In Turkey, a new Special Talent Exam (ÖZYES) has been adopted as a student admission system; however, the candidates who participated in this study were placed in sports sciences faculties through a talent exam or a central system. When examined on a departmental basis, it is noted that the student intake to the sports management departments is higher with the centralized system. The aim of the research is to reveal the relationship between the level of physical activity and the level of commitment to sports of students enrolled in the faculties of sports sciences through the central system. Dec. 425 (female:165, male: 260) sports science students participated in the study voluntarily. Demographic Information Questionnaire, International Physical Activity Questionnaire-Short Form and Sports Commitment Scale were used in the research. The data collected in the study were analyzed in the Jamovi (2.3.21.0) statistical program with a 95% confidence interval and a significance level of 0.05. According to the results of the study, male participants, those who are sports majors, those who regularly do sports and those who do not have difficulty in practical lessons have significantly higher sports commitment scores. As the total MET scores of the participants increased, the scores of all sub-dimensions increased with sports commitment. As a result, it can be said that the physical activity levels and sports commitment levels of sports management students who have settled in the faculties of sports sciences with a centralized system are at a high level.
Central system Sports management Physical activity Commitment to sports
Türkiye'de yeni bir Özel Yetenek Sınavı (ÖZYES) ile öğrenci alım sistemine geçilmiştir; ancak bu çalışmaya katılan adaylar spor bilimleri fakültelerine yetenek sınavı veya merkezi sistem ile yerleşmişlerdir. Bölüm bazında incelendiğinde spor yöneticiliği bölümlerine merkezi sistemle öğrenci alımının daha fazla olduğu dikkat çekmektedir. Araştırmanın amacı merkezi sistem yoluyla spor bilimleri fakültelerine alınan öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyi ile spora bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmaya 425 (kadın:165, erkek: 260) spor bilimleri öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada Demografik Bilgiler Anketi, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-Kısa Form (IPAQ-SF) ve Spora Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler Jamovi (2.3.21.0) istatistik programında %95 güven aralığı ve 0.05 anlamlılık düzeyinde analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre katılımcılardan erkeklerin, spor branşı olanların, düzenli spor yapanların ve uygulamalı derste zorlanmayanların spora bağlılık puanları anlamlı derecede daha yüksektir. Katılımcıların toplam MET puanları arttıkça, spora bağlılık ile tüm alt boyutları puanları artmaktadır. Sonuç olarak merkezi sistemle spor bilimleri fakültelerine yerleşen spor yöneticiliği öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile spora bağlılık düzeyleri yüksek seviyededir denebilir.
Merkezi sistem Spor yöneticiliği Fiziksel aktivite Spora bağlılık
Yazarlar arasında herhangi bir çatışma yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .