Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi ile Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 185 - 201, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.746146

Öz

Bu çalışmanın amacı; Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi ve farklı değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmaya %65’i kadın, %35’i erkek olmak üzere 200 öğrenci katılmıştır. Çalışmada; öğrencilerin yaşam kalitesi düzeylerini ölçmek için “Doğanay ve Sarı” (2004) tarafından geliştirilen “Üniversite Yaşam Kalitesi Ölçeği” (ÜYKÖ); mutluluk düzeylerini ölçmek için ise; Hills ve Argyle (2002) tarafından geliştirilen, Doğan ve Çötok (2011) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan Mutluluk ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma istatistiğinde; verilerin normal dağılım göstermeleri sebebiyle parametrik testler olan bağımsız örnekler t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Kişisel özellikler frekans ve yüzde değerleri analiz edilmiştir. Öğrencilerin yaşam kalitesi ve mutluluk düzeylerini belirlemek için tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. Ayrıca yaşam kalitesi ile mutluluk arasındaki ilişki belirlemek için basit kısmi korelasyon yöntemleri uygulanmıştır (α=0,05).
Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; cinsiyet, spor yapma durumu ve spor türü değişkenlerine göre yapılan karşılaştırmalarda gruplar arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>0,05). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaş, fiziksel ve psikolojik dinçlik düzeyleri değişkenine göre yapılan karşılaştırmada gruplar arasında anlamlı düzeyde bir farklılık olmadığı görülmüştür (p>0,05). Ayrıca spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeyleri ve mutluluk düzeylerinin ortalamalarının orta seviyenin üstünde olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeylerinin orta seviyede, mutluluk seviyelerinin ise düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç olarak spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam kalitesi ile mutluluk düzeylerinin olumlu yönde düşük düzeyde ilişkisi olduğu tespit edilmiştir. Diğer bir deyişle, öğrencilerin yaşam kalitesi arttıkça, mutluluk seviyeleri de artacaktır.

Kaynakça

  • Aksoy B A., Aytar G A., Kaytez N. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Mutluluk ve Alçakgönüllülük Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 3, 1119-1132.
  • Akyüz, H. (2018). Boş Zaman Tüketicilerinin Yaşam Kalitesi Ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Olimpik Kış Festivali Örneği, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Alpman, C., (1972). Eğitim Bütünlüğü İçinde Beden Eğitimi ve Çağlar Boyunca Gelişimi, Milli Eğitim Basımevi, 23, İstanbul.
  • Annas, J.(1993). ‘The Morality of happiness’ (Oxford University Press, New York).
  • Arslantaş D, Metintaş S, Ünsal A, Kalyoncu C. (2006). Eskişehir Mahmudiye ilçesi yaşlılarında yaşam kalitesi. Osmangazi Tıp Dergisi, 28(2), 81-9.
  • Aydıner Boylu, A., Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam Kalitesi Ve Göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 8(15), 137-150. DOI: 10.20990/kilisiibfakademik.266011
  • Beal, C.A., Co TJP, Dougherty D, et al. (2004). Quality measures for children’s healthcare, Pediatrics, 113 (1), 199-209.
  • Blanchflower, G. D. & Oswald, J. A. (2004). “Well-being over time in britain and the USA”, Journal of Public Economics, 88(7-8), 1359–1386.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 177.
  • Conceicao, P. & Bandura, R. (2008). “Measuring subjective well-being: A summary review of the literature”, UNDP, New York. Access Date: 12.03.2012
  • Corbin, A., Courtine, J.J. ve Vıgarello G. (2008). Bedenin Tarihi 1 Rönesans’tan Aydınlanma’ya, Çev: Saadet Özen, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Çakıroğlu, A. (2007). Türkiye’de yaşam kalitesi ve mutluluk arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Ankara.
  • Demir, K., Duman, S. (2019). Bireylerin Spor Yapma Durumlarıyla, Benlik Saygıları ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi , 4 (4) , 437-449 . DOI: 10.31680/gaunjss.567126
  • Doğan, T., & Çötok, N. A. (2011). Oxford mutluluk ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 165-172. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tpdrd/article/view/1058000176/1058000178 sayfasından erişilmiştir.
  • Doğan, U. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının mutluluk, psikolojik iyi-oluş ve yaşam doyumlarına etkisi: Facebook ve Twitter örneği. Eğitim ve Bilim, 41(183), 217-231.
  • Doğanay, A., Sarı, M. (2006). Öğrencilerin üniversitedeki yaşam kalitesine ilişkin algılarının demokratik yaşam kültürü çerçevesinde değerlendirilmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 107-128. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26120/275160
  • Eroğlu, F. ve Parlar, H. (2018). Evli kadın ve erkeklerde psikolojik iyi oluşun ebeveyn tutumuna etkisinin incelenmesi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 33
  • Eser, E., Yüksel, H., Özcan, C. et al. (2008). Çocuklar için genel amaçlı sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ölçeği (Kid-KINDL) Türkçe sürümünün psikometrik özellikleri, Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4), 409-417.
  • Fişek, K. (1988). Spor Yönetimi, 2. Baskı, Bağırgan yayınevi, Tıpkı Basım, Ankara.
  • Gilman, R., Huebner, E. S., & Laughlın, J. E. (2000). A first study of the multidimensional students’ life satisfaction scale with adolescents, Social Indicators Research, 52, 135 160.
  • Gökdemir-Dumludağ, Ö. (2011). Mutluluk ve İktisadi Parametreler Üzerine Bir İnceleme, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 31.
  • Gülcan, A. ve Bal, P. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asian Journal of Instruction, 2(1), 41-52.
  • Gülmez, H. (2013). Çalışanların yaşam kalitesini etkileyen faktörler. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 7(4), 74-82.
  • Hills, P, Argyle, M. (2002). The Oxford happiness questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Pers Individ Diff, 33, 1073-1082.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Köse, B., Uzun, M., Özlü, K., Çelik, N., Erbaş, Ü. (2019). Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerin Öznel Mutluluk ve Zindelik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Ankara Üniversitesi Örneği). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2) , 22-29 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/besbid/issue/51018/635481
  • Lumpkin, A. (1990). Physical Education and Sport A Contemporary Introduction, Mssour: Times Mirror/Mosby College Publishing, 8, New York.
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M. and Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9(2), 111-131.
  • Mil, H. & Şanlı, S. (2015). Sporda şiddet ve medya etkisi: bir maçın analizi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 231-247
  • Mumcu, N. (2019). Aktif Spor Yapan Ve Yapmayan Beden Eğitimi Öğrencilerinin Stres Ve Mutluluk Düzeylerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Çorum.
  • Norekval, T.M., Wahl, A.K., Fridlund, B., Nordrehaug J.E., Wentzel-Larsen, T. (2007). Hanestad BR Quality of life in female myocardial infarction survivors: a comparative study with a randomly selected general female population cohort. Health Qual Life Outcomes, 5(1), 58.
  • Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite öğrencilerinde değerler ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 190-210.
  • Özdoğru, E. (2013). “Üniversite Personelinin Fiziksel Aktivite Düzeyi ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • Pulat Demir, H., Onur, H., Mızrak, E. (2019). 18 Yaş Altı Spor Yapan Adölesanların Yaşam Kalitesi ve Beslenme Durumu İlişkisinin İncelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 4(2), 121-131. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/eriss/issue/50851/663915
  • Sarıçam, H., & Canatan, A. (2015). The adaptation, validation, reliability process of the turkish version orientations to happiness scale. Üniversitepark Bülten, 4(1-2), 7-15.
  • Sheldon, K. M. and Lyubomirsky, S. (2004). Achieving sustainable new happiness: Prospects, practices, and prescriptions. Positive Psychology in Practice, 127-145.
  • Sunay, H. (2016). Spor Yönetimi, 2. Baskı, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Tan, J. S., Tambyah, K. S. & Kau, K. A. (2006). “The ınfluence of value orientations and demographics on quality of life perceptions: evidence from a national survey of singaporeans”, Social Indicators Research, 78(1), 33–59.
  • Tavazar, H., Erkaya, E., Yavaş, Ö., Tez, Ö, Zerengök, D., Güzel, P, Özbey, S. (2016). Lise Eğitimi Alan Genç Erişkinlerin Fiziksel Aktivite ve Yaşam Kalitesi Arasındaki Farklılıklarının İncelenmesi (Manisa İli Örneği). International Journal of Sport Culture and Science, 2 (Special Issue 1), 496-510. DOI: 10.14486/IJSCS122
  • Ulukan, M., Şahinler, Y., Eynur, B.R. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin mutluluk düzeylerinin incelenmesi, ERPA International Congresses on Education, Book of Abstracts, ISBN: 978-605-83418-8-3, 28.
  • Üneri Ö, Memik ÇN (2007) Çocuklarda yaşam kalitesi kavramı ve yaşam kalitesi ölçeklerinin gözden geçirilmesi, Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(1), 48-56.
  • Varni JW, Burnwinkle TM, Seid M. (2006). The PedsQL 4.0 as a school population measure: Feasibility, reliability and validity. Quality of Life Research, 15(2), 203-15.
  • Vural, Ö. (2010). “Masa Başı Çalışanlarda Fiziksel Aktivite Düzeyi ve Yaşam Kalitesi İlişkisi”, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı Antrenman ve Hareket Bilimleri Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • WHO (2003). Health and Development Through Physical Activity and Sport, Erişim tarihi: 7 Kasım 2014, http://whqlibdoc.who.int/hq/2003/WHO_NMH_NPH_PAH_03.2.pdf
  • World Health Orginazition (1996). WHOQOL-BREF introduction, administiration, scoring and generic version of the assessment, Field Trial Version, December, Programme on Mental Health.
  • Yücecan, S. (2007). Tüketici Yazıları I, Babaoğul & Şener (Ed), Tüketici Sağlığı, Yaşam kalitesi ve Optimal Beslenme (187-200), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi.
  • Zivanovic N. & Randelovic N. 2011, Registered Forms of Violence in Sport, APES, 2, 205- 209.
  • Zorba E. (2008). Yaşam Kalitesi ve Fiziksel Aktivite. 10Th International Sports Sciences Congress, 82–85, Bolu,
  • Zorba E.,Saygın Ö. (2009). Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk. 2.Baskı. Ankara: İnceler Ofset Mat.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Hasan Ulukan 0000-0002-2313-201X

Aslı Esenkaya Bu kişi benim 0000-0001-7574-0618

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2020
Kabul Tarihi 22 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Ulukan, H., & Esenkaya, A. (2020). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi ile Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 3(1), 185-201. https://doi.org/10.38021/asbid.746146

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366