutumları ve boş zaman motivasyonlarının incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Aydemir, N., Toksöz, İ., ve Oğuzhan, A. (2017). A study on attitudes towards free time activities: Edirne city center example. Journal of Human Sciences, 14(4), 3941-3949.
  • Ayhan, B., ve Bilge, Ö. (2020). Examining the relationship between leisure attitude and life satisfaction levels of university students. International Journal of Sport Culture and Science, 8(3), 154-166.
  • Ayyıldız, T. (2015). An analysis of the leisure satisfaction levels of the individuals engaged in recreative dance activities. Master Thesis, Gazi University Institute of Health Sciences, Ankara.
  • Chen, Y. C., Li, R. H., ve Chen, S. H. (2013). Relationships among adolescents’ leisure motivation, leisure involvement, and leisure satisfaction: A structural equation model. Social Indicators Research, 110(3), 1187-1199.
  • Choi, S. H., ve Yoo, Y. J. (2017). Leisure attitude and satisfaction with leisure and life: proposing leisure prioritization and justification. World Leisure Journal, 59(2), 140-155.
  • Çelik, Z. (2014). Ankara polis koleji öğrencilerinin boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • De Castro, V. C., ve Carreira, L. (2015). Leisure activities and attitude of institutionalized elderly people: a basis for nursing practice. Revista latino-americana de enfermagem, 23(2), 307-314.
  • Deng, J., Walker, J. G., ve Swinnerton, G. (2005). Leisure Attitudes: A comparison between chinese in canada and anglo-canadians. Leisure/Loisir, 29(2), 239-273.
  • Ekinci, N. E., Kalkavan, A., Üstün, Ü. D., ve Gündüz, B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Freire, T. (2006). Experiências óptimas e lazer: Sobre a qualidade da experiência subjectiva na vidadiária. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 11(2), 243-258.
  • Freire, T., ve Fonte, C. (2007). Escala de atitudes face ao lazer em adolescentes e jovens adultos. Paidéia (Ribeirão Preto), 17(36), 79-87.
  • Gökyürek, B. (2016). An analysis of leisure attitudes of the individuals participating in dance activities and the relationship between leisure attitude and life satisfaction. International Journal of Environmental and Science Education, 11(10), 3285-3296.
  • Kaya, S., Isıdorı, E., ve Sarol, H. (2015). An examination of adolescents’ attitudes towards leisure activities. Journal of Human Sciences, 12(2), 485-501.
  • Kim, S., Sung, J., Park, J., ve Dittmore, S. W. (2015). The relationship among leisure attitude, satisfaction, and psychological well-being for college students. Journal of Physical Education and Sport, 15(1), 70.
  • Levick, J. (2022). Investigation of stakeholder perspectives on leisure activity in mental health inpatient units. Doctor of Philosophy, University of Southern Queensland, Avustralya.
  • Ma, S. M., Tan, Y., ve Ma, S. C. (2012). Testing a structural model of psychological well-being, leisure negotiation, and leisure participation with Taiwanese college students. Leisure Sciences, 34(1), 55-71.
  • Munusturlar, S. (2017). Examination of the leisure attitudes of individuals living in Turkey from an east to west perspective. Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 2(105), 47-57.
  • Nawijn, J., ve Veenhoven, R. (2013). Happiness through leisure. İçinde Freire T. Editör (Eds.), Positive leisure science, (ss. 193–209), Springer.
  • Pala, A., Biner, M., Öncen, S., ve Kargün, M. (2015). Futbol tenisi sporcularının boş zaman aktivitelerine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Spor, Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1(2).
  • Ragheb, M. G., ve Beard, J. G. (1982). Measuring leisure attitude. Journal of Leisure Research, 14(2), 155-167.
  • Ragheb, M. G., ve Tate, R. L. (1993). A behavioural model of leisure participation, based on leisure attitude, motivation and satisfaction. Leisure Studies, 12(1), 61-70.
  • Shin, K., ve You, S. (2013). Leisure type, leisure satisfaction and adolescents’ psychological wellbeing. Journal of Pacific Rim Psychology, 7(2), 53-62.
  • Stone, C., ve O’shea, S. E. (2013). Time, money, leisure and guilt-the gendered challenges of higher education for mature-age students. Australian Journal of Adult Learning, 53(1), 95-116.
  • Teixeira, A., ve Freire, T. (2013) The Leisure Attitude Scale: Psychometrics properties of a short version for adolescents and young adults. Leisure/Loisir, 37(1), 57-67
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Arşiv
Yazarlar

İzzet İslamoğlu 0000-0003-3995-0567

Abdurrahim Kaplan Bu kişi benim 0000-0003-3335-4334

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 20 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 19 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA İslamoğlu, İ., & Kaplan, A. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Tutumlarının İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 369-376. https://doi.org/10.38021/asbid.1341924

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366