Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Örneği)

Yıl 2020, , 162 - 170, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.743961

Öz

Bu araştırmanın amacı, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Bu çalışmaya, rasgele yöntemle seçilen 95 kadın, 105 erkek olmak üzere toplamda 200 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Spor Tutum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların demografik özellikleri ile ölçeğe verdikleri cevapların yüzdelik dağılımlarının belirlenmesinde frekans analizi uygulanmıştır. Verilerin normal dağılım göstermediğinden non-parametrik testler kullanılmıştır. Bu nedenle cinsiyet, sigara kullanma, alkol kullanımı, sporcu lisansı olup olmadığı ile spora yönelik tutumlarının karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi; yaş değişkeni ile spor yönelik tutumlarının karşılaştırılmasında ise Kruskal Wallis analizi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 kabul edilmiştir.Araştırmaya katılan öğrencilerin spora yönelik tutum puanlarının cinsiyete,sigara kullanma durumlarına, alkol kullanma durumlarına göre karşılaştırılmasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.Araştırmaya katılan öğrencilerin spora yönelik tutum puanları, sporcu lisansı olup olmadığına göre karşılaştırmasında sporcu lisansı olan öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştirAraştırmaya katılan öğrencilerin spora yönelik tutum puanlarının karşılaştırılmasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Farkın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek için yapılan Tamhane’s T2 post-hoc analizinde 18-19 yaş ile 23-25 yaş aralığındaki öğrencilerin spora yönelik tutum puanlarının karşılaştırılmasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Literatüre göre, Türkiye’de üniversite öğrencilerine yönelik spora yönelik tutum çalışmalarına pek rastlanmamaktadır. Bu nedenle, bu çalışmadaki sonuçlar spora yönelik tutumların belirlenmesi açısından önem arz ettiği ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Andrews D. L., ve Graingi A.D. (2011). Sport and Globalization (Editor: George Ritzer), In, The Blackwell Companion to Globalization. West Sussex: John Wiley ve Sons Ltd.
  • Atalay A., Akbulut A.K., Yücel, A.S., Göral K., ve Korkmaz M. (2015). Analysis of the Attitudes of Student-Atheletes Playing in the Universities Volleyball 2nd League in Turkey towards Sports. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 5(4), 1-6.
  • Baltacı, G., Düzgün, İ. (2008). Adolesan ve Egzersiz, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 730.
  • Balyan, M., Balyan, K. Y., ve Kiremitçi, O. (2012). Farklı sportif etkinliklerin ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum, sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Beutler I. (2008). Sport serving development and peace: Achieving the goals of the United Nations through sport. Sport in Society, 11(4), 359-369. D
  • Çağlayan H.S., Şirin E.F., Lök S., İnce A., ve Öner M. (2010). Yurtdışından Türkiye’ye Eğitim İçin Gelen Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. 11. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, s.396-399.
  • Eagly, A. H., ve Chaiken, S. (2007), The Advantages of an Inclusive Definition of Attitude. Social Cognition: Vol. 25, Special Issue: What is an Attitude?, pp. 582-602.
  • Erkan E. (1992). Toplum sağlığı açısından spor içinde: Ergen E (ed). Spor Hekimliği. Ankara: Maya Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., 143-159.
  • Göksel, A. G., Çağdaş, C. A. Z., Yazıcı, Ö. F., ve İkizler, H. C. (2017). Farklı bölümlerdeki öğrencilerin spora yönelik tutumlarının karşılaştırılması: Marmara Üniversitesi Örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(2), 123-134.
  • Gürbüz, A., ve Özkan, H. (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi (Muğla İl Örneği). Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(2).
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum algı iletişim. Beykent Üniversitesi İletişim ve Tasarım Bölümü. Beykent Üniversitesi Yayınları, İstanbul
  • Isen, A. M., ve Shalker, T. E. (1982), The effect of feeling state on evaluation of positive, neutral, and negative stimuli: When you" accentuate the positive," do you" eliminate the negative"?, Social psychology quarterly, 58-63.
  • Kangalgil M, Hünük D, ve Demirhan, G. (2006). İlköğretim, lise ve üniversite öğrencilerinin beden eğiti- mi ve spora ılişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 2006, 17 (2), 48-57. 6.
  • Kangalgil, M., Hünük, D., ve Demirhan, G. (2006). İlköğretim, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması, Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Koçak, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: bir ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59-69.
  • Koçak, F., Tuncel, S., ve Tuncel, F. (2015). Spor alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sporda sürdürülebilirliğe ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 29-39.
  • Nxumalo, S. A., ve Edwards, S. D. (2017), Attitudes of female university students towards participation in sports, African Journal for Physical Activity and Health Sciences (AJPHES), 23(1.2), 226-240.
  • Singh R.K.C., ve Devi K.S. (2013). Attitude of higher secondary level student towards games and sports. International Journal of Physical Education, Fitness and Sports. 2(4), 80-85.
  • Sunay H. (2003). Türk Spor Politikasına Analitik Bir Bakış. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 39-42.
  • Sunay H., ve Balcı V. (2003). Bazı Türk Televizyonlarının Yayınladığı Reklamlarda Spor İmajının Kullanımı. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 107-110.
  • Tomik, R., Olex-Zarychta, D., ve Mynarski, W. (2012). Social values of sport participation and their significance for youth attitudes towards physical education and sport, Studies in Physical Culture and Tourism, 19 (2) ,99-104.
  • Türkmen M., Abdurahimoğlu Y., Varol S., ve Gökdağ M. (2016). İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), 2(1): 48-59.
  • Varol R., Varol S., ve Türkmen M. (2017). Bartın Üniversitesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Spora Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(2): 316-329.
  • Yanık, M., ve Çamlıyer, H. (2015). Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimi Dergisi, 1(1), 9- 19.
  • Yetim, A. (2014). Sosyoloji ve Spor, Berikan Yayınevi, Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Duygu Aksoy 0000-0003-0110-2554

Umut Canlı 0000-0001-8603-3492

Kubra Atmaca Bu kişi benim 0000-0001-8501-5583

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 23 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Aksoy, D., Canlı, U., & Atmaca, K. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Örneği). Mediterranean Journal of Sport Science, 3(1), 162-170. https://doi.org/10.38021/asbid.743961

Cited By

Spora Yönelik Tutum ve Mutluluk İlişkisi (Sağlık Sektöründe Bir Araştırma)
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.967955

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366